Lidovky.cz

Značka není potřeba. Na hobby sport stačí i oblečení z Lidlu nebo Tchiba

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Stojí řádově o stokoruny i tisíce méně, ale službu udělají převážně srovnatelnou. Na tom se shodnou odborníci, sportovci i samotní uživatelé z řad hobby sportovců. Řeč je o sportovním či outdoorovém oblečení z primárně nesportovních řetězců, jako je například Lidl nebo Tchibo.

Náklady na sport v Česku. foto: Lidové noviny

Nejedná se o jejich standardní sortiment, nicméně čas od času se v nabídce objevují.

„Kvalitu musíme vždy dávat do souvislosti s cenou, ale těsná korelace mezi těmito veličinami neexistuje,“ říká docent Antonín Havelka z katedry oděvnictví na Technické univerzitě v Liberci. „Přesto lze říci, že užitná hodnota textilu v řetězci Lidl po stránce střihové a složení materiálu je na poměrně dobré úrovni,“ soudí Havelka.

Cudnost islámu učarovala firmám Nike i H&M. Hidžáby hýbou módním byznysem

Materiálové složení odpovídá současným trendům používaných funkčních vláken, jako je polyester a polypropylen, ve směsích s klasickými přírodními vlákny – vlnou, bavlnou či lnem. „Samozřejmě se nejedná o špičkové materiály používané na hi-tech sportovní oděvy, ale pro většinu aplikací jsou dostačující,“ podotýká odborník.

Podle Havelky lidé rovněž oceňují, že mohou spojit nákup potravin s jiným typem zboží, a zákaznický servis, který umožňuje bezproblémové vrácení zboží. Na druhé straně by uvítali kultivovanější prostředí, které by umožnilo vyzkoušet si zboží v kabinkách přímo na místě. Uživatelům rovněž nesmí vadit, že ve stejném oblečení pravděpodobně potkají více lidí.

Výhodný poměr cena/výkon

Na liberecké technické univerzitě an i odborníky ze spotřebitelského časopisu dTest sice podobné oblečení podrobně testováno nebylo, ale napříč internetem lze najít vesměs pozitivní spotřebitelské recenze, a to i od zkušených re kreačních sportovců.

Amatérským sportovcům až na výjimky oblečení z Lidlu (pod privátní značkou Crivit Sports a Crivit Outdoor), Tchiba, ale i cenově dostupnějšího Decathlonu dostačuje a jejich potřeby uspokojuje. Náročnější uživatelé si pochvalují poměr cena/výkon, ale jedním dechem dodávají, že dražšímu značkovému vybavení se po stránce funkčnosti zcela nevyrovná.

Nejoblíbenější sporty v Česku.

Mezi negativy zaznívá horší střih – zkrátka to, jak oblečení (ne)sedí. „Pokud jde o kvalitu, respektive srovnání s renomovanými značkami, určitě jejich kvalit nedosahují ani po materiálové, ani po technologické stránce. To však neznamená, že běháním v nich by si lidé mohli uškodit,“ říká dlouholetý běžec a trenér, zakladatel Běžecké školy Miloš Škorpil.

„Běžecké boty mají člověka ochránit zejména proti rizikům vyplývajícím z běhání po povrchu, kde hrozí, že se o něco píchnu, říznu, který je chladný či naopak horký, což i boty z Lidlu, Tchiba či Decathlonu určitě zvládnou,“ ujišťuje Škorpil. Nicméně zdůrazňuje, že pokud člověk běhá technicky špatně, nepomohou mu ani ty nejšpičkovější boty.

Otázka kompromisu

Podobná je situace u outdoorového vybavení. „Mám spoustu známých , kteří do hor i na extrémnější akce nosí levnější značky – jejich zážitky to nijak nezeslabuje,“ míní například cestovatel a publicista Ivan Brezina.

„Osobně jsem začátkem 90. let prožil půl roku v Himálaji v doma šité větrovce. V drahém vybavení v horách není líp a vše je jen otázkou volby. Většina uživatelů o tom ale nepřemýšlí. Reklama jim mezi řádky říká, že bez bundy za deset tisíc v letním Špindlu zemřou, a tak si ji prostě koupí,“ podotýká Brezina.

Kolik Češi utrácí za sporty. A které to jsou?
Grafika Evropané a sport.

Na druhou stranu zmiňuje trvanlivost. „Když čínská bunda za dva tisíce za rok či dva doslouží, vyhodím ji a koupím si novou. Kvalitní drahá membránová bunda od domácího výrobce mi ale vydrží třeba i přes deset let, a to i při intenzivním používání, což mám osobně ověřeno. Ve finále pak tedy zjistím, že byla vlastně levnější než levné bundy z Číny,“ popisuje Brezina.

„A přistupují k tomu i emoce. S desetiletou bundou jsem prostě něco prožil a nostalgicky se jí nechci zbavovat. Člověka prostě vnitřně víc uspokojuje to, co je dlouhodobé,“ uzavírá.

Každý člověk vyžaduje jinou úroveň komfortu, sportuje na jiné úrovni, což reflektuje míru funkčnosti, a více či méně si potrpí na design. Volba značkového či naopak méně známého vybavení je tak téměř vždy otázkou kompromisu a osobního vkusu.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.