Problémový úsek železniční vlečky je dlouhý asi dva kilometry. Státní správa hmotných rezerv (SSHR) již dříve kvůli opravě oslovila společnost Strabag. „My jsme si od německé strany vyžádali nějaké podklady k této koleji, realizace se však úplně odhadnout nedá,“ řekl televizi vedoucí provozní jednotky mechanizace Strabag Rail Emil Filip. O odvozu nafty z Německa ve čtvrtek psal i server Lidovky.cz.
Babiš podá trestní oznámení na exšéfa naftové firmy Viktoriagruppe |
Technické problémy nedovolují ani odvoz nafty po silnici. „Jsou tady technická zařízení, která umožňují vyskladnění autocisteren. Na místě jsme se ale dozvěděli, že od pořízení tato technika nebyla v provozu, čili její zprovoznění v tuto chvíli vnímáme jako značně rizikové a komplikované,“ sdělil ČT předseda SSHR Pavel Švagr.
S insolvenčním správcem Viktoriagruppe Mirko Möllenem se Česko pře o vlastnictví nafty od vyhlášení insolvence firmy v prosinci 2014. Podle dřívějších informací je hodnota uložené nafty 1,2 miliardy korun. SSHR přihlásila pohledávky za dalších 300 milionů korun a dalších až 300 milionů korun při přihlašování pohledávek požadovaly české celní a daňové úřady. Češi si tak celkem nárokují až 1,8 miliardy korun.
Kauza Viktoriagruppe: Správa rezerv podá v Německu trestní oznámení |
Möllen sice povolil naftu odvézt, zároveň si ale vyhradil právo vznést požadavek na její vrácení. Vydání nafty má podle něj umožnit především využití skladiště paliv.
Česko má nyní zásoby ropy a ropných produktů zhruba na 95 dnů, povinných je 90 dnů. Nafta, kterou má ČR uloženu v Německu, by pokryla zhruba dvoudenní národní spotřebu.