Lidovky.cz

Schillerová neuvažuje o snížení DPH na potraviny, ty by to podle ní stejně nezlevnilo

Ekonomika

  13:58aktualizováno  14:58
PRAHA - Ministryně financí Alena Schillerová (ANO) neuvažuje o snížení DPH na potraviny, které chce navrhnout Svaz obchodu a cestovního ruchu. Uspořené desítky miliard by zůstaly ve zvýšených maržích obchodních řetězců a lidem by to potraviny nezlevnilo. Schillerová to v neděli uvedla v pořadu Otázky Václava Moravce. Schillerová zároveň uvedla, že je proti poskytnutí státní záruky společnosti Smartwings. Takový návrh podle ní není na stole, vláda o tom nejednala, řekla.

Ministryně financí Alena Schillerová. foto: Ladislav Křivan, MAFRA

Opozice většinou souhlasí se snížením daně z přidané hodnoty (DPH) na potraviny z 15 procent na deset. ODS či TOP 09 chtějí jednu nižší sazbu DPH, a to desetiprocentní, pro veškeré položky, které nyní podléhají některé ze snížených sazeb. Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza před týdnem uvedl, že svaz snížení DPH na potraviny po vzoru Německa navrhne.

Absurditou roku zvolili podnikatelé tři sazby DPH na pivo, druhá je žádost o potvrzení studia při uzavření škol

Podle Schillerové není Česko v situaci Německa, kde si jednak řetězce nedovolí po snížení DPH ceny nesnižovat, a také jde z větší části o domácí firmy, zatímco v Česku jsou převážně zahraniční sítě, takže příjmy z vyšších marží by navíc nezůstaly v Česku.

Podle Schillerové by naopak bylo načase, aby se tuzemské obchodní řetězce o marže podělily s lidmi, protože je mají již v současnosti nehorázně vysoké.

Ministryně zároveň uvedla, že v příštím roce bude schodek rozpočtu vyšší, než před krizí zvažovaných 40 nebo 50 miliard korun. Přesné číslo ale nechtěla uvést. Na návrhu začne ministerstvo pracovat v srpnu a předložit vládě jej hodlá do konce září. O měsíc později má jít do Poslanecké sněmovny. Pro letošní rok ministerstvo počítá se schodkem 500 miliard korun.

Schillerová nepočítá s tím, že by do konce volebního období přišla s nějakým návrhem změny daní, který by pomohl kompenzovat ztráty ve státním rozpočtu. Podle ministryně by měl stát postupně rušit daňové výjimky, které dohromady mají dopad na státní rozpočet okolo 300 miliard korun. „Je to velmi těžké zrušení každé výjimky prosadit,“ uvedla. Dodala, že i rušená daň z nabytí nemovitosti byla jednou velkou výjimkou, protože daň platily jen fyzické osoby.

Schillerová je proti státní záruce pro Smartwings

Schillerové zároveň uvedla, že je proti poskytnutí státní záruky letecké skupině Smartwings, do níž patří i ČSA. Vláda o ničem podobném nejednala a v současné době není takový návrh na stole, řekla Schillerová v OVM.

Stát podle Havlíčka jedná se Smartwings o záruce 500 až 900 milionů korun za úvěry, které mají firmě pomoci překonat dopady zastavení provozu v době pandemie koronaviru. Podmínkou je přejmenování firmy na ČSA a udržení 2500 zaměstnanců. Akcionáři letecké skupiny Smartwings by měli poskytnout zhruba dvě třetiny potřebné částky na záchranu společnosti.

„Já jsem žádný návrh neviděla, není na stole, ani nevím o tom, že by se měl projednávat. Já jsem názor nezměnila. Pro mě je nepředstavitelné, že bychom poskytovali státní záruky jednotlivým firmám,“ uvedla ministryně. Dodala, že ve Sněmovně prosadila zákon o státních zárukách, který pomoc firmám zasaženým koronavirem definuje.

Letiště Praha navrhlo podmínky státní pomoci pro Smartwings. Dopravce musí uhradit veškeré dluhy

Havlíček v pátek řekl, že ministerstvo nyní připravuje program, který by umožnil pomoc všem dopravním společnostem. „Připravujeme opatření, která nebudou znevýhodňovat dopravní společnosti z běžného rámce podpory,“ uvedl Havlíček.

Pokud by se mělo investovat do strategické firmy, pak by podle Schillerové měla existovat definice takového podniku. To by mělo být v gesci ministerstva průmyslu a obchodu.

České aerolinie (ČSA) čeká podle pátečních informací zřejmě velké propouštění. Vedení dopravce o tom jedná s odbory s tím, že by se mohlo týkat až 60 procent zaměstnanců. Ve společnosti nyní pracuje kolem 700 lidí. Podle odborů by propouštění mohlo být i projevem zatím neúspěšných jednání skupiny Smartwings, do níž ČSA patří, o pomoci státu.

Smartwings patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Téměř poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost Citic Europe. Firma v minulosti uvedla, že nemá zájem o majetkový vstup státu do společnosti, ale potřebuje od státu půjčku nebo garanci za úvěr na 1,7 až dvě miliardy korun.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.