Lidovky.cz

ČSA na rozcestí. Buď firma zeštíhlí, nebo končí

Ekonomika

  11:55
PRAHA - Třetí nejstarší aerolinie na světě – České aerolinie – se ocitly na existenčním rozcestí. O nebezpečí jejich krachu již otevřeně hovoří vedení společnosti i vláda.

 Premiér Petr Nečas včera prohlásil, že aerolinky s 88letou tradicí balancují na hraně existence a protesty pilotů proti restrukturalizačnímu programu mohou změny urychlit. „Pokud se piloti rozhodli za vládu vyřešit problém co s ČSA tím, že je zlikvidují, pro vládu to bude úleva,“ uvedl Nečas. Premiér zároveň potvrdil, že vláda aerolinky finančně nepodpoří.

„Jestliže si piloti myslí, že jim vláda bude sypat nějaké peníze na platy, tak se mýlí,“ řekl premiér.

ČTĚTE TAKÉ:

Napjatou finanční situaci ČSA potvrdil i jejich prezident Philippe Moreels. V dopise zaměstnancům rozeslaném počátkem týdne připustil, že hlavním cílem aerolinek v nadcházejícím roce 2012 bude přežít. V rozhovoru pro Lidové noviny Moreels uvedl, že v případě realizace restrukturalizačního plánu je přežití možné. „Oproti předpokladům budeme muset snížit více kapacitu. Nebude se jednat pouze o zeštíhlování flotily, ale také o nasazování menších letadel, resp. o pronajímání našich letadel i s posádkami jiným dopravcům,“ uvedl Moreels.

Letos v hlubokém minusu

Letošní hospodaření Českých aerolinií skončí podle Moreelse v hluboké ztrátě. „Letošní hospodářský výsledek bude v minusu v řádu stovek milionů korun. Je navíc potřebné přiznat, že ho posílí prodej majetku,“ přiznal Moreels.
Pětiletý restrukturalizační plán, který v loňském roce schválil Nečasův kabinet, přitom počítal s tím, že hospodaření aerolinek se vymaní ze ztráty již na konci následujícího roku.

Podle Moreelse si ale aerolinky budou muset na návrat do „černé nuly“ počkat déle. Vedení ČSA o vývoji hospodaření již informovalo i Evropskou komisi, která naplňování restrukturalizačního plánu sleduje. Návrat k ziskovosti je totiž jednou z podmínek, aby Brusel dodatečně schválil 2,5miliardovou státní pomoc, kterou České aerolinie v minulosti čerpaly prostřednictvím dnes již neexistující polostátní společnosti Osinek.

ČSA na rozcestí. Buď firma zeštíhlí, nebo končí

 

Horší vývoj hospodaření, než který předpokládal restrukturalizační plán, souvisí podle Moreelse zejména se zdražováním ropy, a tedy i leteckého paliva, a také s klesající poptávkou v důsledku očekávání nové vlny hospodářské krize. V porovnáním s loňským rokem klesla poptávka po letenkách na první čtvrtletí 2012 o 30–40 procent. Vedení ČSA proto musí restrukturalizační plán dále upravovat. Chce k tomu využít holdingové uspořádání Českého Aeroholdingu, díky kterému může přesunovat přebytečnou kapacitu letounů a personálu ČSA do dceřiné charterové společnosti Holidays Czech Airlines.

ČTĚTE VÍCE:

Ta se zaměřuje na provozování jednorázových letů, které se dají lépe plánovat a ze strany cestujících je po nich i větší poptávka – jsou totiž levnější. Lety provozované Holidays Czech Airlines jsou navíc levnější i pro aerolinky – piloti jsou totiž placeni převážně od množství nalétaných hodin.

Klesající poptávka po letech a obavy z výrazného poklesu příjmů přiměly piloty ČSA odstartovat protesty. „Vedení ČSA porušuje vládou schválený restrukturalizační plán,“ tvrdí mluvčí odborového sdružení pilotů CZALPA Filip Gaspar. Podle Moreelse jsou změny v restrukturalizačním plánu vyvolané neočekávaným propadem ekonomik po celém světě, který ovlivnil celý letecký trh.

„Restrukturalizační plán, který byl schválen před dvěma lety za tehdejších podmínek, není neměnný kontrakt. Pro piloty je nejdůležitější počet letadel, protože ten předurčuje počet pilotů. My ale musíme rušit ztrátové linky a kapacitu přizpůsobovat tržním podmínkám,“ odůvodnil zeštíhlování ČSA Moreels.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.