Praha otevře čtyři nové zastávky metra na Velikonoční pondělí. U projektu za 20 miliard korun se ale „zapomnělo“ na jakékoliv parkoviště. V úterý, což bude první pracovní den po otevření metra, tak reálně hrozí kolaps. Zejména kolem stanic na Veleslavíně a na Petřinách, kde se míst k parkování nedostává už teď.
„Nebezpečí ’nájezdů’ mimopražských řidičů je podle mého soudu více než reálné. My doufáme a věříme, že se magistrátu podaří zprovoznit co nejrychleji parkovací zóny,“ říká starosta Prahy 6 Ondřej Kolář (TOP 09).
Nové stanice mezi Dejvickou a novou konečnou Nemocnice Motol měly ulevit dopravě v ulicích. To se ale podaří jen částečně. U stanic metra totiž budou řidiči – hlavně ze středních Čech – parkovat a v cestování pokračovat pod zemí.
A problém nastane i v opačném gardu. Místním obyvatelům zhoustne doprava v ulicích a o svá parkovací místa se budou přetahovat s návštěvníky z Kladna, Slaného a dalších středočeských měst a vesnic.
Projekt záchytného parkoviště P+R u stanice Nádraží Veleslavín před časem padl. Nikdo se přitom ani nepokusil spočítat, kolik může v ulicích Prahy 6 přibýt aut. Dopravní průzkumy bude pražský magistrát dělat až po zprovoznění nového úseku. Zřejmě ale půjde o stovky aut, což může znamenat hodně nepříjemný problém.
PARKOVIŠTĚ P+R
|
Od zástupců „velké radnice“ má podle svých slov příslib, že vyhrazené parkování pro místní obyvatele by v první fázi mohlo začít do konce letošního roku.
To je ovšem řešení pouze pro jednu ze stran „sporu“. Přespolním řidičům toužícím po cestování metrem linky A to situaci naopak ztíží. Co s tím? Lidovky.cz oslovily různé úřady a organizace s otázkou, co by těmto řidičům poradili.
Čtvero rad pro řidiče
„Řidiči mohu využít stávajících parkovišť P+R,“ míní Barbora Lišková, mluvčí Technické správy komunikací. Nejdostupnější podobné parkoviště v okolí je ale na Zličíně, přímo u stanice metra linky B. To tedy pro nové pokračování „áčka“ není řešení.
„Mimopražským řidičům doporučujeme, aby využili veřejnou hromadnou dopravu železniční či autobusovou, která je v rámci Středočeského kraje a Prahy poměrně velmi hustá,“ radí mluvčí pražského magistrátu Petra Hrubá. Ne každého řidiče ale návrh na opuštění pohodlí vozu potěší.
NEJKRATŠÍ LINKA
|
„V rámci naší kampaně ‚Dejme Blance smysl‘ jsme tipovali vhodné lokality pro P+R na území Prahy 6 a jednali o možných lokalitách s radnicí. Bohužel se ukázalo, že vhodná místa v zásadě nebudou do doby, než se zrekonstruuje železniční trať do Kladna. Řidičům bych proto doporučil se na nové metro spíš nespohléhat a jezdit tam, kde jsou zvyklí,“ navrhuje Vratislav Filler z občanského sdružení Auto*Mat. Ani v tomto případě se o systémové řešení nejedná.
„Rozhodli jsme se, že v okolí nových stanic, abychom alespoň částečně ulehčili přeplněným ulicím, vytipujeme vhodná místa, kde zřídíme provizorní parkovací plochy, mimo jiné zřejmě i na Veleslavíně, které budou svůj účel plnit do doby, než bude postaveno regulérní záchytné parkoviště na okraji Prahy 6,“ popisuje starosta této městské části Ondřej Kolář.
NOSIČI KUFRŮ
|
Takové řešení zní rozumně. Když se však starosty zeptáte, kdy budou tato parkoviště hotová, vyplyne na povrch, že jde zatím jen o úvahy bez časového ukotvení.
„Vznik dočasných parkovišť se budeme snažit maximálně urychlit, žádný konkrétní termín ale bohužel ještě nemáme, záměr zatím prošel teprve neformální poradou vedení radnice,“ přiznal starosta Kolář.
Na míli vzdálené řešení
Jediným trochu systémovým řešením tak zůstává výstavba parkoviště pro tisíc aut na Dlouhé míli. Jenže ta je v nedohlednu a navíc má i další vady.
Jde o místo na okraji metropole, s nímž původně plánovači počítali pro stanici metra A, která měla předcházet zastávce na ruzyňském letišti. Toto pokračování podzemní dráhy z politických proklamací vyšumělo.
Nadějí pro toto velké parkoviště tak je rekonstrukce výše zmíněné trati do Kladna, s plánovaným zastavením na Letišti Václava Havla. Jedná se o takzvanou rychlodráhu, o níž se ale politici – ať už vládní či pražští – zmiňují hlavně v období před volbami.
„Dlouhá míle není časově upřesněna, je tam vazba na rekonstrukci železniční tratě, což není investice hlavního města,“ dodala mluvčí Prahy Petra Hrubá.
A navíc: z Dlouhé míle se nebude přesedat na metro.