Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

ČD Cargo utíká z byznysového omylu: dává k soudu svou smlouvu na obří halu

Ekonomika

  6:00
PRAHA/LOVOSICE - Nešťastný obchodní případ firmy ČD Cargo spěje k zajímavému rozuzlení. Nákladní dopravce, patřící do koncernu České dráhy, se rozhodl dát k arbitrážnímu soudu smlouvu na pronájem logistické haly v Lovosicích. Už několik let považuje obchod za nevýhodný.

Lokomotiva Siemens Vectron v barvách spoelčnosti ČD Cargo. foto: ČD Cargo

Kontrakt na patnáct let uzavřelo státní ČD Cargo v roce 2008 za vedení Josefa Bazaly. Halu se skladovací plochou přesahující 42 tisíc metrů čtverečních převzalo od developerské firmy Hyparkos o dva roky později. Brzy nato však začali manažeři dopravce vymýšlet, jak smluvní vztah upravit nebo z něj rovnou vycouvat. Ukázalo se, že další podnájemníci – kteří byli základem obchodního modelu - se do skladu nehrnou a podnikatelský plán nedokáže vydělat ani na náklady.

Podle informací serveru Lidovky.cz se ČD Cargo rozhodlo využít takzvané rozhodčí doložky ve smlouvě a pokusí se žalobou zpochybnit platnost kontraktu. Pro lepší představu: před necelými dvěma lety činila celková ztráta z provozu skladu více než 400 milionů korun a ČD Cargo mělo jen pět podnájemníků, kteří zabírali pouze malou část haly.

Díra na peníze, která zajímá policii. Sklad ČD prodělal 400 milionů

Pikantní je, že případ bude řešit Rozhodčí soud při Hospodářské komoře ČR a Agrární komoře ČR. Tedy instituce, u níž loni v listopadu mateřské České dráhy překvapivě prohrály letitý spor se Škodou Transportation týkající se zpožděné dodávky lokomotiv a musely svému dodavateli vyplatit 1,2 miliardy korun. Kvůli zmíněné rozhodčí doložce přísluší arbitráži i spor o lovosický sklad.

Žalobu nákladního dopravce potvrdili serveru Lidovky.cz zástupci skupiny HB Reavis slovenského podnikatele Ivana Chrenka, do níž patří i nájemce ČD Carga, firma Hyparkos.

„O podání žaloby ze strany ČD Cargo víme. Tento procesní úkon odpovídá naší dohodě s ČD Cargo, kdy již nevidíme jinou možnost, jak zabránit vznikající škodě na majetku skupiny v důsledku opakovaného a dlouhotrvajícího zpochybňování platných smluvních závazků ze strany ČD Cargo, než ponechat posouzení platnosti závazkového vztahu nezávislým soudem,“ řekl Petr Herman, ředitel HB Reavis pro Česko.

Zároveň sdělil, že jeho firma aktuálně vyčísluje majetkovou újmu vzniklou zmíněným zpochybňováním platnosti smlouvy.

ČD Cargo – ilustrační foto.

Manažeři ČD Carga se podáním žaloby pokouší zbavit tíživého břemene z minulosti. Za pronájem skladu platí podle loňských údajů 90 milionů ročně, příjmy z něj však pokryjí jen zhruba třetinu této částky. V září 2014 byla celková ztráta z provozu areálu 408 milionů korun, nyní je to pravděpodobně více. Jaký je ale současný stav hospodaření lovosického centra a kolik má ČD Cargo aktuálně podnájemníků, nechtěl nákladní dopravce komentovat. Stejně tak ani přesné důvody podání žaloby.

„S ohledem na probíhající jednání vám v této věci nemůžeme poskytnout bližší informace,“ sdělil pouze mluvčí mateřských Českých drah Radek Joklík.

ČD CARGO VOLALO POLICII

  • Loni v květnu podalo ČD Cargo kvůli smlouvě trestní oznámení.
  • „Jsme dlouhodobě poškozováni placením nepřiměřeně vysokého nájemného za objekt, jehož dispoziční řešení objektivně dostatečně nemůžeme využít. Navíc z největší pravděpodobností došlo i k porušení zákona o veřejných zakázkách, jelikož nájem ani smlouva nebyla transparentně vysoutěžena,“ řekl předseda představenstva ČD Cargo Ivan Bednárik.
  • Podle Bednárika smlouva pravděpodobně představuje porušení zákona o veřejných zakázkách, protože nebyla uzavřena na základě otevřeného výběrového řízení.
  • Cargo to tehdy zdůvodňovalo tím, že potřebovalo pozemek sousedící s jeho terminálem na překládku zboží. Ten patřilprávě skupině HB Reavis, která sklad nakonec i stavěla.

Nákladní dopravce si pronájem dohodl v době těsně předcházející vypuknutí ekonomické krize a předpokládal, že výhodná lokalita na železniční trati v severních Čechách je dobrým předpokladem pro vybudování úspěšného překladiště. Optimistická vize se ale nenaplnila a pak už přicházela jen další a další odborná posouzení.

Jeden z interních materiálů firmy například konstatoval, že kontrakt je nevýhodný i v porovnání s cenami v době před krizí. Posudky řešily mimo jiné také alternativní využití skladů či právní posouzení, zda je možné patnáctiletou smlouvu vypovědět. Odpověď zněla ne. Tedy pokud nebude Hyparkos souhlasit, což se také zjevně nestalo.

Nicméně obě strany spolu komunikovaly. Ve hře byla loni podle všeho – už podruhé – možnost, že by státní dopravce sklad v Lovosicích koupil. Poprvé tuto možnost navrhli manažeři ČD Carga už v roce 2014. Proti záměru se ale postavil tehdejší šéf Českých drah Daniel Kurucz.

Idea odkupu málo využívaného centra se vrátila loni na podzim.

„V listopadu 2015 informovalo ČD Cargo zástupce skupiny HB Reavis, že má v úmyslu učinit nabídku na odkoupení projektu MLC Lovosice a současně také že pověřilo externí advokátní kancelář k přípravě žalobního návrhu o určení neplatnosti smlouvy o nájmu nemovitosti uzavřené mezi společnostmi ČD Cargo a Hyparkos pro případ, že by nedošlo k dohodě ohledně odprodeje do vlastnictví ČD Cargo,“ popsal Petr Herman z HB Reavis.

JAK SE DAŘILO ČD CARGU

  • Zatímco osobní doprava loni skončila se ztrátou 1,398 miliardy korun, nákladní doprava vykázala čistý zisk zhruba půl miliardy korun.
  • I na výkonu nákladní dopravy se podle ČD Cargo odrazilo zvýšené množství oprav na železnici.
  • Negativně segment železniční dopravy poznamenaly i nízké ceny nafty, které při přepravě zboží zvýhodňovaly kamionovou přepravu, uvedla společnost.
Autor:

Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko
Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko

Zajistěte svému miminku to nejlepší hned od začátku s BEBELO® Milk 2, které je pečlivě vyvinuté pro harmonický růst a vývoj vašeho dítěte. Mléko...