Lidovky.cz

Vlna odporu proti palmovému oleji opadla. Naštvaní zákazníci už nevolají, hlásí supermarkety

Ekonomika

  11:00aktualizováno  16:33
PRAHA - Zatímco ještě na začátku roku plánovaly tisíce lidí vzpouru kvůli palmovému oleji, po šesti měsících vlna silného odporu téměř úplně opadla. Zákazníci už nevolají ani nepíší rozhořčené maily vedení supermarketů, téma přestalo rezonovat i na sociálních sítích. Obchodníci se přesto snaží vyhovět lidem a nabízet co nejširší sortiment včetně alternativních produktů.
Palmový olej - ilustrační fotografie.

Palmový olej - ilustrační fotografie. foto: Shutterstock

Ještě v lednu bylo téma spojené s palmovým olejem masovou záležitostí. Katastrofa jménem palmový olej vyvolávala silné reakce mezi všemi vrstvami obyvatel. Tisíce lidí dokonce chystaly bojkot některých firem, které problémy při pěstování přehlíží a palmový olej i nadále používají.

Odpůrci se báli jeho vlivu na tvorbu nežádoucího cholesterolu a hrozeb ekologů z celého světa, kteří dlouhodobě upozorňují, že kvůli němu mizí rozsáhlá území tropických pralesů. V Česku se nicméně zájem o ekologický problém zvedl až loni. Teprve tehdy se obyvatelé Evropské unie dozvěděli, do jakých potravin se palmový olej přidává. Výrobci se totiž kvůli novému nařízení museli přestat schovávat za obecné označení „rostlinný olej“.

Zvýšený zájem? Ustal

Po několika měsících však vlna odporu zase rychle opadla. „Zvýšený zájem a diskuze na téma palmového oleje, které probíhaly na přelomu roku, ustaly,“ potvrzuje trend mluvčí řetězce Kaufland Michael Šperl. Ani chování zákazníků se ve vztahu k této komoditě nijak výrazně nezměnilo. „V našich prodejnách jsme žádnou změnu nezaznamenali,“ uvádí dále Šperl.

Také společnost Billa už nemusí vyřizovat dotazy týkající se palmového oleje, kterými zákazníci dříve plnili mailové schránky. „Zákazníci nás v této souvislosti již nekontaktují,“ říká mluvčí obchodní sítě Lucie Borovičková. Dříve přitom, stejně jako v dalších supermarketech, muselo vedení denně odpovídat na rozhořčené dotazy zákazníků, proč jsou na pultech stále ještě dostupné čokoládové tyčinky, másla či s bonbony s palmovým olejem. Ani v Bille, Globusu, Tescu či Lidlu se nákupní košík zákazníků nijak zvlášť nezměnil.

„Nezaznamenali jsme zvýšený zájem o produkty bez palmového oleje. Stejně tak jsme v tomto ohledu nezaznamenali ani žádnou změnu zákaznického chování,“ říká mluvčí Tesco obchodů Tereza Vojtíšková.

Chování lidí v obchodech věrně kopíruje klesající aktivita na sociálních sítích v souvislosti s tímto fenoménem. Právě internet byl místem, kde se lidé na hromadným bojkotech a podepisování petic domlouvali. I tam jako by se na téma zapomnělo. Veřejné facebookové skupiny, které dříve bez ustání plnily lidé svými příspěvky, dnes doslova zejí prázdnotou. Také počet jejich sledovatelů klesl.

Obchody přesto potřeby zákazníků, kteří odmítají kupovat s palmovým olejem, neignorují. Naopak se snaží stále rozšiřovat svůj sortiment. „Téma v současné době považujeme za stále aktuální a snažíme se na něj reagovat skladbou naší nabídky. V poslední době jsme tak rozšířili stálý sortiment o několik novinek bez palmového oleje jako například máslové sušenky či raw tyčinky,“ uvedla mluvčí společnosti Lidl Zuzana Holá.

ZVĚŘINA: Podléháme hlouposti. Lež o škodlivém palmovém oleji slouží ideologům

Podobně k problému přistupuje i řetězec Globus. „Neustále navyšujeme počet výrobků, které tomuto trendu odpovídají – ať už to jsou výrobky ekologického či biodynamického zemědělství,“ uvádí za společnost Pavla Hobíková s tím, že v posledních letech roste spolu se zájmem o zdravý životní styl i zájem zákazníků o biopotraviny.

Ne všechny obchody však můžou skladbu svého sortimentu snadno ovlivnit. “Společnost Billa je primárně prodejce, nemůže proto určovat výrobcům složení potravin. Jiná situace je u produktů pod privátními značkami. Recepturu privátního výrobku máme plně pod vlastní kontrolou. Proto se palmový olej vyskytuje u potravin pod našimi značkami minimálně,“ vysvětluje mluvčí Borovičková.

Supermarkety jinak nemají k dispozici žádný seznam výrobků, které by mohly palmový olej obsahovat. Ani na trhu se zatím žádné speciální značení o obsahu palmového oleje na obalech výrobků nepoužívá.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.