Mediální organizace zjistila, že pouze 21 procent lidí, jejichž citace se v deníku objeví, jsou ženy. Program, který na základě tohoto zjištění firma vynalezla, užívá výslovnost a analýzu křestních jmen k určení, zda se jedná o muže či ženu.
Editoři jednotlivých oddělení mají být podle deníku The Guardian upozorněni, když neudělají dost pro to, aby ve zprávách ekonomického deníku vystupovaly ženy. V budoucnu by pak systém mohl autora upozornit na nedostatek citací od žen už během psaní článků.
Deník, který se soustředí především na zpravodajství o světové ekonomice, se snaží přilákat více čtenářek i na základě výzkumu, který upozorňuje, že ženy nečtou články, v nichž jsou citováni převážně muži. Mimo jiné výzkum také ukazuje, že u žen je větší pravděpodobnost, že kliknou na obrázek ženy, než že by muži klikli na obrázek muže.
„Redakce, které využívají větší podíl citací od žen, mají i více fotografií žen, a tyto články jsou ženami více čtené,“ napsala zástupkyně editora Roula Khalaf v interním emailu určeném zaměstnancům deníku The Financial Times. Dodala, že ženy mají větší tendenci zaměřovat se na příběhy o národní zdravotní službě a regulacích Evropské unie, ale méně o imigraci do USA, ropném průmyslu a bankovnictví.
Khalaf také napsala, že poměr žen, které píší názory do novin stoupl od března do srpna z 20 na 30 procent. „Redakce názorové rubriky sleduje nejen pohlaví přispěvatelů, ale také jejich etnikum nebo místo pobytu ve snaze o posílení ženských a menšinových hlasů v západních zemích a více místních hlasů odjinud,“ sdělila.
Nový systém se ze strany žen setkal převážně s obdivem, na Twitteru se ale objevily i komentáře upozorňující na kontroverznost inovace. „Na jednu stranu cool. Ale na druhou... vážně potřebujeme program, který řekne žurnalistům, že ignorují hlasy žen?“ napsala britská marketérka Lisa Baroneová na Twitteru.