Lidovky.cz

Pokuta pro správu železnic platí. Vyřadila z tendru nejlevnější firmu

Ekonomika

  17:30
BRNO - Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj potvrdil pokutu 900 tisíc korun pro Správu železniční dopravní cesty za chyby v zakázce za 237 milionů korun na modernizaci tratě mezi Lysou nad Labem a Prahou-Vysočany. Rozhodnutí je pravomocné.

Úsek železnice mezi Masarykovým nádražím a pražskou Libní foto: stavbaroku.cz

Správa chybovala tím, že z tendru neoprávněně vyloučila společnost Skanska, jejíž nabídka byla o více než čtvrtinu nižší než nakonec realizovaná cena. Správa železnic rozhodnutí nekomentovala.

Dokument prý obdržela v odpoledních hodinách a nejprve jej musí prostudovat právníci a poté se správa rozhodne, jak bude ve věci postupovat dále, řekl mluvčí organizace Marek Illiaš.

Podle správy železnic byla u některých objektů stavby nabídka firmy Skanska mimořádně nízká, po firmě proto chtěla zdůvodnění cen. Konkrétně žádala o rozepsání agregovaných položek v nabídce podle podrobných technických specifikací a o ověření cen dodávek u jednotlivých dodavatelů.

Skanska požadované vysvětlení předložila, zadavatel ji však přesto vyloučil se zdůvodněním, že jednotlivé ceny nebyly podloženy patřičnými podklady.

Podle ÚOHS byl tento postup nezákonný. "Skanska požadavky zadavatele na vysvětlení mimořádně nízké nabídkové ceny splnila, neboť položky rozepsala a uvedla jednotkové ceny dodávek a montáže i ceny od dodavatelů. Zadavatel nemohl uchazeči vytýkat absenci dalších dokumentů zdůvodňujících mimořádně nízkou nabídkovou cenu, když žádné další podklady ve své žádosti nepožadoval," uvedl už dříve Rafaj.

ČTĚTE TAKÉ:

V tom vidí největší potíž sporu mezi železnicí a Skanskou rovněž Martin Slezák ze společnosti Otidea zabývající se poradenstvím v oblasti veřejných zakázek. "SŽDC sice požadovala zdůvodnění mimořádně nízké nabídkové ceny zcela oprávněně, nesplnila však zákonnou povinnost přesně specifikovat, jakým způsobem má dodavatel své vysvětlení strukturovat," uvedl Slezák.

Případné odvolání správy železnic ke krajskému soudu nemá proto podle něj příliš velkou šanci na úspěch. SŽDC nyní musí pokutu zaplatit. Případ ale ještě může zvrátit právě podáním žaloby ke Krajskému soudu v Brně.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.