Desítky nových firem nabízejících volání, esemesky či mobilní internet totiž přilákaly velké množství chronických neplatičů, kterým trojice velkých operátorů smlouvu dát nechce. Virtuální operátoři nabízející paušály tak evidují podíly neplatičů v řádech desítek procent. A to je pro ně samozřejmě dlouhodobě neudržitelné.
Příkladem může být operátor OtavaNet, který se loni v září rozhodl prorazit s vlastním neomezeným tarifem s 1 GB internetu za 700 korun. Jenže na nabídku se vrhli nespolehliví klienti a jejich podíl se dostal až k 15 procentům.
ČTĚTE TAKÉ: |
A operátoři se brání. Z nabídky pro širokou veřejnost se tak stala služba pro zákazníky, kteří už od firmy mají třeba pevné internetové připojení a jsou tak prověřeni.
„Virtuálové jsou tak uzavřeni v pasti malých tarifů a nebo předplacenek. Naše řešení je logické. Zákazníků máme na neomezených tarifech lehce pod pět set, což dělá asi jednu pětinu mobilních služeb,“ uvedl jednatel OtavaNetu Milan Vadlejch.
Přístup do registru dlužníků
Na horních příčkách žebříčku virtuálních operátorů kromě Mobilu od ČEZ není jediný, který by nabízel víc než jen předplacené karty. Výhodou této firmy, stejně jako Lama mobilu či Centropol Telecomu, je mateřská energetická firma, díky které mají přístup do registru dlužníků Solus.
Jiní ale takovou možnost „proklepnout si“ potenciálního zákazníka nemají.
„Zájemce o tarify neprověřujeme, není to ani možné. Do relevantních registrů dlužníků mají přístup pouze jeho zakladatelé a není možné se v případě jiného subjektu k těmto datům dostat. Je to jeden z nástrojů, který zvýhodňuje tyto subjekty na trzích,“ říká Tomáš Urbánek, šéf společnosti Canistec, která provozuje virtuálního operátora Voocall.
„Novinkou, kterou jsme v poslední době zaznamenali, je snaha neplatičů uzavírat smlouvu přes údaje dětí, které v Solusu nejsou. Ale i zde už máme postupy, jak se těmto pokusím bránit,“ popisuje poslední praktiky nepoctivců mluvčí Centropolu Ladislav Šticha.