Lidovky.cz

Češi utráceli za mobily a tablety. Koupili jich o třetinu víc než loni

Ekonomika

  14:34
PRAHA - Ochota Čechů utrácet se výrazně zvýšila, což se dotklo hlavně nákupů chytrých mobilů a výpočetní techniky. V červnu za toto zboží obchodníci utržili o 29 procent víc než ve stejném období loni. Nákupní optimismus se projevil i u nákupů aut nebo sportovního vybavení.
Tablet. Ilustrační foto.

Tablet. Ilustrační foto. foto: Shutterstock

Obchodníci s elektronikou prožívají dobré časy. Letos v červnu měli ve srovnání s loňskem o 29 procent vyšší tržby. Češi ovlivnění pozitivními zprávami o růstu ekonomiky utráceli o mnoho více například za tablety, čtečky knih nebo chytré telefony.

Nejnovější čísla za červen přinesl Český statistický úřad. Jeho experti spočítali, že lidé celkově utratili o 6,4 procenta víc než loni.

„Naše prodejní statistiky tomuto růstu odpovídají. Největší nárůst tržeb máme u smartphonů a tabletů. V červnu se jich prodal víc než dvojnásobek ve srovnání se stejným měsícem loňského roku,“ vypočítává Šárka Jakoubková ze společnosti Alza.cz. Firma své zboží nabízí na internetu.

Právě prodej zboží po síti zažívá také neobvykle velký rozmach. Weboví obchodníci a zásilkové služby hlásí o pětinu vyšší příjmy.

VÍCE Z EKONOMIKY:

Mají nižší náklady než kamenné obchody a můžou tak lidem nabízet lepší ceny. Zboží se často vyplatí koupit na internetu i po připočtení nákladů za dopravu.

„Přes internet se dobře prodává zboží, které není dělané na míru nebo které není třeba zkoušet jako boty nebo košili. Naživo není třeba vidět například dětské plenky nebo tablet. Webovému prodeji pomáhá i rozvoj rychlého internetu,“ myslí si ekonom David Marek z poradenské společnosti Deloitte.

Potvrzuje i to, že nárůst internetového prodeje souvisí s větším zájmem o spotřební elektroniku. „Jde o trendy, které jsou provázané a vzájemně se posilují,“ dodává Marek.

Peněženka otevřená na všechny strany

Lidé utráceli víc téměř za vše. O 11,7 procenta stouply příjmy prodejců či opravářů aut, 3,8 procenta navíc si připsali pumpaři. Víc peněz dali Češi i za sportovní a turistické vybavení nebo kulturu - o 11,7 procenta víc než v loňském červnu.

Ekonomové sice vyšší spotřebu chválí, protože jde ruku v ruce s ekonomickým růstem, který má letos podle České národní banky dosáhnout 2,7 procenta. Na druhou stranu ale upozorňují, že loňský rok byl co se týče spotřeby velmi slabý.

„Loni v červnu navíc zasáhly Česko povodně, které omezily jak některé prodejce, tak i zákazníky,“ dodává odborník na maloobchod ze společnosti PwC Audit Pavel Kulhavý.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.