Vyprodáno! hlásí od minulého týdne farma v Rohozné na Vysočině. Husu od jejího majitele Josefa Třísky si tak budou moci dopřát jen zákazníci, kteří si drůbež předem zarezervovali.
Svatomartinská husa podle šéfkuchaře? Přidejte datle a celerové pyré |
„Nákup hus začíná v říjnu, ale vrchol přichází až na Martina, kolem 11. listopadu. Všichni chtějí maso čerstvé, proto toho ani nejsme schopni dělat více,“ řekl LN Tříska, u něhož se ročně vylíhne 40 tisíc housat.
Drobní odběratelé, malé prodejny a restaurace od něj kupují nejen husy, ale i kachny. I ty budou znovu až napřesrok.
Tříska se chovem drůbeže zabývá osm let, místní farma ale má padesátiletou tradici. Patří k pouhé hrstce těch, které se v Česku chovu hus ještě věnují. „Samotný výkrm náročný není, ale chov pro produkci vajec, obsluha a odchov housat už ano,“ říká Tříska.
Velkochovy zanikly, dováží se z Maďarska
Že se chov českých hus sotva drží na nohou, potvrzuje i předseda Svazu chovatelů drůbeže Pavel Dobrovolný. „Jde o náročnou činnost, a nakonec je husa na talíři celkem drahá. Musíte je chovat na velké ploše a mají jinou spotřebu krmiva než hrabavá drůbež. Produkce vajec je u nich taky nižší,“ řekl LN.
Velkochov hus v Česku již neexistuje. Drobné farmy tak uspokojí spíše poptávku restaurací než supermarketů.
„V rámci vodní drůbeže funguje v Česku pouze zpracovatel Vodňanská drůbež, a to jen v sortimentu kachen. Všichni ostatní zpracovatelé jsou vzhledem k objemu pro naše potřeby bohužel nedostačující,“ řekla LN mluvčí řetězce Globus Pavla Hobíková. Poptávku tak uspokojují převážně husami z Maďarska.
V mraženém stavu je odebírá i řetězec Makro. „Chlazené husy máme také české, ale v omezeném množství. Jsme nuceni uspokojit poptávku po chlazených husách rovněž maďarským či německým zbožím,“ přidává se mluvčí řetězce Makro Romana Nydrle.
Ceny v říjnu stoupaly nejrychleji od roku 2012. Zdražovalo máslo, vejce i zelenina |
„Zájem o husy se v posledních letech zvyšuje a pokud je jich nedostatek, tak je v restauracích nahrazují kachnami a různými kříženci, v řetězcích pak dovozem hus například z Maďarska,“ řekla LN Gabriela Dlouhá, předsedkyně Českomoravské drůbežářské unie.
Stavy v rozmnožovacích chovech hus se loni jen lehce zvýšily na 8,8 tisíce matek. Vykrmeno bylo v Česku asi 144 tisíc housat, o 27 tisíc méně než před dvěma lety.
Příště s rezervací neotálet
V hotelu Bukovanský mlýn u Hodonína připravují speciální menu nejen z hus, ale také z kachen, již deset let. Nadcházející víkend je vyprodán již delší dobu. Událost se neobejde bez svěcení svatomartinského vína pod vedením faráře z Kyjova. Ani tady ale česká produkce drůbeže nestačí.
„Husy i kachny zajišťujeme převážně z českých chovů, částečně pak z kapacitních důvodů na straně dodavatelů i z dovozu – Maďarska nebo Slovenska,“ řekl LN ředitel hotelu Roman Šikuta.
„Nepoužíváme žádné křížence,“ reaguje na otázku, zda také využívají v posledních letech oblíbenou pižmovku přezdívanou husokachna, přestože nemá s husou nic společného. Bílostrakatý pták původem z Jižní Ameriky dosahuje hmotnosti husy, jeho maso je jemné a méně tučné.
Zájemcům o tradiční husu přitom nemusí stačit ani to, že si zamluví místo v hospodě, kde se pořádají svatomartinské hody. „Zejména v Lokálech je potřeba si rezervovat nejen stůl, ale i svoji porci husy,“ řekla LN Šárka Hamanová, mluvčí sítě restaurací Ambiente, kam značka Lokál patří. Drůbež v podnicích Tomáše Karpíška prý nakupují od rodiny Tůmových z Chelčic, případně od dalších českých dodavatelů. Spoléhají se tak jen na husy z tuzemska.
Jednou do roka
Drůbež obecně si čeští strávníci dopřávají často. „Každý měsíc ji nakoupí alespoň 70 procent domácností,“ tvrdí Vladimíra Šebková z výzkumu trhu GfK. Na váhu je to průměrně 25 kilogramů drůbežího za rok. Pro srovnání: vepřového sní Češi něco přes 40 a hovězího či telecího méně než deset kilogramů za rok.
Máslo by už zdražovat nemělo, i do Vánoc má stát podobně jako teď |
Samotná husa se v českém jídelníčku objevuje málo, s výjimkou listopadu, kdy se podle pověsti o ukejhaných opeřencích tradičně připravuje na pekáči.
Na svatého Martina si husí pečínku dopřeje podle GfK až 300 tisíc domácností. Pokrm o průměrné váze tři kilogramy se z 80 procent připravuje z mraženého ptáka. Cílem pro nákup svatomartinské drůbeže bývají hypermarkety, specializované prodejny jsou na druhém místě. Tři čtvrtiny hus se prodají v promočních akcích, kde spotřebitelé zaplatí asi o 50 korun méně než při nákupu za standardní cenu mezi 150 a 190 korunami za kilogram.