Zástupci hlavního města Praha nyní řeší způsob, jak žalobu podat. Návrh dalšího postupu bude hotový v příštím týdnu.
Metrostav nabídl převzetí kompletní odpovědnosti za dokončení Blanky |
„Je to první krok k tomu, aby si s námi naši dodavatelé přestali hrát na schovávanou, což nám připadá, že se nyní děje,“ řekl radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).
Nabídka Metrostavu je podle ČKD Praha DIZ naivní
|
O možnosti podání žaloby uvažují politici z pražského magistrátu už dva týdny. Dosud však padala jen silná slova - zejména z úst primátorky Adriany Krnáčové (za ANO), která projektanty i technology z ČKD označila za „debily“.
Samotná firma se zatím nechce k situaci vyjadřovat. „Do doby než obdržíme oficiální vyjádření od města, můžeme tento krok těžko komentovat,“ vzkázal mluvčí ČKD Karel Samec.
Kabely uložené v chráničkách podél vozovky osudově poškodil přívalový déšť z léta roku 2013. Podle ČKD však měla na jejich poničení vliv i spodní voda, která do tunelu různými cestami pronikala. Svůj podíl viny na škodě firma odmítá.
Faktem je, že o riziku nevratného poškození důležitého vedení vědela ČKD, dozorující firma IDS i investor hlavní město už několik měsíců. Do poslední chvíle se však nikdo neodhodlal oznámit vynucené odložení otevření tunelového komplexu.
Pražští radní tak učinili až před několika týdny, kdy dostali do rukou první část expertního posudku, který jim jasně řekl, že většinu kabelů v chráničkách bude třeba vyměnit. Kolik to bude stát, zatím nikdo přesně nevyčíslil. Firma ČKD už loni v listopadu odhadla cenu prací až na miliardu korun s trváním zhruba osmi měsíců.
Výstavbu více než šestikilometrového tunelu Blanka zahájila v roce 2007 někdejší politická garnitura v čele s primátorem Pavlem Bémem (ODS).
Blanka měla být otevřena v roce 2011. Proti původním předpokladům se práce prodražily zhruba o šest miliard korun. Tunel Blanka je součástí městského okruhu, navazuje na Strahovský tunel.