Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

V deníku citovali příliš mnoho mužů. Nový program má novináře donutit oslovovat více expertek

Média

  19:51
Londýn/Praha - Nový program britského deníku The Financial Times, který pokrývá spoustu témat z mužských průmyslových odvětví, automaticky upozorní novináře, pokud jejich články obsahují citace příliš mnoha mužů. Vedení deníku tím chce dosáhnout větší snahy při hledání expertů z řad žen.
Britský ekonomický list Financial Times.

Britský ekonomický list Financial Times. foto: Reprofoto

Mediální organizace zjistila, že pouze 21 procent lidí, jejichž citace se v deníku objeví, jsou ženy. Program, který na základě tohoto zjištění firma vynalezla, užívá výslovnost a analýzu křestních jmen k určení, zda se jedná o muže či ženu.

Editoři jednotlivých oddělení mají být podle deníku The Guardian upozorněni, když neudělají dost pro to, aby ve zprávách ekonomického deníku vystupovaly ženy. V budoucnu by pak systém mohl autora upozornit na nedostatek citací od žen už během psaní článků.

Deník, který se soustředí především na zpravodajství o světové ekonomice, se snaží přilákat více čtenářek i na základě výzkumu, který upozorňuje, že ženy nečtou články, v nichž jsou citováni převážně muži. Mimo jiné výzkum také ukazuje, že u žen je větší pravděpodobnost, že kliknou na obrázek ženy, než že by muži klikli na obrázek muže.

„Redakce, které využívají větší podíl citací od žen, mají i více fotografií žen, a tyto články jsou ženami více čtené,“ napsala zástupkyně editora Roula Khalaf v interním emailu určeném zaměstnancům deníku The Financial Times. Dodala, že ženy mají větší tendenci zaměřovat se na příběhy o národní zdravotní službě a regulacích Evropské unie, ale méně o imigraci do USA, ropném průmyslu a bankovnictví.

Khalaf také napsala, že poměr žen, které píší názory do novin stoupl od března do srpna z 20 na 30 procent. „Redakce názorové rubriky sleduje nejen pohlaví přispěvatelů, ale také jejich etnikum nebo místo pobytu ve snaze o posílení ženských a menšinových hlasů v západních zemích a více místních hlasů odjinud,“ sdělila.

Nový systém se ze strany žen setkal převážně s obdivem, na Twitteru se ale objevily i komentáře upozorňující na kontroverznost inovace. „Na jednu stranu cool. Ale na druhou... vážně potřebujeme program, který řekne žurnalistům, že ignorují hlasy žen?“ napsala britská marketérka Lisa Baroneová na Twitteru.  

15.listopadu 2018 v 16:15, příspěvek archivován: 19.listopadu 2018 v 17:20

On one hand... cool? On the other... wtf do we need a bot to tell journalists they're ignoring women voices? == Financial Times tool warns if articles quote too many men https://t.co/XlyLhADQXE https://t.co/25k6TddZQe

Autoři:

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!
Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!

40 uživatelů eMimina se pustilo do testování jemného šamponu KIND od značky Mádara, který je vhodný pro miminka už od prvních dnů. Jak si šampon...