Lidovky.cz

Stejná značka, rozdílná kvalita. Potraviny v Německu a Česku se liší

Ekonomika

  14:19
PRAHA - Třetina vzorků ze 24 druhů potravin prodávaných pod stejnou značkou v Německu a v ČR měla podle testu odlišné složení. Všechny výrobky se přitom prezentovaly stejně, takže spotřebitel by očekával stejný obsah, uvedl na středečním setkání s novináři koordinátor projektu Jan Pivoňka. Test prováděla Vysoká škola chemicko-technologická v Praze.

Nakupování potravin foto: Shutterstock

Například u jahodové Activie byla česká varianta barvená koncentrátem z mrkve a karmínem, u německého šlo o červenou řepu. Lišil se ale také obsah tuku. Podle deklarace na obalu měla mít česká varianta 2,7 gramu na 100 g, německá o desetinu gramu na 100 g obsahu více. Podle zkoušky měla česká 2,43 gramu na 100 g a německá 2,93 gramu na /100g.

Podle vyjádření firmy Danone, která produkt vyrábí, se může receptura v jednotlivých státech lišit. Množství tuku je podle ní ovlivněné tučností mléka, z něhož se jogurt vyrábí. „Na tučnost mléka má vliv odlišná strava krav a odlišné prostředí, v němž se krávy chovají,“ uvedla společnost, která se zaštituje tím, že se snaží o výrobu produktů z lokálních dojnic.

Také u Ramy se lišil obsah tuku, česká měla 60 procent, německá 70 procent. Podle výrobce je rozdíl dán různou preferencí spotřebitelů v jednotlivých státech.

Stejná cena - jiné zboží

U Pepsi Coly byl v ČR výrobek slazen gluktózo-fruktózovým sirupem, v Německu cukrem. Podobně ledový čaj byl v ČR slazen cukrem, fruktózou a steviol-glykosidy, v Německu pouze cukrem. Český výrobek navíc obsahoval o 40 procent méně čajového extraktu. Podle výrobce má proto český výrobek nižší obsah cukrů i nižší energetickou hodnotu, což bylo jeho záměrem.

„Chuťové a cenové preference, kterými argumentují výrobci, obecně neplatí,“ komentovala výsledky europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD). Podle ní tak v současnosti platí český a německý spotřebitel zhruba stejnou cenu za rozdílné zboží.

Drůbeží nebo vepřové?

U německého luncheon meatu bylo hlavní složkou vepřové, u českého strojně oddělené drůbeží maso. U rybích prstů od Iglo obsahoval český výrobek o sedm procent méně masa. Česká káva od Jacobs pak měla o třetinu vyšší obsah kofeinu.

„Chuťové a cenové preference by neměl být obecně používaný argument pro rozdíly v případě značkových výrobků, které se prezentují stejným marketingem. Pokud tedy slyšíme, že se liší s ohledem na preference chutí nebo na preference cenou, tak myslím, že ten test prokázal, že to jako obecný argument prostě neplatí,“ komentovala výsledky europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD). Ráda by v obdobných testech pokračovala, protože se domnívá, že to není jen otázka ČR, ale otázka vnitřního trhu unie.

Podobný průzkum představila v posledních dnech i Potravinářská komora ČR, která ale na odlišných vzorcích konstatovala, že v Německu se nakupuje levněji než v ČR. Podle jejího ředitele pro programování a strategii Miroslava Koberny jde ale o příklad, že si čeští distributoři nastavují vyšší marži.

 

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.