Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Ťok bude od Kapsche žádat slevu za výběr mýta na další dva roky

Ekonomika

  12:29
Ministerstvo dopravy bude po provozovateli mýtného, společnosti Kapsch, požadovat slevu, pokud mu prodlouží smlouvu až o další dva roky. Na setkání s novináři to řekl ministr dopravy Dan Ťok. Zároveň uvedl, že ministerstvo bude součinnost společnosti potřebovat už pro správné vypsání výběrového řízení. Věří ale, že se mu s dosavadním dodavatelem podaří spolupráci domluvit.

Mýtné brány a Kapsch. foto: Reprofoto

„Potřebujeme poskytnout do nové soutěže informace o tom mýtu tak, aby se noví soutěžící mohli rozhodnout, zdali to (mýtné brány mikrovlnného systému) využijí, nebo nevyužijí,“ uvedl Ťok. Ministerstvo hodlá vypsat výběrové řízení na technologicky neutrální tendr na desetileté období, kdy nebude podmínkou používat současný systém, pokud bude dodavatel schopný poskytnout lacinější variantu.

V roce 2006 se uzavírala s Kapschem jak smlouva o dodávce, tak i smlouva o službách. Druhá smlouva obsahovala převod licenčních práv umožňujících systém provozovat a měnit na Kapsch s tím, že Kapsch tato práva státu předá zpět ke dni zániku smlouvy, tedy ke konci roku 2016, uvedl vrchní ředitel úseku legislativně právního na ministerstvu Jakub Kopřiva. Zároveň připustil, že stanovení takto pozdního termínu bylo neobratné.

Podle Ťoka je nynější jednání o prodloužení smlouvy ideální příležitostí pro žádání slevy.

Firma Kapsch umořila všechny náklady na pořízení sítě mýtných bran a prodloužení smlouvy by obsahovalo jen variabilní náklady na provoz. Údajně už o slevě jednal s ředitelem tuzemského Kapsche Karlem Feixem, který slevu podmínil souhlasem majitele společnosti.

Vloni stát za provoz systému společnosti Kapsch a jejím subdodavatelům zaplatil podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) 2,15 miliardy korun z celkového výběru 8,7 miliardy korun. Důvodem, proč nyní stát s Kapschem o prodloužení smlouvy jedná, je podle Ťoka obava z výpadku příjmů, které z mýtného má. Pokud by byly na přechodnou dobu zavedeny časové kupony, jako je tomu u osobních aut, výpadek v ročním výběru by dosáhl tří až čtyř miliard korun, dodal šéf dopravního resortu.

Mýtný systém na zhruba 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy provozuje Kapsch na základě desetiletého kontraktu. V Česku je elektronické mýtné od roku 2007.

Autor: