Lidovky.cz

Pět procent lidí netuší, komu platí za elektřinu. Nejvíc věří podomním prodejcům

Ekonomika

  14:50
PRAHA - Češi nejsou spokojení s tím, za kolik si nakupují elektřinu a plyn, ale zároveň se příliš nehrnou do toho, aby měnili své dodavatele. Z průzkumu spotřebitelské organizace dTest vyplývá i to, že celých pět procent dotázaných netuší, od koho si energie kupují.
Nejvíce Čechů, kteří v posledních třech letech měnili dodavatele energií, tak učinila skrze podomní prodejce.

Nejvíce Čechů, kteří v posledních třech letech měnili dodavatele energií, tak učinila skrze podomní prodejce. foto: Shutterstock

Chováním běžných Čechů na trhu s elektřinou a plynem se lidé z dTestu zabývali v souvislosti s pořádáním hromadné aukce, v níž spotřebitelům nabízí možnost získat výhodnější podmínky.

AUKCE DTESTU

  • Do hromadné změny dodavatelů energií Chci výhodnější energie pořádané dTestem se zatím registrovalo zatím zhruba 47 tisíc domácností.
  • Registrace je otevřena do 10. února.
  • Nejvíce domácností (53 %) má zájem o změnu dodavatele elektřiny i plynu, 44 % registrovaných domácností chce změnit dodavatele elektřiny.

Aktuálního průzkumu se zúčastnilo 2059 respondentů, jejichž odpovědi poukázaly na řadu zajímavých specifik českého spotřebitelského chování. Třeba na to, že lidé jen výjimečně mění dodavatelské firmy. V posledních třech letech to udělalo pouze 31 procent z dotázaných.

Zároveň se ukazuje, že bezmála dvě třetiny lidí o změně ani neuvažují, byť jim deregulovaný trh s energiemi otevírá poměrně velké možnosti si vybrat.

Průzkum dTestu říká, že nejvíce změn provedli Češi prostřednictvím dohod s podomními prodejci – v 29 procentech případů. A to navzdory tomu, že „dohody mezi dveřmi“ nemusí být zrovna tím nejvýhodnějším řešením, nehledě na často neetické způsoby těchto obchodníků.

Do určité míry může být dobrou zprávou to, že 68 procent respondentů tvrdí, že má s dodavateli podepsanou smlouvu na dobu neurčitou, která jim zajišťuje větší manipulační prostor pro případnou změnu.

Může vás poškozený elektroměr vyjít na statisíce? Dodavatelé: Není to tak horké

„To je pozitivní zjištění. Otázkou ale je, zda zákazníci skutečně mají smlouvu na dobu neurčitou,“ zamýšlí se vedoucí právního oddělení dTestu Lukáš Zelený. Sedm procent dotázaných svou neznalost o délce trvání smlouvy otevřeně přiznává.

„Spotřebitelé mají často mylnou představu o době trvání smlouvy. Ve smlouvách s některými dodavateli není uvedeno, kdy končí. Spotřebitelé si taky stěžují, že jim dodavatelé odmítají sdělit důležité informace. Například právě o době trvání smlouvy, výpovědní době nebo výši smluvní pokuty za předčasné ukončení smlouvy,“ popisuje Zelený.

Zároveň dodává, že poskytnutí těchto informací zákazníkům je pro firmy povinné. Od začátku letošního roku jim to ukládá energetický zákon.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.