Lidovky.cz

Praze se nedaří utrácet. Volnými miliardami chce zaplatit úvěr za metro

Ekonomika

  16:15
PRAHA - Praha zváží, zda předčasně splatí úvěr 8,5 miliardy korun na prodloužení trasy metra A. Splacení úvěru je nyní plánováno do roku 2042. Podle primátorčiny náměstkyně, která má na starosti městské finance, Evy Kislingerové (ANO) tak město může ušetřit 956 milionů korun na úrocích.

Stanice pražského metra. foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Zatím pro tento krok ale nemá podporu radních, projednávat ho budou na výjezdním zasedání k rozpočtu na rok 2017 v polovině září. Opozice tento krok kritizuje, je prý neuvážený.

Město má podle náměstkyně i nevýhodnější dluhy, žádný z nich by ale nemohlo splatit bez dalších sankcí. „V současné době máme na bankovních účtech dostatek finančních prostředků, splacení úvěru tak v žádném případě neohrozí schopnost města hradit své závazky ani schopnost města investovat,“ řekla Kislingerová.

Na Letné jen třicítkou. Praha 7 výrazně zpomalí řidiče téměř na celém území

Podle zastupitele TOP 09 a bývalého náměstka primátora Jiřího Nouzy není koalice už dva roky schopná peníze na investice utratit. „Nemám nic proti splacení dluhu, ale má se to dělat s rozvahou. Tyto peníze si na investice sami naplánovali, proto by je měli využít jiným způsobem, než s nimi zaplatit dluh,“ řekl Nouza.

Podle předsedy pražské ODS Filipa Humplíka jde o lacinou předvolební rétoriku náměstkyně kandidující do Senátu. „Problémem Prahy je především růst výdajů na spotřebu a neustálé zvyšování kompenzace dopravnímu podniku. S tím tato koalice nic nedělá, a do toho ještě neinvestuje do dopravy, škol a parků,“ sdělil Humplík.

Praha má aktuálně na účtech zhruba 39 miliard korun, obvykle má kolem 30 miliard. Peníze, které jsou na účtu navíc, pocházejí z nerealizovaných nebo odložených plánovaných investic, zároveň se díky růstu ekonomiky lépe vybírají daně a město dostává více od státu.

Praha nyní dluží 31,215 miliard korun. Na úvěrech je to 20,81 miliardy a na dluhopisech 10,405 miliardy . Většina úvěrů byla použita na výstavbu metra a také na rekonstrukci metra a další infrastruktury po povodních.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.