Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Turistům mimo EU vyšší DPH v Česku nevadí

Evropa

  7:00
PRAHA - Letošní zvýšení sazeb daně z přidané hodnoty může podpořit tuzemský cestovní ruch a zvýšit tržby některých obchodníků. Turisté ze zemí mimo EU, kteří v Česku nakoupí, nyní totiž mohou díky vyšší DPH získat zpět na vratce daně víc peněz než v jiných státech.
Turistka - ilustrační foto.

Turistka - ilustrační foto. foto: Shutterstock

Informovala o tom společnost Global Blue, která zajišťuje vracení DPH turistům. Zejména světové luxusní značky totiž drží ve většině zemí stejnou cenovou politiku, a zvýšení daně tak do koncových cen svého zboží pravděpodobně nepromítnou.

ČTĚTE DÁLE:

"Česká republika by se tím mohla z hlediska atraktivity nákupů dostat na úroveň ostatních států v regionu. Pro srovnání, v sousedním Rakousku dosahují sazby DPH deset a 20 procent, v Německu pak sedm a 19 procent," uvedl regionální manažer společnosti Global Blue Jiří Macas. V Česku se od ledna sazby DPH zvýšily o procentní bod na 15 a 21 procent.

Z cizinců, kteří si z nákupů v Česku nechávají vracet DPH, podle údajů Global Blue dlouhodobě nejvíc utrácejí Rusové a jejich podíl stále roste. V loňském roce byl téměř 51 procent. Na celkových Tax Free tržbách roste i podíl Číňanů, loni stoupl na 9,9 procenta z předloňských 7,9 procenta.

Nejvíc utrácejí Číňané

Číňané přitom při jednom nákupu utrácejí v průměru nejvíce ze všech národností, přes 14 000 korun. Zaměřují se především na nákup luxusního zboží. Nakupování je jejich hlavní motivací pro vycestování za hranice a do Evropy míří 23 procent z nich, tvrdí Global Blue.

"Jak Číňané, tak Rusové mají službu Tax Free ve velké oblibě. I proto se dá očekávat, že jejich nákupy v ČR letos porostou. Zvýšení sazby DPH na 21 procent totiž zatraktivní ČR v rámci Evropy právě pro turisty přijíždějící ze zemí mimo EU. Díky nejvyšší DPH ze srovnatelných nákupních destinací v rámci regionu mohou v ČR na značkových produktech s využitím Tax Free ušetřit nejvíce," dodal Macas.

Společnost Global Blue očekává, že letos se v ČR ve větší míře projeví trend takzvaných globeshopperů, tedy turistů, kteří cestují zejména kvůli nákupům. Tato skupina celosvětově neustále roste. Praha je dnes co do množství a kvality zastoupených značek více než srovnatelná například s Vídní.

Autoři: ,