Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Tryskáče už dnes nejsou na frajeřinu

Ekonomika

  20:01
Ještě před několika lety představovaly soukromé tryskáče v Česku zejména demonstraci bohatství a moci svých majitelů či pronajímatelů.

Vladimír Peták, generální ředitel firmy ABS Jets foto:  Viktor Chlad, Lidové noviny

Dnes se již využívají převážně ke zefektivnění řízení byznysu a jejich počet neklesl ani v době hospodářského útlumu, říká Vladimír Peták, generální ředitel firmy ABS Jets, která provozuje soukromé tryskáče.

LN Zatímco linková letecká přeprava ještě donedávna vlivem hospodářského poklesu klesala, přeprava soukromými letadly spíše stagnovala. Čím byste vysvětlil, že v době, kdy byl ve firmách velký tlak na náklady, nedošlo k utlumení soukromých letů? Nesvědčí to o prostopášnosti manažerů, kteří si navykli na určitý komfort, kterého nejsou ochotni se vzdát ani v době, kdy jejich firma nemá odpovídající výkonnost?
Logika říká, že to tak být skutečně může. Koneckonců, tento přístup můžeme zaznamenat všichni v menších měřítkách. Nikdo z nás se nechce zbavit komfortu, na který je zvyklý, ať se jedná o bydlení nebo auto, které používá. Zaregistrovali jsme ale větší četnost letů u jednotlivých podnikatelů, což bylo dáno tím, že se aktivněji zapojili do byznysu a začali na finanční krizi aktivně reagovat. Začali intenzivněji řídit své podniky v různých destinacích a osobně se účastnili plánování ozdravné fáze.

Manažer-akrobat

Vladimír Peták (35)

Profesionální kariéru začínal ve finančním sektoru. Nejprve se věnoval daňovému poradenství, poté působil na pozicích ekonoma nebo finančního ředitele ve společnostech LCS International, Fast CR, KPMG a J&T. Do společnosti ABS Jets nastoupil jako finanční ředitel v roce 2007, od roku 2010 je jejím generálním ředitelem. Oblast letectví je i jeho koníčkem. Absolvoval kurz dopravního pilota a také se věnoval letecké akrobacii. Je ženatý, má tři děti.

LN Kdy se vyplatí létat tryskáčem a kdy se již vyplatí létat například v obchodní třídě běžnými linkami?
Je zřejmé, že aby mělo provozování soukromého tryskáče smysl, musí být ve vzduchu několik set hodin ročně. Je důležité si uvědomit, že neexistuje model provozování tryskáče, který by byl ziskový. Nelze si pořídit tryskáč s představou, že se jedná o investici nebo že jde na jeho provozu vydělat. Je to náhrada jednoho způsobu dopravy za jiný, který v nejlepším případě bude stát stejně. Obvykle ale stojí více. Na druhou stranu soukromé lety zajistí nejen úsporu času, ale také diskrétnost. Ta je pro byznysmeny velmi důležitá a penězi neocenitelná. Čas na cestách je pro byznysmeny často jediný, kdy se mohou odstřihnout od světa a relaxovat.

LN Jak běžné je, že podnikatelé pronajímají své tryskáče i dalším firmám či konkurentům, aby snížili náklady na provoz letadla?
To se děje. Je to jedna ze služeb, které firmy jako ABS Jets zajišťují. Když letadlo neletí, snažíme se jeho volnou kapacitu prodat na trhu. Jen tak lze docílit toho, aby se náklady soukromých letů přiblížily cenám letenek v obchodních třídách na běžných linkových letech.

LN Zbavovali se během ekonomické recese podnikatelé soukromých tryskáčů?
Celosvětově určitě ano. Bylo to vysledovatelné v rámci nabídek na různých internetových portálech, kde se nabízely olétané stroje. Naštěstí naše firma nezaznamenala, že by se místní podnikatelé zbavovali letadel pod tlakem krize nebo že by výrazněji ochabla jejich poptávka. Naopak se nám neustále daří růst, a to jak co do počtu klientů, tak do množství odlétaných hodin. Nyní se připravujeme na otevření nového hangáru, který byl stavěn právě v době krize.

LN ABS Jets plánuje do konce července otevřít nový hangár na pražském ruzyňském letišti. Investice do infrastruktury se přitom obvykle dělají v době růstu, kdy je na ně dost peněz. Je to signál, že byznys soukromých tryskáčů již opět vzkvétá?
Reagujeme na vývoj na trhu. Otevřením nového hangáru získáme šest tisíc metrů čtverečních. K jeho stavbě nás přiměl i rozvoj servisních služeb spojených s údržbou letadel. Příliv zakázek způsobil, že jsme neměli dostatek prostoru pro hangárování letadel. Proto jsme se rozhodli pro stavbu nového hangáru. To nám umožní dále rozšířit prostor pro hangárování, což je byznys, jehož rozvoj nás v současnosti velmi zajímá.

LN Kolik bude na Ruzyni soukromých tryskáčů?
Záleží i na velikosti letadel. Díky novému hangáru získáme prostor pro osm větších tryskáčů. Nejde ale přesně říci, kolik tryskáčů bude každý den pod střechou. Většinou jsou často ve vzduchu a v hangáru se objeví jen několikrát do měsíce. Lze očekávat, že pravidelně bude v Praze parkovat kolem 15 tryskáčů a alespoň jednou tolik se jich bude v Praze objevovat příležitostně.

Tryskáče, které létají i v Česku

1 Boeing 737-700 BBJ Boeing 737-700 BBJ
Loni ho koupil nejbohatší Čech Petr Kellner. Boeing stejné velikosti komerčních aerolinek přepraví 149 pasažérů. Kellnerův letoun pojme 20 lidí.

2 Embraer 135 Embraer 135
Létá s ním majitel skupiny KKCG Karel Komárek. Stejný typ letounu využívá k diplomatickým cestám i prezident EU Herman Van Rompuy.

3 Gulfstream G450
Gulfstream G450
Tento stroj používá ocelářský magnát Tomáš Chrenek. Před nedávnem ho půjčil k rychlým přesunům po republice wimbledonské vítězce Petře Kvitové.

4 Cessna 510
Cessna 510
Letadlo si před dvěma lety pořídil někdejší majitel potravinové společnosti Hamé Leoš Novotný. Jedná se o velmi lehké malé letadlo pro 4 pasažéry.

5 Cessna 680
Cessna 680
Stroj provozují charterové aerolinky Travel Service, k obchodním cestám ho využívá její spolumajitel Jiří Šimáně. Letoun pojme 10 pasažérů.

LN Roste počet soukromých tryskáčů v Česku?
Pomalu, ale jistě ano. I když jejich příslušnost ke konkrétní zemi může někdy být obtížně určitelná. Ne všechny musí být registrované v Česku. Obecně ale platí, že českým podnikatelům tryskáče přibývají. Nelze za tím vidět to, co se hledalo na začátku 90. let, tedy prestiž či luxus. Dnes se tryskáče skutečně pořizují převážně kvůli zajištění maximální efektivity při cestování. Jsou podnikatelé, kteří využívají tryskáč na přepravu v rámci Evropy a za jeden den se stihnou dostat i do třech destinací. Nejedná se o okázalost.

LN Je ale takové cestování efektivní i z hlediska nákladů?
Dnes lze létat soukromým tryskáčem za přijatelné peníze. Při optimálním obsazení tryskáče několika manažery lze zajistit, aby cena letu na pasažéra byla srovnatelná s cenou letenek v obchodní třídě u linkových přepravců. Firmy si navíc spočítaly, že při vyšší mobilitě manažerů dokážou s menším počtem manažerů obhospodařit větší teritoria. Mohou tedy najmout méně lidí a ušetřit mzdové náklady.

LN Jaký typ podnikatelů v současnosti využívá soukromé tryskáče?
Není jednoduché specifikovat typické kupce. Naši klienti jsou odlišní od standardních milionářů, už jen proto, že se jedná spíše o miliardáře. Jsou to lidé, kteří jsou ve světě obchodu stabilizovaní. Pouze výjimečně lze dnes narazit na případy, kdy si někdo pořídí letadlo nerozvážně.

LN Kolik letadel spravujete českým majitelům?
To jsme nikdy nespočítali. Je často i otázkou, kdo je skutečným majitelem letadla. Lze říci, že tryskáče jsou používány na vrcholu podnikatelské pyramidy, tedy majiteli a manažery velmi dobře fungujících korporací. V Česku a na Slovensku je nyní registrováno zhruba 30 tryskáčů, některé další budou určitě registrovány v zahraničí. Registrace prostřednictvím zahraničního subjektu může skrýt identitu skutečného majitele.

LN Proč by měl mít podnikatel zájem skrývat skutečnost, že právě on je majitelem letadla?
Spíše jde o to, že letadla se registrují nikoliv na fyzické osoby, ale na korporace, aby bylo vidět, že se jedná o prostředek pro služební cesty.

LN Ve vašem byznysu je často skloňovaným slovem diskrétnost. To vás ale musí například v marketingu značně limitovat. Zatímco ostatní firmy platí celebrity ke své propagaci, vy s celebritami pracujete, přesto to tajíte...
Lidí, se kterými spolupracujeme a kteří jsou potenciálními zákazníky, není mnoho. Bavíme se o desítkách lidí, kteří takto cestují. Oni mezi sebou vědí, kdo s kým létá.

LN ABS Jets má poměrně silné zastoupení na východních trzích. Východní trhy, zejména Rusko, ale zaznamenaly výrazný propad. Jak jste se s tím vypořádali?
Rusko je velkým obchodním teritoriem. Pro společnost naší velikosti nebyl propad, o kterém hovoříte, výrazněji citelný. Navíc my se snažíme diverzifikovat rizika. Zajišťujeme nejen přepravu lidí, ale také například údržbu letadel značky Embraer. Servisujeme většinu letadel Embraer Legacy na ruském trhu.

LN Je to cesta do budoucnosti, zaměřit se právě na servis letadel? Nová letadla tohoto typu nelze prodávat donekonečna...
Určitě. Je to existenční strategie. Zacílit pouze na jednu oblast podnikání je velmi rizikové. Potřebujeme rozložit naše aktivity do více oblastí.

LN Jaký podíl na zisku vaší firmy má provozování letů a jaký podíl mají obslužné činnosti typu údržby či hangárování letadel?
Zjednodušeně se dá říci, že přeprava, údržba, hangárování a ostatní činnosti mají čtvrtinové podíly. Zisk, který máme, vracíme zpět do firmy a jejího dalšího postupného rozvoje.

LN Jaký jste měli zisk v loňském roce?
Po zdanění činil zhruba 13 milionů korun.

LN Jenom?
Zdá se to málo, zejména když hovoříme o obratu miliardy. Když si ale vyjedete výsledky leteckých společností v rámci Evropy, zjistíte, že v černých číslech je málokdo.

LN Snižovali jste v době ekonomické recese ceny služeb?
Museli jsme na vývoj na trhu reagovat. Průměrně jsme snížili ceny o 10 procent, u některých větších letadel se mohlo jednat o ještě výraznější slevy.

LN ABS Jets funguje na trhu od roku 2004. Jak se za tu dobu změnil profil vašich zákazníků?
Klienti se vykreslili k lepšímu. Naštěstí jsou pryč 90. léta a důraz na okázalost, která byla tehdy vnímána prioritně. Klienti, kterým poskytujeme služby, se v oblasti podnikání dostali na vrchol potravního řetězce. Každý z nich se musel do takové pozice vypracovat. Tomu odpovídá i jejich profil.

LN Ubývá například letů, jejichž cílem není byznys, ale třeba večeře v Dubaji?
Každý se rád chlubí, že si zaletěl na večeři do Dubaje nebo na operu do Milána nebo na lyžovačku do Alp. Je jasné, že se tryskáč dá využít i k takovým účelům. Máme zákazníky, kteří si občas takovou radost udělají. Nevím, jak to s nimi pak dopadne, jestli někdy dokážou náklady na let své firmě splatit, nebo ne. Převažují ale lety za obchodem. Podnikatelé uzráli mentálně. Vyprchala z nich počáteční touha se předvádět a mají jasnější představy, k čemu chtějí tryskáč použít.

LN Kolik takových letů za zábavou zaznamenáváte?
Kolísá to s ročním obdobím. Celkově ale nepřesahují 30 procent veškerých letů.

LN Kolik letů uskutečníte za rok a jaké destinace jsou nejčastější?
Loni jsme realizovali necelé tři tisíce letů. Průměrný let trvá přes hodinu. Nejčastěji se létá do typicky obchodních míst v Evropě, tedy Paříž, Bratislava, Moskva, Nice, Londýn a Ženeva.

LN Můžete uvést nějaké bizarní požadavky na přepravu, se kterými jste se setkali?
Byli jsme dotázáni, jestli bychom nepřepravili z Afriky na Slovensko stádo vzácných ovcí. Jednalo se o relativně dobrého klienta. Nemohli jsme mu ale vyhovět.