Lidovky.cz

ČD prohrály další arbitráž. Nezbavily se skladu, kde prodělávají desítky milionů

Ekonomika

  5:00
PRAHA - Smlouva na pronájem rozsáhlého logistického areálu v Lovosicích platí. Nákladní dopravce ČD Cargo neuspěl u arbitrážního soudu se žalobou zpochybňující kontrakt s developerskou společností Hyparkos, která pro něj skladovací centrum postavila. Dceřiná firma Českých drah tam tratí desítky milionů korun ročně.

Logistická hala v Lovosicích, kterou si státní ČD Cargo na 15 let pronajalo od společnosti HB Reavis. foto: ČD Cargo

Soud rozhodl v citlivé záležitosti ve středu. Vynesení verdiktu potvrdily serveru Lidovky.cz obě strany sporu.

Problémem podnikatelského plánu ČD Carga byla a je hlavně výše nájemného, které státní dopravce v Lovosicích platí. Jeho tehdejší vedení podle jednoho z interních posudků podepsalo v roce 2008 podmínky nevýhodné i v porovnání s cenami před krizí. Ačkoliv se firmě v posledních letech podařilo přilákat více partnerů, kteří do logistického centra na severu Čech vozí zboží, nedokáže státní dopravce ani pokrýt náklady.

Neřešitelný obchodní případ Lovosice? Téměř plný sklad prodělává ČD desítky milionů

Loňská ztráta se i při větším zaplnění skladu vyšplhala na úroveň zhruba 55 milionů.

Proto se ČD Cargo snaží dlouhodobě z kontraktu podepsaného na patnáct let (do roku 2025) vycouvat, nebo alespoň zmírnit podmínky. Manažeři dopravce zkusili využít rozhodčí doložku ve smlouvě a na jaře napadli kontrakt u Rozhodčího soudu při Hospodářské komoře ČR a Agrární komoře ČR. Jde shodou okolností o instituci, u níž loni v listopadu mateřské České prohrály miliardový spor se Škodou Transportation kvůli zpožděné dodávce lokomotiv.

„Arbitrážní soud rozhodl, že smlouva mezi společnostmi ČD Cargo a Hyparkos je platná a nájemní vztah tak nadále pokračuje, a to až do roku 2025. Z této skutečnosti plyne, že s pronajímatelem budeme dále jednat o našich podmínkách,“ řekl pro Lidovky.cz šéf ČD Cargo Ivan Bednárik.

NÁJEMNÉ

  • Jeden z pracovních materiálů ČD Cargo z doby zhruba před dvěma lety hovoří o tom, že při celkové ploše haly zhruba 43 tisíc m2 je nákladová cena zhruba 5,2 eura měsíčně za m2.
  • Cena se podle kontraktu ročně zvyšuje o tři procenta.

Zamítnutí žaloby potvrdila i skupina HB Reavis, jejíž developerská společnost Hyparkos areál otevřený v roce 2010 vybudovala. Je možné, že po doručení nálezu a nabytí právní moci se její manažeři sejdou s protějšky z ČD Carga a budou jednat, co dále s pronájmem, který potrvá ještě dalších devět let. Zatím k tomu ale nedošlo.

„V tuto chvíli nejsou plánována žádná další jednání,“ uvedl marketingový manažer skupiny HB Reavis Jakub Verner. Majitele areálu v tuto chvíli nic netlačí. Má platnou smlouvu, podepřenou nálezem rozhodčího soudu, a příjem z nájmu, který se každý rok zvyšuje o tři procenta.

Nynější management ČD Carga považuje smlouvu za natolik nevýhodnou, že kvůli ní letos v květnu podal trestní oznámení. Zároveň tvrdí, že zakázkám by prospěly prostorové úpravy v hale, tedy například zavedení takzvaného regálového systému, zjednodušeně řečeno polic, či oddělení skladovacích ploch.

Logistická hala v Lovosicích, kterou si státní ČD Cargo na 15 let pronajalo od...
Logistická hala v Lovosicích, kterou si státní ČD Cargo na 15 let pronajalo od...

Podle dřívějšího vyjádření společnosti HB Reavis ale ohledně změn v centru, o rozloze zhruba 43 tisíc metrů čtverečních, žádné debaty v poslední době neproběhly. Faktem je, že ekonomická čísla – ač stále minusová – lovosického skladu nabrala přece jen trochu pozitivní směr.

„V roce 2015 se nám podařilo snížit ztrátu z předchozích let, a to i při intervenčním kurzu (který nájem prodražuje zhruba o 1,5 Kč/EUR) a zakotveném smluvním navýšení o tři procenta ročně. Zatímco v roce 2013 dosáhl hospodářský výsledek hodnoty -66,5 milionů korun, v roce 2015 byl již o více než jedenáct milionů lepší,“ uvedl před necelým měsícem předseda představenstva ČD Carga Ivan Bednárik.

Radila na ruském ministerstvu. Česku teď pomůže v boji o Hedvábnou stezku

Tehdy byla hala zaplněná přibližně z 80 procent. Na konci roku přitom manažeři očekávají ještě lepší výsledek. V roce 2014 byl celkový objem takzvaně zmanipulovaného zboží 340 tisíc tun ročně. Loni i letos by to mělo být ještě o 40 tisíc více. K branám areálu přijelo také o zhruba 1500 kamionů více než loni.

„Nadále budeme uplatňovat aktivní obchodní politiku a snažit se o zvýšení konkurenceschopnosti haly vylepšováním jejích parametrů z hlediska kapacity, variability a nejvyšší možné využitelnosti. Dlouhodobým cílem pak je nalezení strategického partnera,“ dodal Bednárik.

Hledá se tedy společnost, která by de facto dokázala areál převzít a využít ještě více zkušeností a vazeb z logistického trhu, a tím pádem dosáhnout vyrovnaného hospodaření areálu. Zatím však ČD Cargo nalezení takového „spoluhráče“ neoznámilo.

ČESKÉ DRÁHY VS ŠKODA TRANSPORTATION

Arbitrážnímu duelu mezi ČD Cargem a developerskou společností Hyparkos předcházel u Rozhodčího soudu při Hospodářské a Agrární komoře ještě mnohem významnější spor, který se týkal Českých drah.

Případ Škoda Transportation vs České dráhy byl u arbitráže tři roky. Týkal se zakázky na 20 lokomotiv řady 380 za 2,7 miliardy korun. Dodávka se zpozdila o 4 roky. ŠT to vysvětlovala hlavně změnou technických norem TSI, která údajně vývoj lokomotivy zpozdila.

Za minulého vedení ČD byl na stole návrh na mimosoudní vyrovnání. Tento záměr však dozorčí rada ČD nakonec odmítla.

ŠT v arbitrážním sporu žádala celkem 1,425 miliardy korun. V této sumě bylo například 295 milionů jako jakési nájemné za dobu, kdy byly lokomotivy ve zkušebním provozu, pak inflační navýšení ceny či část kupní ceny.

ČD v protižalobě žádaly zaplacení zhruba 940 milionů. Šlo o smluvní pokutu za zpožděnou dodávku. Tato částka byla snížená o 208 milionů, které představují část kupní ceny s příslušenstvím.

Rozhodčí soud při Hospodářské a Agrární komoře vydal v listopadu 2015 nález, který ŠT přiřkl doplacení zbývající části kupní ceny a její valorizaci o inflaci. Celkem šlo zhruba o 1,2 miliardy korun. Nároky ČD rozhodčí senát zamítl.

Dopravce už sumu zaplatil. Proti nálezu arbitrážní soudu podal žalobu u obecného soudu.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.