Lidovky.cz

Utracené stamiliony na propagaci fondů EU? Redaktor LN na problém upozornil už před pěti lety

Ekonomika

  21:05
PRAHA - Propagace evropských fondů, projektů a operačních programů stála stovky milionů korun, ale povědomí veřejnosti o pomoci z Evropské unie nevzrostlo. Uvedl to Nejvyšší kontrolní úřad. Redaktor LN Martin Rychlík marně upozorňoval na problém už před pěti lety na serveru Česká pozice. Přinášíme jeho text z roku 2011 v plném znění.
Ilustrační foto

Ilustrační foto foto: Reuters

Ministerstvo školství (MŠMT) spustilo propagaci fondů EU, které mají posílit českou vědu. Kampaň bude stát do roku 2015 celkem 60 milionů korun, které jsou placeny z kapitoly propagace a publicity evropských fondů. Nyní běží pilotní spoty, podle informací ČESKÉ POZICE se však na obrazovkách České televize rozběhly dříve, než vůbec měly – bez řádné smlouvy.

Způsob propagace je navíc tristní a bez obsahu. Témat pro zajímavá videa se přitom nabízí spousta: nejvýkonnější laser světa ELI, do Brna přicházejí vědci z Oxfordu i Berkeley, Ostrava chystá nejrychlejší superpočítač v zemi, to vše díky 60 miliardám z Evropské unie, které spravuje MŠMT.

Česko utratilo stamiliony za propagaci fondů EU. Povědomí lidí se nezlepšilo

Jenže realita? Je sobotní večer, na kanále ČT4 běží hokejové play-off. Slavia hraje s Třincem a poté, co se slávisté radují, vystřídá sportovní rej reklamní upoutávka. „Operační program Výzkum a vývoj pro inovace jsou prostředky na vědecký rozvoj. Jsou to inovace, nové technologie a špičková pracoviště,“ deklamuje na pozadí prostříhaných ilustrativních záběrů sporťák Vojtěch Bernatský, jak se lze přesvědčit na videu ze serveru YouTube.

Dva několikavteřinové spoty propagující Operační program Výzkum a vývoj pro inovace (OP VaVpI) a Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OP VK) vysílá Česká televize od 15. března – většina byla původně plánována na ČT2, čtvrtina na ČT24 a pětina na sportovním kanále ČT4.

Potíž první: smluvně-vztahová

To je ten menší malér: Šoty už se objevují v éteru, ačkoli podle informací ČESKÉ POZICE na jejich vysílání zatím neexistuje smlouva. „Sami jsme upozorňovali ministerstvo, že potřebujeme tento smluvní vztah doplnit,“ říká zdroj ČESKÉ POZICE přímo z České televize. Nyní se prý problém dodatečně řeší. Na jasnou otázku, kdy byla uzavřena smlouva mezi Českou televizí a MŠMT o vysílání upoutávek, odpověděl mluvčí ČT Ladislav Šticha: „Otázky, které jste poslal, nemůže Česká televize zodpovědět, protože se týkají klienta a jen on vám může poskytnout odpovědi.“

Stejný dotaz jsme poslali i ministerstvu. Dva natočené a vysílané spoty prý běží v režimu pilotního projektu v rámci bonusového programu ČT pro zadavatele s ohledem na připravovaný podpis větší rámcové smlouvy. „Po úspěšné pilotní fázi je v současné době uzavírána větší rámcová smlouva na období do roku 2015 za celkovou částku 60 milionů korun (včetně DPH). Předmětem této smlouvy bude výroba a odvysílání spotů určených k propagaci a publicitě OP VK a OP VaVpI na všech kanálech ČT,“ zní odpověď Radka Melichara z tiskového odboru. O konkrétním datu podpisu první smlouvy ani zmínka. Je snad tajné? Nebo si snad obě obří instituce jen tak plácly a dohodly se ústně – jako někde na rynku?

Potíž druhá: obsahová

A nyní malér podstatnější. Po zhlédnutí spotů se musíme ptát: Dá-li nám EU peníze na povinnou publicitu strukturálních fondů v médiích, musí jít vždy o nenápadité klipy bez obsahu? A proč vůbec plýtvat penězi, když se z výsledného díla nic nedozvíme? „Primárním účelem vyrobených a chystaných spotů je zvýšení tzv. absorpční kapacity obou operačních programů. Vzhledem k nízké míře informovanosti české veřejnosti o existenci OP VK a OP VaVpI je maximálně žádoucí zvýšit úroveň povědomí o těchto programech mezi občany,“ zní odpověď tiskového odboru MŠMT. Opravdu potřebují občané vědět o existenci fondů, anebo chtějí vidět výsledky, obsah, užitek či smysl investic? Sami žadatelé jistě moc dobře vědí, kam se obrátit a kde na webu kliknout.

Celková částka za výrobu a vysílání celkem šesti připravovaných klipů do letošního 30. června činí dvanáct milionů korun. Spoty vyrobila společnost Maximum Production, s. r. o., která nemá ani vlastní internetové stránky. Dle neověřených informací ČESKÉ POZICE stálo natočení prvního šotu asi čtvrt milionu korun.

Co na výslednou kvalitu říkají odborníci v oboru? Odhadují, že klip na OP VaVpI si vyžádal maximálně dva natáčecí dny a náklady na výrobu (včetně účasti režiséra, původních záběrů, kameramana, osvětlovače a střihače) tipovali na zhruba 50 tisíc korun. „Víc než 70 tisíc korun bych považoval za krádež,“ říká například oslovený absolvent FAMU, který si nepřál být jmenován.

Propagovat ano, ale poučně

Aby nebylo mýlky – propagovaný operační program je vynikající příležitost. Věděli jste třeba, že projektAlgatechv Třeboni bude díky němu zkoumat řasy, jež se mohou stát potravinou i energií budoucnosti? Tušíte, že v Lednici vznikne Centrum zahradnického výzkumu, které nám poradí, jak zachovat ráz moravské krajiny? Že v malinkých Holovousech u Jičína budou ovocnáři šlechtit lepší odrůdy? Nebo že brněnskýAdmireVetbude vyvíjet vakcíny proti zvířecím nemocem, které ohrožují člověka?

Většina veřejnosti netuší. Z toho, co má zatím možnost zhlédnout, bohužel ani tušit nemůže.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.