Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Toyota Celica, sporťák pro masy, slaví čtyřicátiny

  13:08
Právě před čtyřiceti lety se představila první generace relativně dostupného sportovního auta značky Toyota.

Toyota vyrobila sedm generací Celicy foto: Toyota

Pro japonskou automobilku to byl prvotní masově vyráběný sporťák, volně navazující na unikátní Toyotu 2000GT s řadovým šestiválcovým dvoulitrem o výkonu 150 koní. Té firmy Toyota a Yamaha na konci šedesátých let společně vyrobily pouhých 351 kusů.

Možná i proto, že 2000GT byla dražší než konkurenční vozy značek Porsche či Jaguar. Sběratelé jej považují za první japonské "superauto" a majitele dnes mění za částky v přepočtu přesahující pět milionů korun.

Celica, jejíž jméno vychází z latinského "coelica" a neznamená nic menšího než "nebeská" či "božská", byla mnohem cenově vstřícnější. Její první generaci poháněly čtyřválce o objemech 1,4 až 2,2 litru, nejčastěji však šestnáctistovky, které se dovážely i do Evropy. S motorem 1,6 Celica spustila i svou závodní kariéru v rallye.

První generace se stejně jako mnoho tehdejších japonských aut inspirovala v zámoří – vypadala trochu jako zmenšený Ford Mustang. Vyráběla se jako třídveřové kupé a dvoudveřový hardtop.
V druhé generaci se orientují jen opravdoví fanoušci značky – mezi lety 1977 a 1981, tedy za čtyři roky, stihla Toyota vyrábět sedmdesát verzí tohoto auta.

V různých karoseriích, od dvoudveřového kupé přes třídveřový liftback až po čtyřdveřový sedan nazvaný Celica Camry. S druhou generací také přišlo jméno Supra, ze kterého se časem stal samostatný vrcholný sportovní model.

Nejznámější Celica je ale třetí generace, vyráběná od roku 1981. Tu Toyota nasadila do legendární rallyeové skupiny B, která byla nakonec zrušena kvůli své rychlosti a nebezpečnosti. Tato Celica skončila svou kariéru stejně jako skupina B – v roce 1985.

Nahradila ji čtvrtá generace, která přinesla řidiči nevítanou změnu: přechod od klasické koncepce k pohonu předních kol. Toyota si je však udobřila vrcholnou verzí GT-Four s pohonem všech kol a turbodmychadlem přeplňovaným dvoulitrem s výkonem 190 koní, který se stal základem úspěšné rallyeové verze.

Nejsilnější verze GT-Four se vyráběla jako vrcholný model i v páté a šesté generaci, kdy její výkon vyšplhal až k hodnotě 251 koní. To byla poslední zábavná Celica. Poslední generace, představená v roce 1999, byla navržena hlavně pro mladou americkou klientelu. Náročné řidiče už ničím nelákala. Svou kariéru ukončila v roce 2006, bez nástupce.

Tím se stane až kupé vycházející ze studie FT-86, představené na loňském tokijském autosalonu. Opět se vrátí k pohonu zadních kol, vyhledávanému nadšenými řidiči. Jestli to ale bude Celica, nebo dostane jiné jméno, se zatím neví.

Autoři:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!