Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Vítání české nafty: limuzíny, Sobotka a vlak, který musel popojet kvůli kamerám

Ekonomika

  14:05
TŘEMOŠNÁ - Kolony černých limuzín, předseda vlády, německý velvyslanec, bavorský státní tajemník, šéfové státního distributora paliva Čepro a Správy státních hmotných rezerv, ostří hoši z ochranky.

Premiér Bohuslav Sobotka při odplombování cisterny. foto: Ladislav Němec, MAFRA

Páteční ráno ve skladu Čepra v Třemošné na Plzeňsku připomínalo zásadní summit o budoucnosti Česka nebo jednání o bezpečnostní strategii v zásobování pohonnými hmotami.

Čí je nafta za miliardu, která přijíždí z Bavorska? Ve vzduchu visí žaloba na Česko

Skutečný důvod této sešlosti byl prozaičtější – všichni přišli uvítat vlak. Pravda, nebyl to tak úplně obyčejný vlak, ale souprava 20 cisteren, které dopravily do Česka z bavorského Kraillingu první tuny z dva roky blokovaných českých rezerv.

Malý perón v areálu Čepra byl svědkem malé show pro televizní kamery. Z vlaku začalo Čepro už den předem stáčet první stovky litrů nafty. Nacházel se tedy zaparkovaný pod střechou ve speciálním skladu, do kterého Čepro kromě vlastních zaměstnanců nepouští živou duši.

Čerstvě stočená nafta z cisterny, která dorazila z Německa.
Zleva: šéf státní společnosti Čepro Jan Duspěva, premiér Bohuslav Sobotka...

Pro potřebu slavnostního odplombování před objektivy kamer a fotoaparátů s ním tedy bylo třeba kousek povyjet. Nevzhledné roury poblíž pak zakryla přistavená autocisterna s logem Čepra, aby si i státní distributor pohonných hmot a majitel absolutně největšího počtu skladů benzinu a nafty v Česku udělal trochu reklamu.

„Žádné trávníky nazeleno jsme kvůli příjezdu premiéra nebarvili, žádné divadlo nechystali. Já to za ty roky v oboru nemám zapotřebí. Pro mě není podstatné, kdo vládne, ale byznys, který děláme,“ opáčil hostitel Jan Duspěva, generální ředitel Čepra, jehož roční zisky se počítají na stamiliony korun.

Je třeba zviditelnit Sobotku

Nikdo nevěděl, kdy vlak přesně přijede, a tak uvítací slávu zorganizovala Správa státních hmotných rezerv (SSHR) až na páteční ráno. Aby se jí mohl zúčastnit i premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) a další V.I.P hosté.

FAKTA O KAUZE

  • Viktoriagruppe pro Správu státních hmotných rezerv (SSHR) od roku 2004 zajišťovala skladování a obměnu části nafty, kterou musí mít Česko k dispozici pro krizové situace.
  • Zásoby uložené u Viktoriagruppe byly zhruba na dva a půl dne. Od roku 2010 měla navíc firma povoleno skladovat naftu i v německém Kraillingu.
  • Kvůli finančním problémům firmy na podzim v roce 2014 odvezla SSHR zásoby nafty ze tří českých skladů Viktoriagruppe. Firma se v prosinci roku 2014 sama poslala do úpadku. Insolvenční správce Mirko Möllen následně české zásoby zablokoval, mimo jiné kvůli údajně špatně uzavřeným smlouvám a nejasnostem kolem vlastnictví paliva.
  • Největším věřitelem Viktoriagruppe je Česko. Nárokuje si nejen naftu ale i zhruba 600 milionů korun za nezaplacené daně a další poplatky.
  • V únoru 2016 povolil správce odvoz české nafty. Zároveň nepotvrdil vlastnictví českého státu a nevzdal se možnosti následně vymáhat palivo soudně.
  • V červenci téhož roku koupila německý sklad firma Krailling Oils Development. Součástí dohody bylo i vyskladnění české nafty.
  • Do Česka ji přiveze zhruba 70 vlaků, jezdit by měly asi dvakrát týdně. Cena transportu, který zajišťují státní společnosti Čepro a ČD Cargo, nemá překročit částku 60 milionů korun.

Předseda SSHR Pavel Švagr je členem ČSSD a partajním poradcem přes dopravu a vítání vlaku se tak stalo prezentací zásluh současné vládní garnitury. „Tato kauza je jedním z největších kostlivců, které jsme převzali při nástupu naší vlády,“ uvedl premiér Sobotka před nastoupenými novináři, zástupci firem, německým velvyslancem i bavorským státním tajemníkem.

„I když to vypadá, že vše je na dobré cestě, je třeba vše ještě důkladně vyšetřit,“ dodal předseda vlády na adresu předchozího vedení SSHR, které před šesti lety přesun české nafty za hranice umožnilo.

K polízanici došlo poté, co předchozí vedení Správy státních hmotných rezerv v roce 2010 za pochybných okolností umožnilo, aby firma Viktoriagruppe uskladnila zhruba 80 milionů litrů české rezervní nafty (spotřeba Česka na 2,5 dne) ve svém skladu poblíž Mnichova. Jenže Viktoriagruppe předloni zkrachovala.

Insolvenční správce Mirko Möllen nejprve odmítal vlastnický nárok Česka a nechtěl naftu v hodnotě přes miliardu korun vrátit. Po složitých tahanicích se správcem, vyjednávání českých a německých diplomatů a nakonec i s novým majitelem skladu firmou Krailling Oils Development, došlo k dohodě, která umožní českou naftu z Bavorska vrátit Česku.

A to je třeba náležitě oslavit. První vlak s českou naftou dorazil do Česka, konkrétně skladu státního distributora paliv Čepra v Třemošné, už ve čtvrtek.

Soukromá firma? Už nikdy více

Naftu z Kraillingu u Mnichova budou odteď až zhruba do poloviny příštího roku vozit týdně dva vlaky. Nejen do skladu v Třemošné, ale i některých dalších (třeba v Roudnici nad Labem nebo Hájích na Karlovarsku), které Čepro provozuje.

Podle šéfa SSHR Pavla Švagra už nepřipadá v úvahu, aby se hmotné rezervy státu (kromě benzinu a nafty také ropy), které vystačí celkem na 91 dnů, pro příště skladovaly v zahraničí a ještě k tomu u soukromé firmy. I když to obojí legislativa Česka i Evropské unie umožňuje.

„Pro mě jedna zkušenost s Viktoriagruppe stačila,“ říká Švagr. Není prý důvod skladovat hmotné rezervy jinde než u českého Čepra, které má u nás dostatečné kapacity a jako státní firma je pod dohledem vlády, v tomhle případě konkrétně ministerstva financí.

Autor:

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.