Lidovky.cz

Změny v reklamacích: prodejci už nebudou moci nespokojené zákazníky ignorovat

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Reklamovat nefunkční nebo poškozené zboží bude od února snazší než kdy v minulosti. Zákazníci totiž dostanou možnost řešit spory mimosoudní cestou. A to zdarma a bez běhání po úřadech či zdlouhavého sepisování žádostí. Pokud spotřebitelé o mimosoudní vypořádání požádají, prodejci je nebudou moci ignorovat a stížností se budou muset zabývat. Zavalí nás stohy protestů, lidé si budou stěžovat na kdeco, bojí se ale obchody.
Nákupy, ilustrační foto.

Nákupy, ilustrační foto. foto: Shutterstock

Možná jste to zažili také: odlepila se vám podrážka u zbrusu nové boty nebo službu bez varování vypověděla nedávno koupená pračka. Šli jste proto se záručním listem a účtenkou za prodejcem, ten vám ale řekl, že za tento druh poruchy nenese odpovědnost a vaši reklamaci neuznal.

Stížnost v praxi

Podnět České obchodní inspekci budou moci spotřebitelé podat buď písemně, ústně nebo i prostřednictvím internetu. Celá procedura bude zdarma. Komisaři budou muset stanovisko zaujmout do 90 dní od podání stížnosti.

Pokud by obchodník snahy ČOI o řešení sporu ignoroval, bude mu hrozit vysoká pokuta.

Pokud by zákazník chtěl nad obchodníkem v této situaci vyhrát, musel by ho žalovat, tedy podstoupit mnohaměsíční soudní martirum s nejistým koncem.

Stížnost Inspekci

Od února ale nastane změna. Pokud nebude zákazník s rozhodnutím prodejce souhlasit, bude na něj moci do roka od prvního podání reklamace poslat stížnost. Tu prošetří Česká obchodní inspekce, která obchodníka i spotřebitele nejprve vyzve, aby se ke sporu vyjádřili. Následně komisaři vydají doporučení, jak by měla pře dopadnout.

Češi se bojí případných reklamací. Odrazují je od nákupů online

„Inspekce ale nerozhodne. Vydá jen návrh, jak by měl konflikt z právního hlediska skončit,“ upozorňuje Česká obchodní inspekce. Pak se na tomto základě mohou obě strany dohodnout. Pokud ale prodejce nebo zákazník na nabídku řešení od ČOI nepřistoupí, šance na mimosoudní dohodu padá a spor bude moci závazně rozsoudit až justice. (Více o mimosoudním řešení sporů čtěte ZDE.)

Zákazníci si novinku, kterou budou moci začít zdarma využívat od začátku února, pochvalují. Někteří prodejci z ní ale jsou rozpačití. Radost z nového předpisu nemají například internetové obchody. Ty často nemají dostatek personálu a bojí se proto, že je vlna reklamací a žádostí o vyjádření od ČOI neúměrně zatíží.

Nastanou problémy?

„Snad nás žádné problémy nepotkají. Máme ale trochu obavy z toho, že přinejmenším v prvních měsících fungování budou lidé tuto novou možnost využívat nadměrně,“ okomentoval novinku pro server Lidovky.cz Jan Vetyška z Asociace pro elektronickou komisi. „Stát by měl aktivněji říkat, kdy si spotřebitelé mají stěžovat a kdy to naopak nemá smysl. A to se zatím moc neděje,“ dodal.

Občanský zákoník: s reklamací na ochozené boty už nepochodíte

Nárůstu administrativní zátěže se obává i Česká obchodní inspekce, jejíž komisaři budou ve sporech zastávat roli prostředníků. Stávající personál ČOI stačit nebude, proto státní úřad od února posílí 34 nových pracovníků.

Zatímco některým prodejcům novinka přidělává vrásky na čele, jiní se jí nebojí, nebo ji dokonce vítají. „Už teď se s kupujícími ve většině případů dohodneme, ale i kdyby nastaly případy, že se budou naši zákazníci na ČOI obracet, nemyslíme si, že by nás nějak výrazněji zatěžovalo,“ řekla serveru Lidovky.cz mluvčí sítě prodejen Datart Iva Pavlousková.

Prostředníkem nejen ČOI

Česká obchodní inspekce nebude prostředníkem ve všech sporech. V bankovnictví bude neshody řešit Finanční arbitr, konflikty v elektronické komunikaci a v poštovních službách bude prověřovat Český telekomunikační úřad, za energetiku pak bude zodpovědný Energetický regulační úřad.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.