10. července 2014 8:00 Lidovky.cz > Byznys > Auto

Plážové žabky či lakýrky prodlouží brzdnou dráhu až o třetinu

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Řidič. Ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Řidič. Ilustrační foto. | foto: Reprofoto

PRAHA Až zhruba o třetinu delší brzdnou dráhu osobního auta může zavinit nevhodná obuv na nohách řidiče vozidla. Nejhorší jsou přitom plážové žabky. Vyplývá to z testu Ústředního automotoklubu a oddělení ministerstva dopravy Besip.

Zástupci automotoklubu (ÚAMK) v testu vyzkoušeli za volantem Škody Octavie postupně šest druhů obuvi a jednou řídili naboso. Brzdná dráha vozu rozjetého na rychlost kolem 50 km/h byla v případě použití ideální obuvi 12,3 metru, v žabkách 16,1 metru. Jako další nejméně vhodné skončily pánské lakýrky a dámské lodičky na podpatku.

"Pokud si uvědomíme, že přechod pro chodce je široký tři metry, tak z toho vyplývá, že použití nevhodné obuvi může mít za následek nedobrzdění vozidla a srážku s chodcem," uvedl mluvčí ÚAMK Igor Sirota.

Zákon obuv nedefinuje

Podobně ÚAMK otestoval i řízení motocyklu v motocyklistických botách a v žabkách. V tomto případě byl rozdíl v brzdné dráze kolem 75 procent.

Zákon o provozu na pozemních komunikacích podle vedoucího Besipu Martina Faráře nijak přímo nedefinuje, jaká je vhodná obuv pro řízení, řidič by ale neměl jezdit nebezpečně a ohrožovat své okolí, což by se dalo vztáhnout i na použité boty. "Nicméně vymahatelnost ani postižitelnost v tomto případě není a policie ani v případě dopravní nehody nesleduje, jakou měl kdo z účastníků obuv," dodal.

Nezkoušejte ani lyžáky

Vedle plážové obuvi s volnou patou, lakýrek a lodiček jsou nevhodné i pohorky s vysokou podrážkou a zafixovaným kotníkem, stejně jako pracovní boty se širokou podrážkou. Lidé by rozhodně neměli řídit v lyžařských botách nebo cyklistických nášlapech.

Vhodná obuv by měla být podle Faráře pohodlná ale těsná, noha by z ní neměla mít možnost vyklouznout, takže spíše vyšší, ale nikoliv kotníková. Měla by mít nízkou podrážku bez hrubého vzorku, aby byl zachován cit na pedál a ovládání vozidla.

Lidovky.cz, ČTK
  • 1Diskuse