Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Utekli jste z webového nákupu? E-shopy loví ‚zběhy‘, nabízí i dopravu zdarma

E-shop (ilustrační foto). foto: Shutterstock

Dnes v LN
PRAHA - Internetoví prodejci lákají odcházející zákazníky speciálními slevami. Přesvědčit se dají až dvě třetiny z nich - a mnozí utratí víc, než původně chtěli.
  6:00

Snad každý, kdo nakupoval v internetovém obchodě, si to někdy v průběhu všeho toho klikání prostě rozmyslel. Podle statistik se to dokonce děje velmi často a svůj nákup dokončí jen tři z deseti lidí. Studie společnosti Baymard zjistila, že k opuštění plného virtuálního nákupního košíku dochází v 68,6 procenta případů.

Revolta proti srovnávači Heuréka. Odchod po Alze zvažují i společnost HP Tronic

Pro e-shopy jde o nezanedbatelný problém, protože hodnota opuštěných nákupů v roce 2014 činila celosvětově čtyři biliony dolarů, v přepočtu zhruba 95 bilionů korun. A to samé trápí i e-shopy v České republice.

Přerušení nákupního procesu není zcela výjimečný jev. Z našich statistik vyplývá, že někteří zákazníci vložení zboží do košíku nevnímají jako nákup a košík často používají jako seznam produktů, o jejichž koupi uvažují, vysvětluje Šárka Jakoubková, mluvčí největšího českého online obchodníka Alza.cz.

Kdo nenakoupí, neprohloupí. Dostane e-mail

Společnost VWO se ve svém průzkumu zaměřila na důvody, které zákazníky k opuštění nákupu v internetových obchodech vedou. Pro 28 procent z nich byly důvodem náklady na dopravu, se kterými předtím nepočítali. Necelá čtvrtina pak nákup nedokončila, protože po nich byla vyžadována registrace zákaznického účtu

Prodejci s tím mohou bojovat buď tak, že zjednoduší samotný nákupní proces, nebo se budou snažit přimět zákazníky k dokončení nákupu. A právě o to se nyní pokoušejí některé české e-shopy. Potenciální zákazníky oslovují e-mailem.

Komunikaci se zákazníky, kteří opustili nákup, považujeme za velmi důležitou a patří k našim standardním postupům. Část se nám podaří přesvědčit a ti pak dokonce mnohdy utratí více, než byla původní hodnota opuštěného košíku,říká Jakoubková z Alzy.

Ačkoliv by se to při prvním pohledu na český e-commerce trh, který měl jen loni objem přes 80miliard korun, mohlo zdát zbytečné, ve skutečnosti tím čeští internetoví prodejci získají navíc stovky milionů korun ročně.

Alza.cz, která vykazuje 14,5miliardy tržeb, výnosy zopuštěných košíků nezveřejňuje. Například co do obratu řádově menší Lékárna.cz, která loni utržila 415 milionů korun, však díky e-mailové kampani vytěží z nedokončených objednávek milion korun měsíčně. A to je úspěšnost této kampaně jen zhruba deset procent. Podle marketingových expertů lze přitom k dokončení nákupu přesvědčit v průměru 63procent nakupujících.

Samotné připomenutí je velice účinné a závisí na správném načasování. U některých e-shopů je důležitá rychlost připomenutí, protože se jedná o vysoce konkurenční prostředí. U jiných klientů je naopak výhodnější připomínat až po 24 hodinách, vysvětluje Jakub Olexa, ředitel společnosti Mailkit, která provozuje platformu pro e-mailový marketing.

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...