Lidovky.cz

Sobotkův rozpočtový rok číslo 1. Vláda těžila z Nečase i Rusnoka

Ekonomika

  8:00
PRAHA - Končí první rok vládnutí stávající vládní koalice. V oblasti veřejných financí vesměs profituje ze změn, které zavedla především Nečasova vláda a funguje v rámci rozpočtu, který předložila ještě úřednický kabinet prezidenta Miloše Zemana.

Premiér Bohuslav Sobotka. foto: MAFRA - Dan Materna

Na přelomu října a listopadu loňského roku noví poslanci čekali na ustavující schůzi, stará sněmovna byla již rozpuštěna. Vláda Jiřího Rusnoka sice rozpočet schválila, ale sněmovnou neprošel a projít ani nemohl, protože by jej neměl kdo schválit.

Ustavující schůze byla naplánována na 26. listopadu a šance, že by se sněmovna nějak v cuku letu dala dohromady, vznikla by nová vláda, připravila nový rozpočet a předložila jej sněmovně, byla nulová.

Očekávaly se dvě možné cesty – sněmovna rozpočet odmítne a Česko si prožije rozpočtové provizorium, dokud nevznikne vláda a neschválí si vlastní rozpočet. Nebo se schválí rozpočet Rusnokovy vlády a nějak se v průběhu roku předělá.

PSALI JSME:

Ze dvou zmíněných variant se vybrala varianta třetí, jakási „varianta brod“. Provizorium se nikomu nechtělo riskovat (navzdory většinové neznalosti, kterou majorita poslanců v procedurálních záležitostech projevuje, se málokomu chtělo věřit prezidentovým slovům, že provizorium je vlastně prkotina).

Na druhou stranu se ale nově zvoleným zastupitelům, z nichž nezanedbatelné množství přišlo do sněmovny díky příslibu, že „budou makat“, nechtělo rozpočet Rusnokovy vlády nechat jen tak projít s jakýmsi mlhavým příslibem budoucí novelizace.

Rozpočet Rusnokovy vlády se sice nelíbil ani rodící se koalici ani opozici, ale nakonec prošel s řadou všemožných změn, které poslanci narychlo „spíchli“ v průběhu druhého čtení a také ve sněmovních výborech.

Bohuslav Sobotka (vlevo) a Andrej Babiš na tiskové konferenci po jednání vlády.

Na konci ledna pak byla definitivně jmenována nová vláda v čele s Bohuslavem Sobotkou (ČSSD). Pro veřejné finance se stal mužem číslo jedna Andrej Babiš (ANO). Jeho příchod do resortu financí a také příchod jeho náměstků znamenal pro toto nejmocnější ministerstvo v zemi obrovské množství změn. Zejména se vyměnili lidé prakticky na všech klíčových postech.

Vztahy mezi novým vedením a zaměstnanci resortu byly od první chvíle katastrofální. „Řada jejich nápadů by možná s nějakými úpravami realizovat šla, ale to by se s námi museli bavit a ne nám pořád nadávat do flákačů a zlodějů,“ sdělil tehdy LN jeden z vysoce postavených zaměstnanců resortu na adresu nového vedení, které kromě zmíněného Babiše představuje zejména první náměstek Lukáš Wagenknecht.

Jako jedna z prvních věcí se začal řešit systém státní pokladny a obecně řízení veřejných financí.

Povinné účty u ČNB

Cílem je mít na účtu co největší objem hotovosti a moci s ní nakládat do doby, než má být vynaložena na svůj účel. Typicky třeba resort dopravy může mít v rozpočtu peníze na nějakou stavu, která se má realizovat dejme tomu v září rozpočtového roku.

To znamená, že od ledna do září může ministerstvo financí s těmito prostředky nakládat, investovat je, sanovat jimi krátkodobou výpůjční potřebu nebo cokoli jiného a jen si musí dát pozor, aby v září tyto peníze pro resort dopravy skutečně byly.

Systém funguje od roku 2013 a šetří značné prostředky. Dá se ale rozšířit, a to je přesně to, co je záměrem resortu. Většina státních organizací už musí mít své účty u České národní banky, jde například o ministerstva či státní fondy, jako je kupříkladu Státní fond dopravní infrastruktury.

VYTAŽENO Z ROZPOČTU

Běžné výdaje celkem:

2013 (skutečnost) – 1,071 bilionu Kč

2014 (rozpočet) – 1,137 bilionu Kč

2015 (rozpočet) – 1,143 bilionu Kč

Investiční výdaje celkem:

2013 – (skutečnost) 102,32 miliardy Kč

2014 – (rozpočet) 74,3 miliardy Kč

2015 – (rozpočet) 75,6 miliardy Kč

Ilustrační snímek

Nicméně je i řada těch, kteří u ČNB sice musí mít účet pro příjem státních prostředků, ale obratem si tyto peníze mohou převést na svůj účet v některé z komerčních bank. Jde například o obce či o příspěvkové organizace, jako je Správa železniční dopravní cesty a řada dalších.

Situaci má řešit zákon o státní pokladně, jehož věcný záměr má podle původních vyjádření spatřit světlo světa do konce letošního roku. Tím pádem by také mělo být jasné, kdo všechno si podle tohoto zákona bude muset své peníze „přestěhovat“ do České národní banky.

Nicméně věci zjevně nejsou tak jednoduché. „Na Ministerstvu financí v současné době probíhají interní jednání nad detaily věcného záměru zákona o Státní pokladně. Z tohoto důvodu není možné odpovědět či poskytnout bližší informace,“ sdělil LN mluvčí resort Radek Ležatka.

Kosmetické daňové změny

Po ustavení vlády se také koalice začala zabývat daněmi. Přestože to před volbami chvílemi vypadalo, že pro některé skupiny poplatníků, zejména pro živnostníky, bude možná výhodnější ze země emigrovat, nakonec se prakticky nic neděje a další vývoj je nejistý.

Vláda zrušila některá z úsporných opatření Nečasovy vlády, která by se ovšem zrušila tak jako tak, protože byla pouze dočasná. Typicky jde například o slevu na poplatníka pro pracující důchodce. Důchodci si tak budou moci opět odečítat z daní ročně 24 840 korun.

Další změny se týkají dětí. Na druhé a třetí dítě vzroste daňová sleva. Nicméně zachována zůstává výše tzv. daňového bonusu, tedy částky, o kterou lze odečtením slevy od vypočtené daně překročit nulu a dostat se tak do situace, kdy stát platí poplatníkovi, a ne naopak.

ČTĚTE TAKÉ:

Jinými slovy to znamená, že rodiny s nižším příjmem mohou mít dětí kolik chtějí, ale zvýšení slevy jim nijak nepomůže. K tomu se podařilo prosadit třetí sazbu DPH ve výši deseti procent na léky, knihy a nenahraditelnou dětskou výživu, přičemž to, jestli tyto komodity skutečně zlevní, se ukáže až v příštím roce.

A živnostníci? Ti mohou být zatím v klidu. Vznikly pouze stropy u paušálů 60 a 80 procent. Jinými slovy, ti živnostníci, kteří neevidují reálné náklady a používají tzv. Výdajový paušál, budou smět tento paušál používat jen do roční výše příjmů dva miliony. Respektive používat jej budou moci i nad tuto hranici, ale od daní si odečtou jen takovou částku, která odpovídá procentnímu podílu paušálu na částce dva miliony korun.

Příprava rozpočtu na rok příští byla opravdu nevšední. V minulých letech se sice dalo s mnoha aspekty rozpočtů nesouhlasit, ale existoval alespoň jistý soulad mezi vládní rétorikou a tím, co bylo v rozpočtu skutečně napsáno. Tento soulad se nyní vytratil a převládá aplikace starého statistického vtipu, že „realita je pouze otázkou metodiky“.

Započítejte i zvýšené platy

Příkladem budiž nedávná „přestřelka“ mezi LN a webem resortu financí o výši provozních výdajů. Ministerstvo si vzalo jeden ze svých ukazatelů, nazvaný provozní výdaje, a vyvodilo z něj, že provozní výdaje státu v příštím roce klesnou. Pochopitelně. Jak by také neklesly, když tento ukazatel neobsahuje platy, které jsou jinak běžnou součástí provozních výdajů?

Ve skutečnosti rozpočet přesně tak, jak opakovaně říká opozice, ve srovnání s rokem 2013 snižuje investice a celkové provozní náklady naopak rostou. Do provozních výdajů státu je třeba započítat i platy, které Sobotkova vláda úředníkům zvyšuje, i sociální dávky, které také v některých případech narůstají.

V rozpočtu na příští rok samotné ministerstvo financí přiznává, že situace není dobrá. Rozpočet pro rok příští také velké pozitivní změny neslibuje – podíl povinných (mandatorních) výdajů na celkových výdajích státu je stále obrovský (76,2%) a o výraznějších strukturálních změnách se pro příští rok hovořit nedá.

Optimální doporučení pro příští roky lze kupodivu najít přímo v dokumentaci k zákonu o státním rozpočtu na příští rok.

„Ke zvýšení schodku veřejných rozpočtů dochází z velké části v důsledku snah o podporu růstových tendencí v ekonomice, současně by měly být respektovány i principy udržitelnosti hospodaření systému veřejných rozpočtů v dlouhodobém časovém horizontu,“ stojí v jedné z částí rozpočtu na rok 2015.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.