Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Tolkien zachraňuje Zéland. Denně přijedou do Hobitína 2 tisíce lidí

USA

  9:19
WELLINGTON - Skoro s určitostí lze říct, že hospoda U Zeleného draka je nejnavštěvovanější pivnicí na Novém Zélandu. Podnik se totiž objevil ve filmových snímcích režiséra Petera Jacksona Pán prstenů a Hobit. Nachází se uprostřed jednoho z nejnavštěvovanějších míst v zemi– v Hobitíně.

Peter Jackson během natáčení Hobita. foto: Reuters

Replika fiktivní vesnice půlčíků, jak se hobitům říká, ležící u novozélandského města Matamaty, těží z obrovského zájmu turistů, které na ostrovy přilákaly fantasy filmy natočené podle předlohy spisovatele J. R. R. Tolkiena.

Jen Hobitín navštíví v průměru denně asi 2050 lidí, což znamená každých deset minut asi 40 nových návštěvníků.

ČTĚTE TAKÉ:

„Máme fanatické fanoušky. Většina návštěvníků má pocit, že by o něco přišli, kdyby sem nepřijeli a neprohlédli by si scénu. V současnosti totiž funguje asociace mezi samotnými filmy a Novým Zélandem,“ připustil pro list Financial Times Russel Alexander, generální manažer společnosti, která vesničku se 44 hobitími norami a zmíněnou hospodou provozuje.

O tom, jak velký vliv má Středozem (svět, kde se odehrává děj obou příběhů - pozn. red.) na ekonomiku Nového Zélandu, není pochyb.

Poslední díl Hobita už v Česku vidělo přes 400 tisíc diváků.
Martin Freeman v hlavní roli filmu Hobit: Bitva pěti armád
Hobit: Bitva pěti armád
V Praze měl premiéru třetí díl filmu Hobit

Od roku 2001, kdy měl premiéru Pán prstenů, se počet návštěvníků země zvedl skoro o milion lidí.

Podle tamního Ministerstva pro podnikání, inovace a zaměstnanost, odpovědělo 13 procent z asi 2,78 milionu návštěvníků, kteří do země přijeli od července roku 2013 do června roku 2014, že v rozhodnutí, proč trávit dovolenou na Novém Zélandu, sehrály svou roli právě Jacksonovy snímky.

Turisté zahladí propad sušeného mléka

Podle posledních dat z loňského srpna se počet návštěvníků zvýšil meziročně o 7,2 procenta a míra prázdninových návštěv ze Spojených států, na které především cílila propagační kampaň o Středozemi, se dokonce zvýšila o 14,2 procenta.

Celkově tak turisté utratili za stejnou dobu o deset procent více a v zemi nechali v přepočtu 7,2 miliardy USD. Rostoucí turistika přitom zemi pomohla vyvážit propad cen jednoho z hlavních exportních artiklů – sušeného mléka.

„Zatímco je jasné, že zlepšující se ekonomika a zvyšování kapacit aerolinek podporují růst turismu, tak hobití faktor zvýšil exponenciálně povědomí o naší zemi,“ řekl Kevin Bowler, analytik cestovního ruchu.

Ostatně filmová turistika není novým fenoménem. Například ostrov Martha’s Vineyard proslavily Spielbergovy Čelisti, zástupu turistů pak čelila například Rosslynská kaple, kde se odehrává část děje ze Šifry mistra Leonarda od spisovatele Dana Browna.

Jenže zatímco jejich vliv šel spočítat pouze v lokálním měřítku, podle odhadů odborníků lze díky Hobitovi přičíst na vrub turismu na Novém Zélandu až půl miliardy dolarů navíc. Ostatně právě turismus pomohl, podle banky HSBC, aby se Nový Zéland zařadil v roce 2014 s ročním hospodářským růstem ve výši 3,2 procenta k „ekonomickým superstar“ mezi vyspělými státy.

Otázkou je, co bude dál. Poslední díl Hobita Bitva pěti armád běží právě v kinech a tvůrci se zatím nedohodli na pokračování. Podle Bowlera bude film zatím stále aktuální a lze tak počítat s tím, že bude dále přitahovat statisíce fanoušků ročně.

Připouští však, že časem zájem klesne. I tak ale země bude z Hobita nejspíše nadále těžit. I po skončení původně natočené trilogie Pán prstenů, třetí díl se objevil v kinech v roce 2003, se roční počet návštěvníků novozélandského království ustálil kolem 2,5 milionu lidí.

Autor:

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...