9. května 2018 14:12 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Tvrdá rána pro Ťoka: úřad shodil mýtný supertendr, výběr miliard je nejistý

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 10Diskuse
Mýtná brána na dálnici. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Mýtná brána na dálnici. | foto: Shutterstock

Praha Jedna z největších státních zakázek současnosti dostala tvrdou ránu. Antimonopolní úřad svým verdiktem shodil tendr na nového výběrčího dálničního mýta. Podle jeho expertů ministerstvo dopravy chybovalo při zadání. Rozhodnutí zatím není pravomocné. Ministerstvo dopravy se proti zrušení tendru odvolá, ve hře jsou i právní kroky.

Už před několika týdny ministerstvo dopravy rozhodlo, že miliardy od autobusů a kamionů bude od roku 2020 vybírat firma CzechToll spolu se slovenským SkyTollem. To je ale nyní velmi nejisté.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) totiž vyslyšel stížnosti dosavadního provozovatele mýta, firmy Kapsch, a rozhodl o zrušení tendru.  Podle něj resort porušil zásadu transparentnosti při poskytování části zadávací dokumentace.  Zjednodušeně řečeno: ministerstvo rozdalo uchazečům podklady na flash discích, což se ukázalo jako problém.

VÍCE O TENDRU:

„Zadavatel nezajistil takové technické řešení, na jehož základě by bylo možné zcela jednoznačně určit a zpětně ověřit, zda se všem dodavatelům dostalo shodných informací, na jejichž základě měli sestavovat své nabídky,“ vysvětlil verdikt mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Tvrdí také, že na nosičích se informace lišily více, než dříve tvrdilo ministerstvo. Tedy že nešlo pouze o začerněné osobní údaje.

„Při mechanickém porovnání se jedná o rozdíly zhruba ve 30 tisících souborech. Nejedná se přitom jen o anonymizaci osobních údajů; ta naopak v mnoha případech provedena nebyla. Změněny jsou prokazatelně i informace, které osobními údaji nejsou,“ dodal Švanda.

Ministerstvo považuje důvody zrušení tendru za zástupné.

Ministr dopravy Dan Ťok.

Ministr dopravy Dan Ťok.

„Mně to přijde skoro tak, že se tu rok hledal důvod, proč se ta soutěž má zrušit, a ten důvod nastal,“ řekl ministr Dan Ťok (za ANO). Komentoval také teze antimonopolního úřadu, které předpokládají, že do začátku roku 2020 je možné vše stihnout.

„Musíme předpokládat, že může vyhrát i někdo jiný než současný provozovatel, a nový systém je třeba budovat čtrnáct měsíců,“ prohlásil Ťok. To by podle něj znamenalo vypsání tendru a pravomocné vyhlášení vítěze nejpozději v říjnu letošního roku. Resort má podle jeho slov plán pro případ, že by se nepodařilo včas vybrat nového správce - podrobnost ale nesdělil.

Kapsch měl ve svých stížnostech také výhrady k údajně nejasnému vymezení požadavků ze strany ministerstva dopravy.

„Doufáme, že rozhodnutí povede k otevření široké odborné debaty nad možnými řešeními situace, které leží na stole a že se zastaví další nesmyslné útoky a obviňování, jež se v posledních měsících objevila,“ reagoval na „vítězství“ Kapsche jeho ředitel Karel Feix. V soutěži skončila firma druhá.

Ještě není konec

Resort vedený Danem Ťokem (za ANO) nyní pravděpodobně podá dovolání k předsedovi ÚOHS Petru Rafajovi. „V případě podání rozkladu některým z účastníků správního řízení má správní orgán 30 dní na předání spisu a následně druhý stupeň rozhoduje ve lhůtách dle správního řádu, tedy do 60 dní,“ popsal obecný postup mluvčí ÚOHS Švanda.

Další rozhodování o osudu důležité státní zakázky může tedy trvat až tři měsíce.

Nabídkou ve výši 10,75 miliardy za deset let, která byla ze čtyř uchazečů nejlacinější, ji ovládlo konsorcium složené z firmy CzechToll z impéria PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera a společnosti SkyToll, která má na starosti výběr mýta na Slovensku.

„Rozhodnutím  jsme překvapeni, neboť předání zadávací dokumentace v rozsahu desítek tisíc stran na USB nosiči považujeme za zcela logické. Na USB disku byly předány materiály k tendru také v Německu, kde společnost Kapsch ani jiní účastníci tuto skutečnost nijak nenapadají,“ uvedl mluvčí CzechTollu Miroslav Beneš.

Rakouský Kapsch, který s pomocí mýtných bran provozuje české mýto od roku 2007, skončil v soutěži druhý. Jeho nabídka byla o více než dvě miliardy dražší. Loni vybral na poplatcích 10,4 miliardy a bezmála 1,6 miliardy si rozdělil se svými obchodními partnery.

  • 10Diskuse


Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky


Najdete na Lidovky.cz