Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Umělé omlazení a stočený tachometr. Napálení vám hrozí při každém druhém prodeji

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Stočené kilometry a umělé omlazování setrvale patří k nejčastějším trikům, jak nepoctivě zvýšit prodejní cenu ojetiny. Identifikovat takový vůz bývá velmi složité, není to ovšem nemožné.

Ojetá auta a stáčení tachometrů foto: Lidové noviny

Dlouhodobé statistiky po ukazují, že podíl ojetých aut se stočeným tachometrem nebo jinak omlazenou historií každoročně narůstá. Zfalšovaná historie se týká více než třetiny aut, ovšem realita je prý až kolem 40 procent.

Podle aktuální analýzy společnosti Cebia, která se zabývá prověřováním automobilů z druhé ruky, došlo v letošním prvním pololetí ke zvýšení celkové míry stáčení ojetin o dva procentní body na konečných 42 procent, což je alarmující číslo. Tato problematika se přitom nejvíce dotýká zahraničních importů.

Pravý věk prozradí interiér

A právě koupě ojetiny se stočeným tachometrem je jednou z největších nočních můr potenciálních zákazníků. O stavu kilometrů nejvíce vypovídá stav interiéru. Je nutné být pozorný a všímat si i těch nejmenších detailů.

Největší pozornost věnujte čalounění, kobercům, plastům kolem prostoru pro nohy či v zavazadlovém prostoru a rovněž pedálům, volantu a řadicí páce. Zkrátka věcem, kterých se řidič, případně jeho spolujezdci, dotýkají nejčastěji – takže například i tlačítkům elektrického ovládání oken či ovládacím prvkům rádia.

VÍCE K TÉMATU

Poškrábané plasty kolem řadicí páky, lesklá kůže na volantu, popraskané kožené čalounění či ošlapané pedály jsou jasným ukazatelem mnoha desítek tisíc najetých kilometrů.

Jenže kontrola interiéru není to jediné. U zánovních aut hodně prozradí také zevrubnější kontrola vozu. Proto při testovací jízdě bedlivě sledujte, jak se auto chová a kde například zabírá spojka.

Pokud kupujete auto do sta tisíc najetých kilometrů, všímejte si i koroze kolem výfuku, stavu zavěšení a podobně.

Použijte všechny smysly

Pokud se někdo o vůz řádně staral , má k němu dokumentaci, jako například výpisy z technických kontrol STK. Pomoci by mohly také pojišťovny, které by mohly mít vůz vedeny jako auto po totální nehodě.

Dobré je kupovaný vůz vnímat také jinými smysly než pouze zrakem. V zánovním autě voní plast, kůže, potahy. V kufru, kde je rezerva, bude cítit guma. To vše by vám mohlo pomoci.

Problém stočených tachometrů je v tom, že u nás není tato praxe klasifikována jako trestný čin, což se některé společnosti, jako například Cebia, či velké autobazary snaží změnit. Ale nedělejme si iluze, že by se pak od stáčení upustilo. Stačí se podívat do Německa, kde tento fenomén roste také, a to navzdory tomu, že tam trestný je. Podle tamějších zdrojů se stáčení dotýká až třetiny ojetin.

Vývoj počtu dovážených ojetin.

Podobně jako v případě stáčení, také omlazování vozidel je poměrně častý nešvar, který se objevuje na českém trhu s ojetinami. Podle statistik společnosti Cebia je téměř každé čtvrté vozidlo ve skutečnosti starší, než tvrdí prodejce.

Příčina je nejspíš ve stále rostoucím počtu dovážených vozidel, u nichž se často padělá rok uvedení do provozu před jejich registrací na referátu dopravy jednoduchým falšováním původního zahraničního technického průkazu. Přitom stačí tak málo.

Zaměřte pozornost na zdánlivé maličkosti, jako je například označení skel, kde je uvedena poslední z číslic roku výroby. Pokud je všude šestka, ale prodejce vám tvrdí, že auto je z roku 2008, protože to má v technickém průkazu, mějte se na pozoru.

Rok výroby najdete kromě karoserie a sklech také na sedadlech, bezpečnostních pásech, plastových dílech, ale i na ABS, klimatizaci či alternátoru nebo na nádobkách provozních kapalin.

TOP 20 nejprodávanějších modelů ojetin.
Autor:

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...