10. listopadu 2017 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Tradiční česká svatomartinská husa? Většinou bude mražená a z ciziny

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 9Diskuse
Českých hus je málo, do obchodů dorazí maďarské či německé (Ilustrační foto). | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Českých hus je málo, do obchodů dorazí maďarské či německé (Ilustrační foto). | foto: Shutterstock

PRAHA Na opozdilce, kteří si s předstihem nezajistili místo na svatomartinských hodech, zřejmě zbude v nejbližší restauraci jen obrané stehýnko. Také kuchaři, kteří se chtěli spolehnout jen na české chovy pasené na trávě, si museli s rezervací pospíšit. Domácí produkce totiž apetit místních jedlíků nenasytí.

Vyprodáno! hlásí od minulého týdne farma v Rohozné na Vysočině. Husu od jejího majitele Josefa Třísky si tak budou moci dopřát jen zákazníci, kteří si drůbež předem zarezervovali.

„Nákup hus začíná v říjnu, ale vrchol přichází až na Martina, kolem 11. listopadu. Všichni chtějí maso čerstvé, proto toho ani nejsme schopni dělat více,“ řekl LN Tříska, u něhož se ročně vylíhne 40 tisíc housat.

Drobní odběratelé, malé prodejny a restaurace od něj kupují nejen husy, ale i kachny. I ty budou znovu až napřesrok.

Tříska se chovem drůbeže zabývá osm let, místní farma ale má padesátiletou tradici. Patří k pouhé hrstce těch, které se v Česku chovu hus ještě věnují. „Samotný výkrm náročný není, ale chov pro produkci vajec, obsluha a odchov housat už ano,“ říká Tříska.

Velkochovy zanikly, dováží se z Maďarska

Že se chov českých hus sotva drží na nohou, potvrzuje i předseda Svazu chovatelů drůbeže Pavel Dobrovolný. „Jde o náročnou činnost, a nakonec je husa na talíři celkem drahá. Musíte je chovat na velké ploše a mají jinou spotřebu krmiva než hrabavá drůbež. Produkce vajec je u nich taky nižší,“ řekl LN.

Velkochov hus v Česku již neexistuje. Drobné farmy tak uspokojí spíše poptávku restaurací než supermarketů.

Grafika husy

„V rámci vodní drůbeže funguje v Česku pouze zpracovatel Vodňanská drůbež, a to jen v sortimentu kachen. Všichni ostatní zpracovatelé jsou vzhledem k objemu pro naše potřeby bohužel nedostačující,“ řekla LN mluvčí řetězce Globus Pavla Hobíková. Poptávku tak uspokojují převážně husami z Maďarska.

V mraženém stavu je odebírá i řetězec Makro. „Chlazené husy máme také české, ale v omezeném množství. Jsme nuceni uspokojit poptávku po chlazených husách rovněž maďarským či německým zbožím,“ přidává se mluvčí řetězce Makro Romana Nydrle.

„Zájem o husy se v posledních letech zvyšuje a pokud je jich nedostatek, tak je v restauracích nahrazují kachnami a různými kříženci, v řetězcích pak dovozem hus například z Maďarska,“ řekla LN Gabriela Dlouhá, předsedkyně Českomoravské drůbežářské unie.

Stavy v rozmnožovacích chovech hus se loni jen lehce zvýšily na 8,8 tisíce matek. Vykrmeno bylo v Česku asi 144 tisíc housat, o 27 tisíc méně než před dvěma lety.

Příště s rezervací neotálet

V hotelu Bukovanský mlýn u Hodonína připravují speciální menu nejen z hus, ale také z kachen, již deset let. Nadcházející víkend je vyprodán již delší dobu. Událost se neobejde bez svěcení svatomartinského vína pod vedením faráře z Kyjova. Ani tady ale česká produkce drůbeže nestačí.

„Husy i kachny zajišťujeme převážně z českých chovů, částečně pak z kapacitních důvodů na straně dodavatelů i z dovozu – Maďarska nebo Slovenska,“ řekl LN ředitel hotelu Roman Šikuta.

„Nepoužíváme žádné křížence,“ reaguje na otázku, zda také využívají v posledních letech oblíbenou pižmovku přezdívanou husokachna, přestože nemá s husou nic společného. Bílostrakatý pták původem z Jižní Ameriky dosahuje hmotnosti husy, jeho maso je jemné a méně tučné.

Zájemcům o tradiční husu přitom nemusí stačit ani to, že si zamluví místo v hospodě, kde se pořádají svatomartinské hody. „Zejména v Lokálech je potřeba si rezervovat nejen stůl, ale i svoji porci husy,“ řekla LN Šárka Hamanová, mluvčí sítě restaurací Ambiente, kam značka Lokál patří. Drůbež v podnicích Tomáše Karpíška prý nakupují od rodiny Tůmových z Chelčic, případně od dalších českých dodavatelů. Spoléhají se tak jen na husy z tuzemska.

Jednou do roka

Drůbež obecně si čeští strávníci dopřávají často. „Každý měsíc ji nakoupí alespoň 70 procent domácností,“ tvrdí Vladimíra Šebková z výzkumu trhu GfK. Na váhu je to průměrně 25 kilogramů drůbežího za rok. Pro srovnání: vepřového sní Češi něco přes 40 a hovězího či telecího méně než deset kilogramů za rok.

Samotná husa se v českém jídelníčku objevuje málo, s výjimkou listopadu, kdy se podle pověsti o ukejhaných opeřencích tradičně připravuje na pekáči.

Na svatého Martina si husí pečínku dopřeje podle GfK až 300 tisíc domácností. Pokrm o průměrné váze tři kilogramy se z 80 procent připravuje z mraženého ptáka. Cílem pro nákup svatomartinské drůbeže bývají hypermarkety, specializované prodejny jsou na druhém místě. Tři čtvrtiny hus se prodají v promočních akcích, kde spotřebitelé zaplatí asi o 50 korun méně než při nákupu za standardní cenu mezi 150 a 190 korunami za kilogram.

  • 9Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.