Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Uber ohrožuje těžaře víc než elektromobily, tvrdí největší světový producent ropy

Ekonomika

  6:00
PRAHA - O tom, že nástup elektromobilů v čele s Teslou ohrožuje podnikání ropných společností, se mluví dlouhodobě. Největší světový producent ropy, saúdskoarabská firma Saudi Aramco, však vidí větší problém ve sdílení vozů, jaké nabízí například alternativní taxislužba Uber.

Uber je pro ropný průmysl větší hrozbou než Tesla. foto: Shutterstock

„Užívání elektrických aut poroste, o tom nemáme pochyb,“ řekl šéf Saudi Aramco Amin Nasser v rozhovoru pro Financial Times. „Musíme ale být realisté,“ dodal s tím, že nástup elektromobility bude pomalý.

‚Žil s mámou a pomáhal s účty.‘ Data o milionech uživatelů Uberu ukradl dvacetiletý mladík

Bezprostřední hrozbou pro průmysl pak prý nejsou ani autonomní vozy. Mnohem větší problém vidí ropný gigant ve sdílení. „Myslím, že sdílené jízdy jsou mnohem pokročilejší trend než ostatní dva jmenované,“ prohlásil Yasse Mufti, viceprezident Saudi Aramco.

Uber hrozbou

Největším ohrožením pro ropný byznys je tak prý Uber, který svou alternativní taxislužbu nabízí v 700 městech z 84 zemí, či jeho konkurenti jako Lyft či čínský Didi Chuxing.

Ti již narušili byznys klasických taxislužeb, do budoucna ale mohou změnit i podnikání automobilek a petrolejářů, jelikož jejich snahou je snížit počet soukromě vlastněných vozů a nahradit je sdílením a společnými jízdami. S tím by samozřejmě klesla i spotřeba paliv.

Saudi Aramco zároveň hledá, kam by v rámci novinek v dopravě mohlo zainvestovat. Saúdskoarabský státní investiční fond přitom už investoval i přímo do Uberu, v kterém loni za 3,5 miliardy dolarů koupil pětiprocentní podíl.

Pomalý nástup elektřiny

I přesto, že prodej elektrických vozů poroste, saúdskoarabská státní firma odhaduje, že i tak budou v následujících letech tvořit jen zlomek celosvětového trhu s automobily. Do roku 2040 by pak mohl být tento podíl kolem deseti až dvaceti procent.

Mezinárodní energetická agentura (IEA) odhaduje, že na silnicích bude v roce 2025 kolem 50 milionů elektromobilů a do roku 2040 jich pak bude 300 milionů. V současnosti je to kolem dvou milionů. Podle těchto odhadů sníží poptávku po ropě asi o dvě procenta.

Uber koupí 24 000 samořízených aut od švédské společnosti Volvo

Právě rok 2040 by ale mohl být zlomovým, velkou roli ale bude hrát státní regulace. Velká Británie i Francie chtějí do té doby prodej aut se spalovacími motory úplně zakázat. O zastavení jejich prodeje navíc mluví i Čína nebo Indie. Naopak elektromobily jsou již nyní v řadě zemí finančně podporovány vládou.

Saudi Aramco se však zatím ústupu spalovacích motorů neobává. Těžit prý bude hlavně z nárůstu spotřeby tradičních paliv v rozvíjejících se zemích, kde obyvatelstvo bohatne a roste střední třída i prodej automobilů.

Tento předpoklad potvrzuje i IEA. Zatímco v rozvinutých zemích OECD mezi lety 2015 a 2040 podle odhadu o 12 procent klesne, v zemích mimo OECD o 19 procent poroste a na konci období odtud půjde až 60 procent světové poptávky.

Autor:

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.