Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

U nových stanic metra A chybí parkoviště. Hrozí přetahovaná o místa

Ekonomika

  6:00
PRAHA - V úterý po Velikonocích se naplno ukáže, jak moc budou novým stanicím pražského metra chybět parkoviště. U čtyř nových zastávek totiž nepřibyla žádná místa, kde můžou lidé nechat svá auta. A v blízké budoucnosti žádná změna k lepšímu nenastane.

Nové stanice metra se rozjedou odpoledne na Velikonoční pondělí. foto:  František Vlček, MAFRA

Praha otevře čtyři nové zastávky metra na Velikonoční pondělí. U projektu za 20 miliard korun se ale „zapomnělo“ na jakékoliv parkoviště. V úterý, což bude první pracovní den po otevření metra, tak reálně hrozí kolaps. Zejména kolem stanic na Veleslavíně a na Petřinách, kde se míst k parkování nedostává už teď.   

„Nebezpečí ’nájezdů’ mimopražských řidičů je podle mého soudu více než reálné. My doufáme a věříme, že se magistrátu podaří zprovoznit co nejrychleji parkovací zóny,“ říká starosta Prahy 6 Ondřej Kolář (TOP 09).

Nové stanice mezi Dejvickou a novou konečnou Nemocnice Motol měly ulevit dopravě v ulicích. To se ale podaří jen částečně. U stanic metra totiž budou řidiči – hlavně ze středních Čech – parkovat a v cestování pokračovat pod zemí.

Dopravní podnik v Praze spustí v březnu takzvaný ověřovací provoz ve čtyřech...
Dopravní podnik v Praze spustí v březnu takzvaný ověřovací provoz ve čtyřech...

A problém nastane i v opačném gardu. Místním obyvatelům zhoustne doprava v ulicích a o svá parkovací místa se budou přetahovat s návštěvníky z Kladna, Slaného a dalších středočeských měst a vesnic.

Projekt záchytného parkoviště P+R u stanice Nádraží Veleslavín před časem padl. Nikdo se přitom ani nepokusil spočítat, kolik může v ulicích Prahy 6 přibýt aut. Dopravní průzkumy bude pražský magistrát dělat až po zprovoznění nového úseku. Zřejmě ale půjde o stovky aut, což může znamenat hodně nepříjemný problém.

PARKOVIŠTĚ P+R

  • V Praze je 16 záchytných parkovišť s označením P+R (Park and Ride).
  • Největší je v Letňanech (633 míst) a nejmenší v Radotíně (15 míst)
  • Celkem je na nich 2 739 míst

Od zástupců „velké radnice“ má podle svých slov příslib, že vyhrazené parkování pro místní obyvatele by v první fázi mohlo začít do konce letošního roku.

To je ovšem řešení pouze pro jednu ze stran „sporu“. Přespolním řidičům toužícím po cestování metrem linky A to situaci naopak ztíží. Co s tím? Lidovky.cz oslovily různé úřady a organizace s otázkou, co by těmto řidičům poradili.

Čtvero rad pro řidiče

„Řidiči mohu využít stávajících parkovišť P+R,“ míní Barbora Lišková, mluvčí Technické správy komunikací. Nejdostupnější podobné parkoviště v okolí je ale na Zličíně, přímo u stanice metra linky B. To tedy pro nové pokračování „áčka“ není řešení.

„Mimopražským řidičům doporučujeme, aby využili veřejnou hromadnou dopravu železniční či autobusovou, která je v rámci Středočeského kraje a Prahy poměrně velmi hustá,“ radí mluvčí pražského magistrátu Petra Hrubá. Ne každého řidiče ale návrh na opuštění pohodlí vozu potěší.

NEJKRATŠÍ LINKA

  • Na této „zelené“ trase přibudou na Velikonoční pondělí pro cestující 4 nové zastávky: Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol.
  • První úsek „áčka“ se otevřel v roce 1978, jde o nejkratší linku metra v Praze. Bude mít 17 stanic.
  • Čtyři nové zastávky se budují od roku 2010 a podle odhadů dopravního podnik vyjdou na 20 miliard korun.

„V rámci naší kampaně ‚Dejme Blance smysl‘ jsme tipovali vhodné lokality pro P+R na území Prahy 6 a jednali o možných lokalitách s radnicí. Bohužel se ukázalo, že vhodná místa v zásadě nebudou do doby, než se zrekonstruuje železniční trať do Kladna. Řidičům bych proto doporučil se na nové metro spíš nespohléhat a jezdit tam, kde jsou zvyklí,“ navrhuje Vratislav Filler z občanského sdružení Auto*Mat. Ani v tomto případě se o systémové řešení nejedná.

„Rozhodli jsme se, že v okolí nových stanic, abychom alespoň částečně ulehčili přeplněným ulicím, vytipujeme vhodná místa, kde zřídíme provizorní parkovací plochy, mimo jiné zřejmě i na Veleslavíně, které budou svůj účel plnit do doby, než bude postaveno regulérní záchytné parkoviště na okraji Prahy 6,“ popisuje starosta této městské části Ondřej Kolář.

NOSIČI KUFRŮ

  • V nové stanici metra Nádraží Veleslavín, kde budou cestující přestupovat na autobusy mířící k Letišti Václava Havla, chybí eskalátory.
  • V místech, kde se dá předpokládat neustálý pohyb lidí se zavazadly, je pouze pevné schodiště.
  • Na další problematiku v souvislosti s otevřením nových stanic metra upozornil server iDnes.cz.
  • Podle něj budou proto cestujícím vypomáhat s kufry nosiči.
  • Portýrskou službu bude poskytovat samo letiště, nedostatku s neexistujícími jezdícímí schody si je vědomo.

Takové řešení zní rozumně. Když se však starosty zeptáte, kdy budou tato parkoviště hotová, vyplyne na povrch, že jde zatím jen o úvahy bez časového ukotvení.

„Vznik dočasných parkovišť se budeme snažit maximálně urychlit, žádný konkrétní termín ale bohužel ještě nemáme, záměr zatím prošel teprve neformální poradou vedení radnice,“ přiznal starosta Kolář.

Na míli vzdálené řešení

Jediným trochu systémovým řešením tak zůstává výstavba parkoviště pro tisíc aut na Dlouhé míli. Jenže ta je v nedohlednu a navíc má i další vady.

Jde o místo na okraji metropole, s nímž původně plánovači počítali pro stanici metra A, která měla předcházet zastávce na ruzyňském letišti. Toto pokračování podzemní dráhy z politických proklamací vyšumělo.

Nadějí pro toto velké parkoviště tak je rekonstrukce výše zmíněné trati do Kladna, s plánovaným zastavením na Letišti Václava Havla. Jedná se o takzvanou rychlodráhu, o níž se ale politici – ať už vládní či pražští – zmiňují hlavně v období před volbami.

Dopravní podnik v Praze spustí v březnu takzvaný ověřovací provoz ve čtyřech...

„Dlouhá míle není časově upřesněna, je tam vazba na rekonstrukci železniční tratě, což není investice hlavního města,“ dodala mluvčí Prahy Petra Hrubá.

A navíc: z Dlouhé míle se nebude přesedat na metro.

Autor: