Tankování se řidičům u nás prodražuje jen řádově o haléře (někde maximálně o desetníky) za litr. Cenovky na stojanech českých pump totiž drží na uzdě jisté snížení marží pumpařů a hlavně příznivá cena paliv na evropské burze, kde obchodníci berou v potaz nejen sumu za základní surovinu, ale i vývoj spotřeby nebo zásob benzinu a nafty.
Pohonné hmoty sice momentálně stojí nejvíc od prosince 2014, ale vývoj za poslední týdny až měsíce není nijak dramatický. Za celé září podražil v Česku litr benzinu v průměru o sedm haléřů, v minulém posledním týdnu měsíce dokonce o čtyři haléře zlevnil na 33,52 koruny v průměru za celé Česko. Nafta za celé září zdražila o 22 haléřů (11 korun při natankování plné padesátilitrové nádrže), v posledním týdnu jen o tři haléře na 32,74 koruny.
O desetník v nejbližších dnech
„Zejména u benzinu je růst cen pohonných hmot nižší proti očekáváním, což je způsobeno poklesem marží rafinerií a distribuční sítě. U nafty naopak začínáme pozorovat nárůst cen v důsledku sezonnosti. V zimním období nafta zdražuje relativně více než benzin,“ říká ekonom společnosti Finlord Boris Tomčiak, který dlouhodobě sleduje ceny komodit. V nejbližším týdnu podle něj mohou zdražit u nás pohonné hmoty o deset až patnáct haléřů.
Benzin i nafta v Česku zůstávají nejdražší za téměř čtyři roky |
Cena černého zlata přitom roste už od druhé poloviny srpna a překročila už hranici 83 dolarů, což je nejvíc za poslední čtyři roky. Výrazně zdražuje zejména od poloviny září. Pro srovnání – za celé září vyskočila hodnota ropy o téměř sedm procent, proti tomu litr benzinu u nás za stejné období o pouhé dvě desetiny procenta. Ceny, za které pumpy v Evropě paliva od rafinerií a distributorů nakupují, se totiž nekalkulují přímo z cen ropy, ale podle týdenních průměrů burzy s pohonnými hmotami v Rotterdamu.
A tam během září podražil benzin (obchoduje se v dolarech za tunu) o pouhý dolar na aktuálních 735,3 dolaru. Nafta na burze během září podražila o necelé 24 dolary za tunu na 710,8 dolaru. Obchody s benzinem brzdí vůči vlivu zdražování ropy například klesající spotřeba v končící motoristické sezoně i menší dovoz benzinu do Spojených států.
Pomohla i silná koruna
V Česku v uplynulém měsíci navíc ještě pomáhala posilující koruna k dolaru, což českou velkoobchodní cenu paliv proti té burzovní o něco snížilo. Podle Jana Turka z distribuční společnosti G7 se nacházíme momentálně v určitém „mrtvém období“, ve kterém na ropu i pohonné hmoty tlačí různé vlivy z různých stran. „Skončila hlavní motoristická sezona, ale nezačala ještě topná sezona, která zvyšuje odbyt topných olejů. Jsou tu rostoucí obavy z vlivu sankcí USA vůči Íránu a neochota zemí kartelu OPEC zavázat se k takovému navýšení těžby, které nahradí výpadek íránské ropy. Na druhé straně proti zdražení působí obavy z vlivu obchodní války USA a Číny na globální poptávku,“ popisuje Jan Turek.
Kruh pro benzin, čtverec pro naftu, kosočtverec pro plyn. Čerpací stanice nově označí stojany |
Aktuální velkoobchodní cena, za jakou pumpaři litr benzinu nakupují, se pohybuje po přepočtu z tun (na rotterdamské burze) na litry, z dolaru na koruny a po započtení určité přirážky rafinerie zhruba na úrovni 31,5 koruny.
To znamená, že marže pump na tvorbu zisku a pokrytí nákladů na provoz je zhruba dvě koruny z litru, tedy šest procent z výsledné ceny pro řidiče. Jde podle srovnání statistického úřadu o jednu z nejnižších marží v rámci maloobchodního prodeje.