Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Věčný souboj prémiových značek. Ustojí BMW nápor Audi?

USA

  7:06
MNICHOV/INGOLSTADT - V loňském roce vládl trhu s prémiovými vozy německý triumvirát ve stejném pořadí jako předloni, tedy BMW před Audi a Mercedesem. Ostatní na ně hleděli jen z uctivé vzdálenosti. Ale kdoví, zda stejné pořadí vydrží i v letošním roce.

Logo automobilky BMW. foto: Reuters

Mnozí totiž prorokují, že mnichovská značka, která je na vrcholu už od roku 2005, nápor Audi podporovaného mocně koncernem VW v roce 2014 neustojí. Vždyť loni už Audi snížilo významně náskok BMW na 70 619 vozů, rok předtím byl rozdíl 79 658 vozů.

BMW ale nehodlá dát kůži lacino. Na probíhajícím autosalonu v Detroitu prodejní šéf značky Ian Robertson řekl: „Pořád porosteme, ale pravda, bude to méně ve srovnání s předcházejícími roky.“

ČTĚTE TAKÉ:

Bavorská značka hodlá letos představit 15 nových modelů. To by měl být její hlavní trumf v souboji s dvojicí dotírajících německých konkurentů. A hodlá se poučit i z vývoje v Číně.

„Tenhle rok tam budou naše prodeje vyšší, protože se stěhujeme do mnoha měst, kde jsme dosud neměli prodejny. Ale náš růst v Číně už nebude tak masivní, i tenhle trh se normalizuje,“ dodal Robertson.

To Audi hodlá zabodovat v příštích dvou letech s hodně agresivní kampaní. V Detroitu už nyní ukázalo vylepšenou verzi velkého SUV Q7. A koncem roku představí svůj první elektrický sporťák.

Audi útočí

„Druhá generace Q7 je samozřejmě velmi důležitý model pro Audi. Bude teď vyrovnanějším soupeřem modelům BMW X5 a Mercedes-Benz třídy S. Vyhlíží lépe, je vybroušenější,“ uvedl Tim Urquhart, analytik IHS Automotive.

Audi plánuje utratit 24 miliard eur v průběhu příštích pěti let. Svoji modelovou řadu hodlá rozšířit z 50 na 60 modelů. To vše s jediným cílem, předstihnout do roku 2020 BMW na prvním místě. „Vypadá to, že ty nejdůležitější premiéry přichystalo na příští dva roky skutečně Audi,“ konstatoval Jochen Gehrke, analytik Deutsche Bank.

Nejrychleji rostl v minulém roce Mercedes-Benz, o 13 procent. Ale na konkurenty pořád nemá, byť jeho představitelé byli v průběhu loňského roku velmi optimističtí. Také stuttgartská automobilka se hodlá více zaměřit na čínský trh, kde je nejslabší. Právě v něm vidí klíč k úspěchu.

Jako první z německé trojice Mercedes-Benz začal představovat nové modely v nejlidnatější zemi světa dříve než v Evropě nebo v USA. V Pekingu otevřel své obří vývojové centrum, kde pracuje 500 inženýrů a designérů, stálo ho 112 milionů eur. Hodlá zde „šít vozy na míru“ čínskému trhu. A posiluje síť prodejců.

IHS Automotive odhaduje, že v roce 2020 prodá BMW 2,22 milionu aut, Audi 2,1milionu a Mercedes Benz 1,95.

Dominance na českém trhu

Trio německých značek dominovalo i na českém trhu. A ve stejném pořadí jako ve světě. I když se Audi snažilo a vyrostlo v meziročním srovnání o 19,6 procenta a zaznamenalo rekordní rok s 3935 registracemi, přesto skončilo druhé.

BMW totiž zrychlilo ještě více – celkem bylo zaregistrováno 4530 nových osobních vozů této značky, což znamenalo růst o 21,35 procenta proti roku 2013. Nejoblíbenějším modelem bavorské automobilky se stalo BMW X5 s 1041 registracemi.

„Největší překvapení? Rovných šedesát vozů připadalo na elektromobil i3 a 10 na revoluční plug-in hybridní vůz i8,“ říká Veronika Jakubcová, vedoucí komunikace BMW Group Česká republika. Pro rok 2015 chystá bavorská automobilka i pro české zákazníky zcela nové modely řady 7 a BMW X1, jejich premiéra je naplánovaná na podzim, ale také ještě sportovněji vyladěné BMW X5 M a BMW X6 M.

Představitele Audi loni nejvíce překvapilo to, že 60 procent všech vozů zakoupených v Česku mělo pohon všech kol quattro. A pak také poslední měsíc loňského roku, kdy značka v tuzemsku zaznamenala se 702 registracemi vůbec nejlepší měsíc v historii působení v Česku.

„Z rekordních loňských výsledků máme ohromnou radost,“ přiznal Thomas Otter, ředitel divize Audi společnosti Porsche Česká republika.

Mercedes-Benz pak zaskočil svoje soupeře v Česku tím, jak jeho model třídy S kraloval obchodní třídě luxusní. Patřilo mu celých 57,64 procenta registrací.

Autor: