Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Česká specialita: cestující do poslední chvíle netuší, odkud jim jede vlak

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Desítky lidí namačkaných před elektronickými tabulemi čekají, až se dozví, z jakého nástupiště jim jede vlak. Informaci často získají krátce před odjezdem, načež následuje nedůstojný úprk k nástupištím. O prodloužení intervalů pro pasažéry vyjednávají České dráhy i RegioJet.

Zrekonstruovaná hala Hlavního nádraží. foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

Chceme, aby naši pasažéři dostali víc času na přesun z nádražní haly na perón, odkud jim jede vlak. Manažeři Českých drah i RegioJetu se snaží přimět Správu železniční dopravní cesty (SŽDC), aby čísla nástupišť zveřejňovala dříve než třeba čtvrt hodiny před příjezdem vlaku. Reagují tak na stížnosti svých zákazníků.

„Sprint“ cestujících z haly na perón je nejčastěji k vidění na pražském Hlavním nádraží. To je v Česku zdaleka největší a cesta k nástupištím je tam delší než jinde. Přitom nejkratší interval mezi hlášením čísla perónu a odjezdem vlaku je zcela úmyslnou strategií.

Správa železniční dopravní cesty, která informační systém spolu s příjezdy vlaků koordinuje, se tímto postupem chrání proti možným zmatkům kvůli zpožděním. Železničáři se také snaží zamezit tomu, aby lidé omylem nenastupovali do jiných vlaků. Tímto postupem se Česko liší například od Německa, kde mají vlaky pevně stanovená nástupiště.

Zrekonstruovaná hala Hlavního nádraží
Zrekonstruovaná hala Hlavního nádraží
Hala Hlavního nádraží
Zrekonstruovaná hala Hlavního nádraží

Samotní čeští dopravci nejsou se současným stavem spokojení a snaží se o nápravu.

„Se SŽDC jsme o této věci jednali. Rádi bychom docílili aspoň prodloužení intervalu mezi zveřejněním informace a plánovaným odjezdem vlaku. Jednání budou dál pokračovat,“ říká mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Že jde o problém, který pasažéry trápí, potvrzuje soukromá společnost RegioJet, která v Česku vozí cestující mezi Prahou a Ostravou.

„Se správci železnice na toto téma v běžném provozu aktivně komunikujeme. Nicméně i v RegioJetu se setkáváme se stížnostmi klientů na toto téma a snažíme se tyto náměty prověřovat,“ líčí Petra Nováková z RegioJetu s tím, že ne všechny stížnosti cestujících bývají oprávněné.

ČTĚTE TAKĚ:

Někteří oslovení experti upozorňují na to, že například v Německu, Švýcarsku, Nizozemsku či jiných západních zemích cestující nic podobného neřeší. Soupravy mířící do určitých směrů mají pevně stanovená nástupiště a cestující tak třeba i rok dopředu ví, odkud mu vlak jede.

Správa železniční dopravy upozorňuje na to, že v Česku by bylo zavedení takzvaného německého systému velmi obtížné. Tuzemské koridory i železniční uzly jsou značně přetížené a je třeba počítat s tím, že v rámci dané situace je někdy nutné improvizovat.

To znamená, že zpoždění některých souprav může způsobit to, že další vlaky vyráží z úplně jiného nástupiště, než jsou lidé zvyklí.

PSALI JSME:

„Německý systém fixního přidělení stání je velmi náročný na přesnost a je šitý na míru provozu tamním nádražím. Každé zpoždění a porušení pravidel řazení má vliv na chod celé stanice a celku. Hlavně naše regionální infrastruktura je dlouhodobě podfinancovaná a podobný systém by byl v současné situaci plné výluk a provozních omezení velmi komplikované dodržet,“ vysvětluje mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Správci železnice tvrdí, že u modernizovaných koridorových tratí a železničních uzlů se německý systém snaží používat i v Česku. Vlaky tedy v rámci možností dostávají stálé pravidelné místo. Pravidelní cestující už tak můžou jít na „své“ nástupiště téměř s jistotou.

Dřívějšímu hlášení nástupišť se ale železničáři brání s tím, že uveřejnit číslo nástupiště třeba půl hodiny dopředu je pro pasažéry velmi riskantní. Jinak řečeno: lidé by se podle SŽDC mohli při výběru vlaku snadno splést a rozjet se úplně jiným směrem.

„Pokud při provozu na pražském Hlavním nádraží napíšeme 30 minut předem, kde bude vlak stát, pak v časech špičky se mezitím na peróně vystřídají až čtyři různé vlaky. Cestujícímu by se lehce mohlo stát, že nastoupí do zcela jiného spoje a to i přes to, že na perónech jsou umístěny moderní cedule, které ukazují názvy vlaků a jejich časy odjezdů,“ míní mluvčí Ptačinský.

Německý vs. český přístup: Srážka mentalit

I v Praze však může navzdory tomuto opatření nastat problém. Nástupiště jsou dělená na severní a jižní část, takže záměna hrozí i nyní v rámci jednoho perónu.

Železniční expert Petr Šlegr z Centra pro efektivní dopravu tvrdí, že českého cestujícího není třeba podceňovat a ohlídání si vlastního spoje je spíše otázka zvyku.

„Německý přístup, spíše bych řekl přístup civilizovanější, umožňuje cestujícím lépe plánovat cestu a znamená méně stresu. Kolej (nikoliv jenom nástupiště) si zjistí už při vyhledání spojení. Nikdo nečeká, každý jde rovnou na svůj perón. A jelikož jsou lidé zvyklí, že ho využije i několik vlaků předtím, dávají si pozor, aby nastoupili do toho správného,“ dodává Šlegr.

Vedoucí Železničního magazínu Petr Kadeřávek při srovnání českého a německého přístupu vidí dokonce jistotu paralelu v porovnání národních mentalit obecně, s klady i zápory.

„Tedy na německé straně v podobě důslednosti a preciznosti, ale za cenu snížené ochoty (či i schopnosti) improvizace, učinění výjimky a podobně. Nicméně v tomto případě bych to neviděl jako hlavní důvod. Naplánovat  přístavbu vlaků na určité koleje umíme také a určitě by to přivítali i sami zaměstnanci,“ míní Kadeřávek.

Autor:

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...