Cena je pro Čechy při nákupech stále rozhodujícím faktorem. To nahrává diskontním řetězcům nejen s potravinami, ale i dalším hráčům na trhu.
„Výsledky se letos zlepšují každým měsícem,“ pochvaluje si aktuální situaci na českém trhu generální ředitel obchodní sítě Kik František Wagner. Jen loni tento prodejce oblečení a potřeb pro domácnost zvýšil v tuzemsku obrat v meziročním srovnání o 20 procent na 2,6 miliardy korun. Společnost, která na českém trhu působí osmým rokem a provozuje zde 186 obchodů, proto nyní chystá rozsáhlou expanzi.
Baumax končí, ztrátové hobbymarkety prý koupí německý řetězec Obi |
„Vidíme tu prostor pro 30 až 50 dalších obchodů. Rádi bychom je samozřejmě otevřeli co nejdříve, ale nyní nemáme tolik prostor. Hlavně v Praze je složité najít vhodné nájmy. Aktuálně pracujeme zhruba na deseti až dvanácti nových prodejnách,“ dodává Wagner.
Společnost chce především posílit svou síť v Praze a ve Středočeském kraji, oproti tomu v dalších regionech už je zastoupení řetězce poměrně silné. „Jen v Praze máme nyní rozjednaných pět projektů, zatím ale nejsou podepsané, takže o nich nemohu konkrétně mluvit,“ dodal Wagner, který dříve působil například v Tesku.
Kromě otevírání nových obchodů začala společnost se změnou těch současných – během dvou let by všech bezmála dvě stě prodejen mělo mít nový design. Jak velké investice do této obnovy i do výstavby nových obchodů firma chystá, nechtěla zveřejnit.
Kik, který pochází z Německa a kromě Česka funguje například v Polsku, na Slovensku a v několika dalších zemích, se dříve primárně soustředil na nižší příjmovou skupinu. Nyní je ale záběr širší a mezi hlavní zákazníky patří zejména rodiny s dětmi.
Podobně jako on chce v Česku otevírat nové obchody i další módní řetězec Takko Fashion, který zde nyní provozuje 111 prodejen. I Takko se snaží oslovit zejména lidi s nižšími příjmy a rodiny s dětmi.
„Český trh je pro nás velmi zajímavý a vidíme zde velký potenciál, proto plánujeme i pro další roky otevírání nových filiálek,“ uvedla mluvčí Takko Fashion Julia Belzová. O kolik nových prodejen by mělo jít, ale zatím není jasné.
Po vzoru Lidlu a spol.
Také řetězec se sportovním oblečením a vybavením Decathlon, který se rovněž pohybuje v levnějším segmentu, zřejmě otevře nové obchody a rád by rozšířil i své nynější pobočky. Konkrétní plány ale firma zatím zveřejnit nechce.
„Každá z našich devíti prodejen má okolo 3000 metrů čtvereční plochy. Na českém trhu je tato velikost ojedinělá. Rádi bychom měli více obchodů s větší plochou a věříme, že se nám to povede,“ uvedl k plánům obchodní a marketingový ředitel Decathlonu v Česku Hervé Tarraube.
Podobně, jako se prosadily diskonty typu Lidlu, Kauflandu nebo Penny Marketu mezi potravinářskými řetězci, rostou nyní i diskontní prodejci módy a dalšího zboží.
„Diskonty v posledních letech a měsících posilují a téměř ‚udávají tón‘ vývoji českého maloobchodu,“ říká k těm potravinářským Zdeněk Skála ze společnosti GfK. Důležitá je podle něj skutečnost, že se diskonty dokázaly mezi sebou výrazně odlišit.
„Společné mají to, že kdysi dávno začaly s image nízkých cen, ale postupně oslovují stále širší skupiny zákazníků,“ dodává Skála s tím, že se jim podařilo jak udržet image levného obchodu, tak na druhé straně připojit širší sortiment, vyšší kvalitu a podobně.
Módním řetězcům s nižšími cenami by se tak mohlo podařit napodobit cestu zavedených potravinářských diskontů. „Podle naší pravidelné studie o spotřebitelské důvěře je vidět, že i oblast nového oblečení je jednou z těch, kde se snažíme šetřit,“ dodává ředitel poradenské firmy Nielsen Karel Týra, podle něhož se 42 procent českých spotřebitelů snaží vylepšit svůj rozpočet právě tím, že šetří při nákupu nového oblečení.