24. ledna 2017 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Koleje k metru D nemusí mít 'velké zelené razítko'. Tramvaje tam pojedou za tři roky

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 4Diskuse
Vizualizace stanice metra D - Libuš. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vizualizace stanice metra D - Libuš. | foto: METROPROJEKT Praha a.s.

PRAHA Možná už za tři roky budou jezdit tramvaje v Praze po nové, téměř dvoukilometrové trase. Trať mezi stávající konečnou v Modřanech a budoucí stanicí metra D Libuš má šanci vzniknout podstatně rychleji, než je běžné. Magistrátní Odbor ochrany prostředí rozhodl o tom, že v tomto případě není třeba další ekologické posouzení, které by zabralo minimálně několik měsíců, a v krajním případě může projekt i zastavit.

Spojka mezi Modřany a Libuší je důležitá v tom, že umožní snazší dopravu mezi dvěma velkými pražskými sídlišti. Smyčka v Libuši navíc nabídne přestup na plánované metro D, které by tam mělo od roku 2024 začít zastavovat.

Magistrátní úředníci mimo jiné posuzovali, jak moc projekt zasáhne hlukem či stavbou samotnou do pohodlí místních obyvatel. A také například kolik stromů bude muset kvůli trati padnout – v tomto případě 281. Do své práce zahrnul úřad také stanoviska dotčených orgánů, jako je hygienická správa nebo místní radnice. Na základě všech podkladů vydal 4. ledna verdikt, že další ekologické přezkoumání, takzvaný proces EIA, (z anglického Environmental Impact Assessment – pozn. red.) není v tomto případě nutný.

KUDY POVEDOU KOLEJE

  • Celková délka je 2,04 km. Z toho 1,81 km tvoří vlastní trať a 233 m smyčka na konečné.
  • Záměr navazuje na stávající tramvajovou smyčku v Modřanech.
  • Dále vede ulicí Generála Šišky, přes křižovatku s ulicí Novodvorská do její osy až k budoucí stanici trasy D metra Libuš.

„Ještě není jisté, zda se někdo neodvolal. Ale v praxi to znamená, že můžeme ihned přikročit k územnímu řízení,“ řekl náměstek pražské primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). Podle něj může ekologické řízení EIA protáhnout projekt klidně i o dva roky.

Zákonná lhůta pro případná odvolání uplynula na konci minulého týdne, do data vydání tohoto článku žádné nedorazilo.

„Díky tomuto rozhodnutí můžeme nyní žádat o územní rozhodnutí, což také máme v plánu učinit. V případě ideálního časového průběhu chceme získat v roce 2018 stavební povolení, samotné práce by pak proběhly v letech 2019 až 2020. Provoz by mohl začít v tomtéž roce,“ popsal mluvčí pražského dopravního podniku Jiří Štábl.

Plány pro tramvajovou trať, která spojí Modřany a Libuš.
Plány pro tramvajovou trať, která spojí Modřany a Libuš.

Dopravce – který je v tomto případě investorem – však zároveň upozorňuje, že jde o optimistické předpoklady, které vychází z bezproblémového průběhů správních řízení, což reálně nastane málokdy. „Jednou z podmínek je například vyřešení majetkoprávních otázek, což je věc, která nás zdržuje například u jiné chystané tramvajové trati z Barrandova do Slivence,“ podotkl Štábl.

Dopravní podnik počítá s tím, že se pokusí na novou trať získat peníze i z evropských fondů, konkrétně z Operačního programu Doprava 2. Rozpočet je nyní velmi předběžný, nicméně odhady na výstavbu 1,8 kilometru dlouhé tratě a smyčky počítají přibližně s půl miliardou korun.

S prodloužením kolejí z Modřan dlouhodobě počítá územní plán hlavního města, tato spojka patří mezi tři nejrozpracovanější tramvajovými projekty. Dalšími jsou výše zmíněná trať z Barrandova přes Holyni do Slivence a pak ještě nový úsek z Divoké Šárky na Dědinu. U obou z nich dopravní podnik pracuje s ideálním termínem v roce 2020.

V případě trati Modřany – Libuš, zahrnující čtyři páry zastávek, bude třeba v některých místech udělat přeložky inženýrských sítí. Stavba se dostane do například do střetu s vodovodem, plynovodem či telekomunikačními kabely.

„V souvislosti s výstavbou je možné hovořit o mírném ovlivnění pohody obyvatelstva, kterou může snižovat hluk a emise znečišťujících látek do ovzduší. S ohledem na výsledky rozptylové a hlukové studie na předpokládané trvání fáze výstavby [...] a na navrhovaná opatření lze konstatovat, že toto ovlivnění bude přijatelné,“ stojí ve zprávě magistrátního úřadu ze 4. ledna.

Plány pro tramvajovou trať, která spojí Modřany a Libuš.
  • 4Diskuse


Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz