Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Toyota, nebo VW? Firmy se přetahují o lídra nastartovaného trhu

USA

  7:00
PRAHA - Kam se ta auta jen vejdou... Tohle asi napadne mnohého při pohledu na to, jak rychle v letošním roce rostl automobilový byznys. Dařilo se mu nevídaně a bylo to znát na záplavě nových modelů a stoupajících prodejích. Našli se však samozřejmě i poražení.

Lídrem Evropského trhu s automobily je společnost Volkswagen. foto: VolkswagenLidovky.cz

Vyhraje opět Toyota, nebo konečně Volkswagen? Tak zní tradiční otázka ke konci roku. Zatím to vypadá, že japonská automobilka primát obhájí, ale VW dotírá opravdu zle. Už je zřejmé, že poprvé ve své historii německá skupina, kam patří i Škoda, pokoří hranici deseti milionů prodaných vozů. O čtyři roky dříve, než plánovala.

„Cíl prodat tento rok 10 milionů aut zůstává nezměněný, i navzdory výkyvům na některých trzích v posledních týdnech,“ okomentoval poslední výsledky šéf prodejů skupiny Volkswagen Christian Klinger.

ČTĚTE TAKÉ:

A právě mladoboleslavská automobilka se o to zaslouží více než výrazně. Celá jedna desetina výsledku totiž půjde za ní. Letos prodá poprvé ve své historii více než milion aut. Z podceňované značky, která se před několika lety dívala zpovzdálí na jinou koncernovou značku Seat, je tvrdý konkurent.

Za prvních devět měsíců VW stáhl náskok Toyoty na 72 tisíc prodaných aut. Loni byl mezi nimi rozdíl za stejné období 227 tisíc aut. Na třetím místě se drží General Motors.
Od okamžiku, kdy se stal v roce 2007 šéfem Volkswagenu Martin Winterkorn, přibyly do portfolia značek koncernu Porsche, Scania, MAN a Ducati. Počet závodů po celém světě se zdvojnásobil na 107.

Skupina Volkswagen také před několika dny oznámila, že v příštích pěti letech bude investovat astronomickou sumu 86 miliard eur do rozvoje svých značek, do nových vozů, technologie, výrobních závodů, aby Toyotu definitivně pokořila. Dosud každoročně investovala 16,8 miliardy eur, nyní to bude 17,2 miliardy.

Churavějící Alfa Romeo

V Evropě se i letos objevilo množství vítězů a poražených. K těm prvním patřila například mladoboleslavská automobilka a její Octavia, ke druhým pak dlouhodobě churavějící značka Alfa Romeo.

Vůz Octavia třetí generace, který byl na trh uveden loni, si dosud zakoupilo půl milionu zákazníků. Za prvních jedenáct měsíců letošního roku vzrostly dodávky zákazníkům v západní Evropě meziročně o čtvrtinu. Octavia se dnes vyrábí vedle Česka také v Číně, Rusku, Indii, na Ukrajině a v Kazachstánu.

Alfa Romeo zůstala velkým poraženým, stejně jako loni. Ohnivě rudé vozy si zakoupilo od ledna do října jen padesát tisíc motoristů, loni v tomto čase o pět tisíc více. Už tehdy to byla katastrofa. Kdysi italská pýcha strádá nedostatkem modelů, má vlastně jen dva-Mito a Giuliettu.

NEJRYCHLEJI ROSTOUCÍ TRHY

1. Portugalsko 119 186 +35 %
2. Island 8720 +30%
3. Irsko 95 211 +30%

A celkové evropské výsledky? Nejvíce vozů se prodávalo již tradičně v Německu, Velké Británii, Francii, Itálii, Španělsku. Nejvíce zazářily trhy v Portugalsku (po desíti měsících +35 %), na Islandu a v Polsku (oba +30 %). Na opačné straně se ocitly nizozemský a rakouský trh, které poklesly o pět, respektive o čtyři procenta.

Mezi značkami zaznamenaly největší procentuální přírůstky Jeep, Mitsubishi, Dacia, Lexus a Mazda, ztratily Chevrolet, Smart, Alfa Romeo a Mini. Celkově nejvíce vozů prodal Volkswagen, následovaný Fordem a Opelem (Vauxhallem).

Ve Spojených státech si letos procentuálně nejvíce polepšila značka, kterou už mnozí v minulosti odepsali. Legendární Jeep vstal z popela. V Americe se po jedenácti měsících dostal v žebříčku prodejů na šesté místo, když tam prodal 629 074 vozů. To bylo ve srovnání se stejným obdobím roku 2013 o 44 procent více.

Američané zase začali nakupovat

I díky této tradiční značce stouply také prodeje na americkém trhu. Od ledna do listopadu zákazníci v této zemi nakoupili o 780 tisíc aut více ve srovnání s rokem předchozím. Každé čtvrté z nich byl Jeep. Nejvíce zákazníky zaujaly modely Cherokee a Wrangler.

A v neposlední řadě je třeba zdůraznit, že Jeep obstaral tři čtvrtiny nárůstu celkových prodejů nově vzniklé skupiny Fiat Chrysler.

Audi RS 3 Sportback

Nejostřeji sledovaný segment luxusních vozů letos opět ovládl triumvirát německých prémiových značek BMW, Audi a Mercedes Benz. Jen zpovzdálí přihlížely další, třeba Lexus nebo Jaguar.

Bavorská automobilka trůní na vrcholu již deset let, ovšem možná ji čeká osud Toyoty. Audia Mercedes Benz její náskok mocně stáhly. Audi je již na dostřel, ztrácí pouhých 43 tisíc aut. BMW si koupilo do října po světě 1,63 milionu zákazníků, Audi 1,59 milionu.

A v závěsu se veze Mercedes Benz s odstupem 147 tisíc aut na premianta z Bavorska. Loni zaostával o 177 tisíc aut. Sebevědomí mu ale jistě zdvihla poslední čísla, kdy za říjen předstihl Audi.

Všechny tři značky těžily z ohromného zájmu o jejich modely hlavně na třech největších trzích: v Číně, ve Spojených státech a v Evropě.

Zmrazené Rusko

Kdo hrál jen s ruskou a čínskou kartou, ten se letos mohl spálit. Podle svazu AEB se celkový prodej aut v Rusku v prvních deseti měsících letošního roku propadl meziročně o téměř 13 procent na méně než dva miliony vozů. Je zřejmé, že Rusové se do koupě nových aut neženou, stále častěji ji oddalují. Přitom ještě nedávno si od rostoucí střední třídy v Rusku mnozí světoví výrobci aut slibovali zázraky.

Poptávku ale zmrazila současná hospodářská situace. Ekonomický růst kvůli ukrajinské krizi zpomalil. Rubl letos ztratil více než polovinu své hodnoty.

Proto se ruská vláda se rozhodla podpořit domácí automobilový trh pomocí šrotovného - programu poskytujícího prémii na nákup nového vozu za sešrotování starého (od 40 tisíc do 350 tisíc rublů).

Jenže pád rublu byl v posledních dnech tak výrazný, že některé automobilky, třeba GM a Audi, dokonce dočasně zastavily prodej v Rusku.

PSALI JSME:

To v Číně zatím běží vše „podle plánu“. Analytická společnost IHS Automotive předpovídá, že čínský trh i přes současné zpomalení stále poroste. V roce 2026 se bude v nejlidnatější zemi světa prodávat 35,2 milionu osobních a lehkých užitkových vozů, letos to prý bude 23 milionů.

Růst žene stále nedostatečná vybavenost domácností automobily a také zvyšující se počet obyvatel, kteří si jejich koupi budou moci dovolit.

Stlačený plyn boduje I letos probíhala debata o tom, které netradiční zdroje pohonu aut jsou nejlepší. Kdyby se to mělo řídit podle Čechů, zvítězily by vozy s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG).

Podle JATO Dynamics mají v Česku vozy s tímto pohonem tržní podíl 0,72 procenta. Větší část trhu dobyly v evropském žebříčku pouze v Itálii a Švédsku.

V Česku je v současnosti podle Českého plynárenského svazu 8 055 osobních a užitkových vozidel na stlačený plyn. V roce 2012 jich jezdilo po našich silnicích o polovinu méně: 4 300. Podobně stoupají i počty veřejných plnicích stanic. Dnes jich je v tuzemsku 63, v roce 2012 jich bylo 45.

Co k CNG vozidlům motoristy přitahuje? Jednak cena stlačeného zemního plynu - stojí zhruba polovinu toho co benzin. Jeho průměrná cena v Evropě je podle Asociace NGV 79 centů. To benzin stojí 1,49 eura a nafta 1,39 eura. A pak také stoupající počet modelů, které v poslední době automobilky nabízejí.

Autor: