Rychlostní trať Praha — MnichovModernizovaná železniční trať z Prahy na západ Čech bude pokračovat až do Mnichova. Podle ministerstva dopravy a Správy železnic plánuje Německo modernizaci trati na své straně, trať by tak měla navázat na trať z Plzně. Ve středeční tiskové zprávě to uvedla Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). "Jednoznačně vítám rozhodnutí německého spolkového ministra dopravy, který informoval o povýšení projektu elektrizace a modernizace německé části spojení Praha - Mnichov do nejvyšší priority ve Spolkovém plánu dopravních cest, a to včetně větve Schwandorf - Norimberk. Tím se završilo naše déle než deset let trvající úsilí, aby byl tento projekt oficiálně zařazen mezi německé priority," uvedl ministr dopravy za ANO Dan Ťok. |
Modernizace by se měla zaměřit na vylepšení některých koridorů. Konkrétně jde o úseky Velim - Poříčany, Choceň - Uhersko, Ústí nad Orlicí - Brandýs nad Orlicí, Adamov - Blansko, Brno-Maloměřice - Adamov, Lipník nad Bečvou - Drahotuše, Polom - Suchdol nad Odrou a Dětmarovice - Petrovice u Karviné - státní hranice s Polskem.
Celkové předpokládané náklady na rekonstrukce jsou 22 miliard korun. Samotné rekonstrukce budou podle mluvčí Správy železniční dopravní cesty Radky Pistoriusové zpravidla zahrnovat rekonstrukci mostů a přejezdů, dále modernizaci stanic a zastávek, trakčního vedení a také staničního a traťového zabezpečovacího zařízení. Jedním z cílů je rovněž zvýšení propustnosti dlouhých mezistaničních úseků. Například mezi Brnem a Adamovem či Ústím nad Orlicí a Brandýsem nad Orlicí se vloží nové výhybky pro vybudování kolejových spojek. To se podle mluvčí příznivě projeví především při plánovaných výlukách jedné z traťových kolejí.
Podpora z EIB byla schválena zatím jen pro úseky Velim - Poříčany a Dětmarovice - Petrovice u Karviné - státní hranice s Polskem, jejichž příprava je podle ministerstva nejdále. Podpora dalších úseků bude podle úřadu záviset na podmínkách grantu.
Ministerstvo dopravy chce pomocí úvěrů z EIB nahradit ubývající zdroje peněz na investice do dopravní infrastruktury. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) v dubnu uzavřel se zástupci EIB memorandum o spolupráci, díky kterému by mělo Česko na dopravní projekty získat celkem až 100 miliard korun. Výstavba dopravní infrastruktury je v současnosti vedle národních zdrojů částečně financována také z Operačního programu doprava (OPD) a Connecting Europe Facility (CEF).