Lidovky.cz

Jak reklamovat zkažené zážitky? Stěžovat si u cestovek je snazší než dřív

Právo

  6:09
PRAHA - Nový občanský zákoník otevřel cestu ke snadnější reklamaci dovolené. Klient, jehož prázdniny neprobíhaly zrovna tak, jak mu cestovní kancelář v katalogu slibovala, má vysloveně zákonnou možnost, jak se bránit.

Při reklamaci dovolené lze napadnout skutečně cokoli, ale s respektem k několika základním pravidlům. foto: Ilustrace: Richard Cortés

Na zkažených zážitcích z dovolené lze dokonce i tak trochu vydělat. Podle jednoho z ustanovení občanského zákoníku – které se však skrývá až pod paragrafem 2543 – totiž platí, že „při porušení povinnosti, za niž odpovídá, nahradí pořadatel zákazníkovi vedle škody na majetku také újmu za narušení dovolené, zejména byl-li zájezd zmařen nebo podstatně zkrácen“.

Neochotný delegát i méně památek. Důvodů k reklamaci zájezdu je víc, než myslíte

Napadnout je tak možné skutečně cokoliv, ovšem s respektem k několika základním pravidlům. I při „běžné“ reklamaci dovolené je totiž potřeba být velmi aktivní a také celkem rychlý. Dovolenou totiž lze reklamovat maximálně měsíc po návratu, právně přesněji po „skončení zájezdu“. Právě toto zkrácení lhůty je jednou ze zásadních novinek, na které je potřeba dát si pozor.

S problémy je totiž třeba se ozvat hned na místě. „Pokud dovolená neprobíhá tak, jak měla vypadat podle ujištění cestovní kanceláře nebo očekávání zákazníka, musí cestovní kancelář zajistit nápravu,“ popisuje základní pravidlo Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení časopisu dTest, který se věnuje ochraně spotřebitele.

Ve sprše mám sviňuchu, chci zpátky peníze aneb jak si (ne)stěžovat cestovce

„Ubytování bylo horší, vzdálenost od moře neodpovídala informaci v katalogu a slibovaný bazén chyběl zcela,“ vypočítává Zelený konkrétní příklady problémů a nabízí také řešení těchto situací: „Neodpovídá-li například výhled z pokoje nebo jeho vybavení smluveným požadavkům, je zapotřebí jednat už na místě. Zákazník by měl ihned upozornit svého delegáta či průvodce, pokud je taková osoba na zájezdu přítomna, že situace je odlišná od uzavřené smlouvy, a požadovat okamžitou nápravu nebo alespoň žádat vystavení písemného dokladu.“

Naopak podle něj rozhodně nelze doporučit zapisování si vad do deníčku a chytání švábů do krabičky od sirek.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.