Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Velké investiční pobídky Brusel tolerovat nebude. Česko je moc bohaté

Evropa

  17:00
PRAHA - Je to chlouba české vlády, která usiluje o novou vlnu zahraničních investic do země – obří projekt korejské firmy Nexen Tire, která hodlá postavit u Žatce továrnu na pneumatiky za více než dvacet miliard. Jenže se také ukazuje, že podobná investice se štědrými miliardovými pobídkami českého státu může být na dlouhou dobu poslední.

Slavnostního zahájení výstavby korejské továrny na pneumatiky Nexen v Žatci se zúčastnil i český premiér Bohuslav Sobotka. foto: MAFRA - IVETA LHOTSKÁMAFRA

Lákat firmy na daňové úlevy a dotace na pracovní místa jako v případě Nexenu bude mnohem složitější.

Evropská komise totiž přitvrzuje a podobnou státní pomoc nehodlá do budoucna příliš tolerovat. Zvláštní pozornost věnuje investicím s náklady nad 100 milionů eur – tedy zhruba 2,7 miliardy korun.

„Výrazně se snižuje pravděpodobnost, že taková investice získá souhlas EK s udělením investičních pobídek,“ říká Jan Linhart, partner poradenské a auditorské společnosti KPMG. Přísnější schvalování pobídek bude podle něj znamenat, že podporu dostane výrazně menší počet projektů než v minulosti.

Američtí filmaři utratí v Česku přes miliardu, využijí lokace i studia

Přísnější metr Bruselu přichází v době, kdy už se Česko tak jako tak potýká se ztíženými možnostmi lákat investory oproti svým největším konkurentům – Slovensku, Polsku a Maďarsku.

„Jsme ve složitější situaci, protože Eurostat Česku vypočítal větší hrubý domácí produkt na hlavu, a máme tak menší možnost poskytovat pobídky,“ připouští ministr průmyslu Jan Mládek.

Logika je jasná – státní pomoc velkým podnikům je pro Brusel přijatelná spíše v chudších zemích, které musejí ekonomicky dohánět své evropské sousedy. Zatímco investiční pobídky v relativně bohatším Česku nesmějí překročit 25 procent uznatelných nákladů investice, v jiných regionech visegrádské čtyřky to může být až 40 procent.

„Stanovení takového stropu nás poškodilo,“ potvrzuje zakladatel agentury CzechInvest Jan Amos Havelka, který už se tématu pobídek věnuje desetiletí.

Česko v jedné kategorii

Investoři, kteří míří na trh Evropské unie ze vzdálenějších zemí – včetně firem z Jižní Koreje nebo Číny – si přitom často vybírají právě z visegrádské čtyřky a jakýkoliv menší rozdíl v jejich nabídkách může hrát v konečném účtování rozhodující roli.

Z hlediska statistiky spočívá potíž Česka v tom, že celá země kromě ještě mnohem bohatší Prahy spadá do jedné kategorie.

Pardubický výrobce kol i belgické pekárny. Česko pomáhá investorům stamiliony

„V okolních zemích jsou mezi jednotlivými oblastmi výraznější rozdíly. Zatímco regiony na jihozápadě Polska nebo západním Slovensku mají stejnou míru veřejné podpory jako Česká republika, regiony na východě těchto zemí jsou v kategorii méně rozvinutých,“ upřesňuje Jan Linhart. Partner KPMG dále upozorňuje, že jedním z pilířů změn v přístupu Evropské komise je navíc podpora malých a středních podniků na úkor velkých firem.

„Evropská komise otevřeně deklarovala, že poskytování veřejné podpory velkým podnikům nepovažuje za vhodné a efektivní,“ dodává Linhart. Původně podle něj dokonce hrozilo, že omezení podpory velkých podniků bude ještě razantnější.

Plán B

Ministr Mládek v této situaci sází na větší pružnost. Místo klasických pobídek je možné v místech, kam míří investoři, třeba urychlit stavbu dopravní infrastruktury. To se týká například Kvasin, kde má investovat do rozšíření výroby Škoda Auto. Na rozvoj infrastruktury tam stát poskytne dvě miliardy korun.

„Podobné projekty zpravidla nepředstavují veřejnou podporu pro konkrétní subjekt, protože slouží veřejnosti nebo přinejmenším více subjektům,“ upřesňuje Linhart. Upozorňuje ale, že každá taková investice může být zkoumána, zda skutečně „nesplňuje definici veřejné podpory“.

Jan Amos Havelka upozorňuje, že navzdory komplikacím se v Česku rýsuje dalších pět či šest zajímavých investic. Ani jedna z nich sice nedosahuje takové výše jako v případě Nexenu, celkově ale mohou mít významný efekt z hlediska vytváření míst pro kvalifikované pracovníky a výrobu s vysokou přidanou hodnotou.

Na druhé straně Havelka uvádí další bariéry, na které lákání investorů naráží. Českou prohru v souboji se Slovenskem o investici další automobilky Jaguar Land Rover dává do souvislosti s tím, že minulé vlády neinvestovaly do přípravy průmyslových zón. Problémy přinášejí podle Havelky také nová zákonná pravidla, která mají zamezit negativnímu vlivu staveb na životní prostředí. Celý proces přípravy stavby se natahuje a zvyšuje se riziko, že ji bude nutné v určité chvíli zastavit.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!