3. července 2008 11:16 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Vaří žádané pivo. A nemají ani pivovar

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 43Diskuse
Nové pivo je podle zákazníků chutnější a levnější než zavedené značky. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nové pivo je podle zákazníků chutnější a levnější než zavedené značky. | foto: Hynek Glos, Lidové noviny

PRAHA Jsou čtyři. Dříve pomáhali vařit pivo pro Staropramen, teď se ale rozhodli dělat vše po svém. A se svým pivem Bohemia Classic mají úspěch.

Milan Bílek a jeho další tři kolegové z firmy AGC ani nemají vlastní pivovar, ale pronajímají si prostory od konkurence. „Ano, s firmou AGC spolupracujeme od letošní zimy,“ říká Jaroslav Toman z pivovaru Konrad Liberec – Vratislavice nad Nisou.

Své pivo prodávají v sedmi pražských restauracích a jejich počet stále roste. „Měli jsme zájem už o několik tuzemských pivovarů. Bohužel zatím tato jednání nebyla úspěšná. V současnosti to vypadá, že si pronajmeme část jednoho švýcarského pivovaru v Lausanne,“ vysvětluje situaci Milan Bílek.

V hospodách je o nové pivo velký zájem
„Určitě je chuťově lepší a kvalitnější než piva velkých koncernů. Navíc je levnější, na což hospodští vždycky slyší,“ potvrzuje Aleš Dočkal, spolumajitel Pivovarského domu a Pivovarského klubu v Praze.

Společnost však pivo rozváží v sudech od Staropramenu a snaží se ho nabízet i v restauracích patřících pod smíchovské pivovary. „Jsou to starší sudy, které jsme si legálně koupili. Je totiž rozdíl, když zaplatíte za starší sud šest set korun nebo za nový dva a půl tisíce korun,“ uvedl Bílek. Skutečnost, že pivo nabízí i v restauracích Staropramenu, nepovažuje za nekorektní. „Malí výrobci piva nemají jinou možnost, jak své pivo distribuovat. Devadesát pět procent restaurací ovládají čtyři největší hráči na trhu,“ dodal Bílek.

Vedení Staropramenu zatím nechce nic komentovat. „Žádnou takovou informaci nemáme k dispozici. Pokud je to pravda, mohlo by se jednat o porušení našich smluv,“ uvedla bez dalšího mluvčí Staropramenu Michaela Trýznová v e-mailovém prohlášení. Milan Bílek to ale zlehčuje. „Stejnou taktiku měly i velké pivovary v devadesátých letech. Nabízely peníze hospodským za to, že si narazili na pípu jejich pivo, přestože hospoda „patřila“ jiným pivovarům. To, co děláme my, dělali i oni,“ konstatoval.

Prorazit s novým pivem ztěžují velké pivovary
Přestože je o nové pivo sháňka, panuje mezi hospodskými obava z možných postihů ze strany Staropramenu, který zmíněné restaurace vybavuje nejen výčepními pulty, ale rovněž jim pomáhá i s výbavou interiéru.

Staropramen proto pravidelně kontroluje, zda provozovatelé hospod neporušili smlouvy. Pokud tomu tak je, mohou hospodští přijít o vybavení. „Ano, takové kontroly skutečně existují. Hospodští mají strach, aby o to nepřišli,“ potvrzuje Bílek.
To, že to s expanzí piva Bohemia Classic myslí jeho majitelé vážně, podporuje i fakt, že už tento měsíc chtějí začít prodávat také lahvové pivo.

Firma AGC hodlá se svým pivem prorazit i v zahraničí. „Velký zájem o české pivo je rovněž v Rusku, kam bychom chtěli začít exportovat v srpnu. Dalším zahraničním trhem je samozřejmě sousední Slovensko,“ představuje Bílek expanzivní záměry.
Nová společnost chce měsíčně prodat zhruba jeden tisíc hektolitrů piva, což vzhledem k celkovému dvacetimilionovému výstavu v Česku za rok není mnoho. „Jsme nová a malá společnost. Budoucnosti se ale v žádném případě nebojíme,“ dodává Bílek.

  • 43Diskuse




ZE ŽIVOTA MÁMY: Když nastane noční(ková) můra
ZE ŽIVOTA MÁMY: Když nastane noční(ková) můra

Náš syn oslavil první narozeniny a rozběhla se další velká epizoda v jeho i našem životě. Ta měla mít trvání rok a půl. Abych nastínila situaci. Moje máti, a i ta manželova, jsou staré školy s utkvělou představou, že batole by mělo s první sfouknutou svíčkou odhodit pleny. Proto jsem si téměř každý telefonát vyposlechla (moje máti) nebo v každé druhé textovce dočetla (manželova máti), že bychom se už měli na to „lulání“ zaměřit.