Lidovky.cz

Brusel začal vyšetřovat Opencard. Zajímá ho nepovolená pomoc státu

Ekonomika

  6:00
PRAHA/BRUSEL - Úředníci Evropské komise se začali oficiálně zabývat stížností společnosti Emoney Group, která v Praze provozuje kartu Opencard. Firma tvrdí, že pražský magistrát neoprávněně vyjednával o možnosti svěřit celý systém plzeňskému dopravnímu podniku a Českým drahám, které provozují vlastní elektronické karty pořízené ale za veřejné peníze.

Opencard - ilustrační foto. foto: MAFRA - Viktor ChladLidovky.cz

Stížnost na obchodní schůzky o projektu Opencard, k nimž došlo letos na jaře, vyšetřuje Brusel od 27. června. Tehdy zástupci Evropské komise stížnost provozovatele pražské karty oficiálně přijali.

Podle informací Lidovek.cz následně spustili vyšetřování, které má odhalit, zda nabídku Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP) a Českých drah na provozování městské karty v Praze neprovázela nedovolená státní pomoc. Oba dopravci totiž postavili své karetní systémy za miliony z eráru. Vyšetřování má trvat několik měsíců.

O co přesně jde: Praha se na jaře nedokázala dohodnout s Emoney Group – která vlastní licenční práva k systému Opencard a spravuje jej – na pokračování spolupráce. Následně došlo k jednáním o náhradním řešení, které měly poskytnout provozovatelé Plzeňské karty a In karty Českých drah (dnes už vzájemně propojených systémů).

ČTĚTE TAKÉ:

Emoney Group si proto na plzeňský dopravní podnik a dráhy rozhodla stěžovat, byť z námluv Prahy a těchto dopravců nakonec sešlo. Ve hře je ale hodně, projekt Opencard je dobrou investicí. 

Jeho postavení, marketing a servis vyšly už na víc než 1,3 miliardy korun a i v budoucnost může znamenat pro různé firmy dobré a jisté výdělky. V současné době slouží především jako pražská tramvajenka či průkazka do městské knihovny. 

„Evropská komise stížnost skutečně přijala. V současné době posuzuje přípustnost stížnosti,“ řekl Lidovkám.cz Martin Stašek, mluvčí českého zastoupení Evropské komise. Tato fáze vyšetřování trvá zpravidla dva měsíce a informaci o jejím výsledku dostane pouze stěžovatel. To se zatím nestalo.

CO SE DĚJE S OPENCARD

Praha v současné době provozuje kartu Opencard ve spolupráci se společností Emoney Group.

Technologická firma drží licenční práva ke kartě a stará se o její servis.

Praha jí platí licence za vydané karty a pražský dopravní podnik za možnost nahrávat na ni dopravní kupon.

Systém dříve provozovala společnost Haguess, která jej i postavila. V lednu 2013 ho ale prodala Emoney Group s oficiálním sídlem v Nizozemsku.

Šéfem společnosti je Petr Stránský, který působil i v Haguessu.

„Evropská komise nás bohužel zatím neinformovala o tom, kdy by mohla šetření ukončit,“ říká mluvčí Emoney Group Martin Opatrný.

Jeho firma, navzdory napjatým vztahům s Prahou, dál zajišťuje IT servis pro Opencard. Před nedávnem prodala hlavnímu městu 300 tisíc licencí za 22,5 milionu korun. Pražští radní však trvají na tom, že chtějí vyhlásit otevřenou soutěž na nového provozovatele s tím, že hlavní město bude kartový systém v budoucnu vlastnit.

Co vše se může stát?

Pokud bruselští úředníci ze speciálního oddělení zabývajícího se státní pomocí rozhodnou, že je stížnost Emoney přípustná, může komise rozhodnout čtyřmi různými způsoby: 1) že se o státní pomoc nejednalo, 2) že se jednalo o povolenou státní pomoc, 3) že se jednalo o státní pomoc, ale její dodatečné schválení vyžaduje provedení kroků ze strany příjemce/členského státu, 4) že se jednalo o nepovolenou státní pomoc.

Na konečný verdikt nemají lidé z Evropské komise stanovenou žádnou přesnou lhůtu. Pokud by následně došli k tomu, že PMDP či České dráhy zneužily nedovolenou státní pomoc, Brusel by mohl vyzvat český stát k tomu, aby ji firmám odebral.

„Evropská komise nás v dané věci nekontaktovala, proto se k záležitosti nemůžeme nijak vyjádřit,“ říká mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Podobná odpověď přišla i z Plzně. Tamní dopravní podnik ale naznačil, že státní pomoc nezneužil, protože zástupcům pražského magistrátu žádnou písemnou nabídku nepředložil.

Plzeňská karta (vzor)

„Praha nám nedala konkrétní zadání. Jednali jsme se zástupci města pouze o řešeních různých krizových scénářů a některá jsme i prakticky testovali. Tím, že se ale město nakonec dohodlo se společností Emoney Group, na žádný ze scénářů nedošlo,“ vysvětlil Lidovkám.cz Martin Chval, který má v PMDP projekt Plzeňské karty na starosti.

Chval se nevzdává možnosti, že by v plánovaném výběrovém řízení na provozovatele pražské karty mohla figurovat i Plzeň. Nabídnout může propojení systému těchto dvou měst.

„Bohužel ale nelze očekávat, že by Praha upustila od požadavku stoprocentní kontroly nad kartovým systémem (s ohledem na historii je to i velmi pochopitelné). Tím ovšem kouzlo společného systému padá a předpokládám, že bude muset Praha opět nést celé náklady na provoz sama,“ dodává Chval.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.