Lidovky.cz

Po stopách Lidlu. Češi si čím dál více oblékají diskontní módu

Slovensko

  7:24
PRAHA - Více než dvě pětiny českých spotřebitelů se snaží vylepšit svůj rozpočet tím, že šetří na nákupu oblečení. To nahrává módním řetězcům, kterým by se nižšími cenami mohlo podařit napodobit cestu zavedených potravinářských diskontů.
Trička - ilustrační foto.

Trička - ilustrační foto. foto: Shutterstock

Cena je pro Čechy při nákupech stále rozhodujícím faktorem. To nahrává diskontním řetězcům nejen s potravinami, ale i dalším hráčům na trhu.

„Výsledky se letos zlepšují každým měsícem,“ pochvaluje si aktuální situaci na českém trhu generální ředitel obchodní sítě Kik František Wagner. Jen loni tento prodejce oblečení a potřeb pro domácnost zvýšil v tuzemsku obrat v meziročním srovnání o 20 procent na 2,6 miliardy korun. Společnost, která na českém trhu působí osmým rokem a provozuje zde 186 obchodů, proto nyní chystá rozsáhlou expanzi.

Baumax končí, ztrátové hobbymarkety prý koupí německý řetězec Obi

„Vidíme tu prostor pro 30 až 50 dalších obchodů. Rádi bychom je samozřejmě otevřeli co nejdříve, ale nyní nemáme tolik prostor. Hlavně v Praze je složité najít vhodné nájmy. Aktuálně pracujeme zhruba na deseti až dvanácti nových prodejnách,“ dodává Wagner.

Společnost chce především posílit svou síť v Praze a ve Středočeském kraji, oproti tomu v dalších regionech už je zastoupení řetězce poměrně silné. „Jen v Praze máme nyní rozjednaných pět projektů, zatím ale nejsou podepsané, takže o nich nemohu konkrétně mluvit,“ dodal Wagner, který dříve působil například v Tesku.

Kromě otevírání nových obchodů začala společnost se změnou těch současných – během dvou let by všech bezmála dvě stě prodejen mělo mít nový design. Jak velké investice do této obnovy i do výstavby nových obchodů firma chystá, nechtěla zveřejnit.

Kik, který pochází z Německa a kromě Česka funguje například v Polsku, na Slovensku a v několika dalších zemích, se dříve primárně soustředil na nižší příjmovou skupinu. Nyní je ale záběr širší a mezi hlavní zákazníky patří zejména rodiny s dětmi.

Podobně jako on chce v Česku otevírat nové obchody i další módní řetězec Takko Fashion, který zde nyní provozuje 111 prodejen. I Takko se snaží oslovit zejména lidi s nižšími příjmy a rodiny s dětmi.

„Český trh je pro nás velmi zajímavý a vidíme zde velký potenciál, proto plánujeme i pro další roky otevírání nových filiálek,“ uvedla mluvčí Takko Fashion Julia Belzová. O kolik nových prodejen by mělo jít, ale zatím není jasné.

Po vzoru Lidlu a spol.

Také řetězec se sportovním oblečením a vybavením Decathlon, který se rovněž pohybuje v levnějším segmentu, zřejmě otevře nové obchody a rád by rozšířil i své nynější pobočky. Konkrétní plány ale firma zatím zveřejnit nechce.

„Každá z našich devíti prodejen má okolo 3000 metrů čtvereční plochy. Na českém trhu je tato velikost ojedinělá. Rádi bychom měli více obchodů s větší plochou a věříme, že se nám to povede,“ uvedl k plánům obchodní a marketingový ředitel Decathlonu v Česku Hervé Tarraube.

Podobně, jako se prosadily diskonty typu Lidlu, Kauflandu nebo Penny Marketu mezi potravinářskými řetězci, rostou nyní i diskontní prodejci módy a dalšího zboží.

„Diskonty v posledních letech a měsících posilují a téměř ‚udávají tón‘ vývoji českého maloobchodu,“ říká k těm potravinářským Zdeněk Skála ze společnosti GfK. Důležitá je podle něj skutečnost, že se diskonty dokázaly mezi sebou výrazně odlišit.

„Společné mají to, že kdysi dávno začaly s image nízkých cen, ale postupně oslovují stále širší skupiny zákazníků,“ dodává Skála s tím, že se jim podařilo jak udržet image levného obchodu, tak na druhé straně připojit širší sortiment, vyšší kvalitu a podobně.

Módním řetězcům s nižšími cenami by se tak mohlo podařit napodobit cestu zavedených potravinářských diskontů. „Podle naší pravidelné studie o spotřebitelské důvěře je vidět, že i oblast nového oblečení je jednou z těch, kde se snažíme šetřit,“ dodává ředitel poradenské firmy Nielsen Karel Týra, podle něhož se 42 procent českých spotřebitelů snaží vylepšit svůj rozpočet právě tím, že šetří při nákupu nového oblečení.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.