Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Trestný čin v arbitráži se Škodou? České dráhy vytasily trestní oznámení

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Den před Silvestrem rozhodli šéfové Českých drah o tom, že podají trestní oznámení kvůli prohrané arbitráži se Škodou Transportation o dodávku lokomotiv. Státní dopravce pak 4. ledna požádal Vrchní státní zastupitelství o prošetření postupu rozhodců, kteří měli spor na starosti.

Lokomotiva 109 E foto: Škoda Transportation

Citlivá záležitost, v níž jde o vyplacení více než miliardy korun plzeňské strojírně, se posouvá z obchodního sporu do trestní roviny. Není tajemstvím, že České dráhy nejsou s listopadovým verdiktem spokojené, a proto už podaly žalobu k Obvodnímu soudu pro Prahu 1 kvůli zrušení rozhodnutí.

Nyní se ale věcí můžou začít zabývat i policisté. „Mohu potvrdit, že jsme podali podnět k prošetření možného spáchání trestného činu,“ potvrdil informaci serveru Lidovky.cz mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Dluhopisová nadílka Českých drah padla. Můžou za to emoce po prohře v arbitráži?

V arbitráži šlo o tři roky starý spor týkající se zpožděné dodávky lokomotiv řady 380, v němž obě strany požadovaly miliardové částky. Škoda Transportation tvrdí, že předání zpozdila hlavně změna norem v roce 2008, která firmu donutila pozměnit vývoj stroje. Dráhy následně v roce 2011 nezaplatily splátku 208 milionů – nechaly si je jako rezervu pro případ, že by jim Škoda nezaplatila penále za prodlení.

MILIARDOVÝ SPOR

  • Spor mezi Škodou Transportation a Českými drahami byl u arbitráže tři roky.
  • Jde o zakázku na 20 třísystémových lokomotiv řady 380 za 2,7 miliardy korun bez DPH.Dodávka strojů se zpozdila o čtyři roky, ŠT to vysvětluje hlavně změnou technických norem TSI, která údajně vývoj lokomotivy velmi zpozdily.
  • Stále také trvají pochybnosti o tom, zda mají lokomotivy označované jako Zátopek oprávnění jezdit v Rakousku a Německu. Tento požadavek je pro ČD velmi důležitý – i kvůli tomu, že budou od konce roku jezdit do Berlína a Hamburku.
  • V době, kdy ČD vedl Dalibor Zelený (červenec 2013 – únor 2014), existovala vůle na mimosoudní vyrovnání. Tento záměr padl.
  • ŠT žádala celkem 1,425 miliardy korun. V této sumě je například 295 milionů jako jakési nájemné za dobu, kdy byly lokomotivy ve zkušebním provozu, pak inflační navýšení ceny (760 milionů) či část kupní ceny (208 milionů).
  • ČD v protižalobě žádaly zaplacení zhruba 940 milionů. Jde o smluvní pokutu za zpožděnou dodávku. Tato částka je snížená o výše zmíněných 208 milionů, které představují část kupní ceny s příslušenstvím.
  • Rozhodčího soud při Hospodářské a Agrární komoře vydal v listopadu nález, který ŠT přiřkl doplacení zbývající části kupní ceny a její valorizaci o inflaci. Celkem jde zhruba o 1,2 miliardy korun.
  • Nároky ČD rozhodčí senát zamítl.
  • Dopravce už zaplatit dlužnou částku z kupní ceny (468 milionů), o plnění inflačního navýšení představenstvo dosud nerozhodlo.

Ve sporu arbitrážní soud rozhodl o tom, že dopravce vyplatí svému dvornímu dodavateli lokomotiv a vagonů celkem 1,2 miliardy korun. Doplatek kupní ceny 468 milionů už na účet Škody poslal (mimo jiné kvůli obavě z exekuce), inflační navýšení 760 milionů zatím nikoliv. Šéfové Škody vyzvali na konci listopadu k jeho zaplacení. Vzápětí pozvali vedení drah k jednání. K tomu ale zatím nedošlo.

Místo toho se manažeři státního dopravce rozhodli obrátit na Vrchní státní zastupitelství. Nad žádostí o prošetření možného trestného činu se pozastavil předseda Rozhodčího soudu Zdeněk Somr, jehož instituce se tento krok dotýká.

„Neumím si představit, jak by mohl být procesní postup tak vadný, že by byl předmětem trestního řízení. Připadá mi, že je to taková reakce, která má možná odtáhnout pozornost od něčeho jiného,“ reagoval Zdeněk Somr.

Podle něj České dráhy ani ministerstvo dopravy – které ve věci jinak vystupuje velmi aktivně – dosud nepodaly žádný podnět, který by svědčil o procesním pochybení rozhodců. „Nikdo nic v mediálním prostoru neříkal. Zaznělo, že je něco divně, ale nikdo neřekl co,“ dodal Somr.

O už podané žalobě na zrušení rozhodčího nálezu rozhodne obecný soud, což je podle předsedy Rozhodčího soudu standardní procesní postup. Řízení by se po verdiktu mohlo vrátit k Rozhodčímu soudu a pokračovalo by. Nebo soud uzná, že arbitráž proběhla podle všech pravidel, bez pochybností, a rozhodne, že vydaný nález platí.

Pro České dráhy jde o nepříjemnou záležitost z více důvodů. Pokud by dopravce skutečně musel Škodě vyplatit všechny peníze, o nichž arbitři rozhodli, mohlo by se to projevit v omezování investic do nových vlaků, v krajním případě i promítnout do cen jízdenek.

Lokomotiva 109 E
Lokomotiva 109 E

Pravděpodobně kvůli napjaté situaci – ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) mimo jiné mluvil o tunelování Českých drah v přímém přenosu – se vedení Českých drah rozhodlo upustit od „vánoční“ emise dluhopisů. Ta měla být důležitou vzpruhou pro hospodaření firmy, počítalo se s přílivem až tří miliard korun. Dluhopisy bude představenstvo řešit znovu až v tomto roce.

České dráhy i ministerstvo dopravy opakovaně upozorňovaly na údajnou podjatost rozhodců ve sporu se Škodou Transportation. Rozhodčí ani obecný soud však tuto námitku nezohlednil.

„Podjatost arbitrů namítal náš právní zástupce. Jeden z arbitrů patří do právní kanceláře, která se stala součástí společnosti EY a ta spolupracovala se Škodou Transportation na vypracování znaleckých posudků,“ uvedl v listopadu ministr dopravy Ťok.

Autor:

Rozdáváme hygienické pomůcky ZDARMA!
Rozdáváme hygienické pomůcky ZDARMA!

Hledáte udržitelnou a kvalitní hygienickou péči pro sebe i vaše miminko? Už dál nemusíte. Zapojte se do testování a vyzkoušejte produkty ECO by...