Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Víte, kolik masa mají párky u pultu? Sdružení volá po informacích

Evropa

  12:06
PRAHA - Pokud nakupujete šunku, salám nebo párky u pultu, informace o obsahu masa či jeho původu se dozvíte jen těžko. Obchodníci totiž povinnost uvádět podrobnosti u nebalených výrobků nemají. To se nelíbí Potravinářské komoře, která volá po změně.
Maso, řeznictví (ilustrační foto)

Maso, řeznictví (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Potravinářská komora chce, aby obchodníci při pultovém prodeji nebalených potravin museli povinně označovat podíl hlavní složky výrobku, například obsah masa v prodávaném salámu či párcích.

Potravináři zároveň chtějí prosadit povinné označování jména a země původu výrobce na pultech. Návrh má podle něj být součástí velké novely zákona o potravinách, kterou loni na podzim představilo ministerstvo zemědělství.

Potravinářský návrh

U potraviny nabízených v pultovém prodeji podle návrhu potravinářů mělo být do budoucna povinně označováno, kdo produkt vyrobil a z jaké země výrobek pochází.

Tato povinnost v současnosti v Česku na základě předpisů EU platí pouze u některých potravin, například u ovoce a zeleniny.

Při pultovém prodeji lahůdek či masných výrobků nemají v současnosti obchodníci povinnost uvádět složení prodávaných produktů, které u balených potravin bývá deklarováno na obalech. To je podle Tomana špatně.

Potravináři proto chtějí uzákonit povinnost uvádění podílu hlavní složky výrobku, kterou by například u masného výrobku mělo být maso.

"Jestliže někdo vyrábí salám z masa, aby tam bylo napsáno, že obsahuje 60 nebo 80 procent masa. Jestliže tam bude 60 nebo 80 procent sóji, tak aby tam bylo uvedeno, že hlavní složka je sója," upřesnil představu výrobců prezident komory Miroslav Toman.

Obchodní řetězec Tesco tvrdí, že již nyní zákazníkům poskytuje kompletní informace o složení produktů zakoupených v pultovém prodeji. "Jsou uvedené na váhové etiketě. Obsluha tyto informace zákazníkům na požádání sdělí ještě před zakoupením zboží," uvedl mluvčí řetězce Tesco Jan W. Dvořák.

Nové obchody s kvalitními potravinami?

Potravináři již delší čas upozorňují, že tlak na nízké ceny jejich výrobků ze strany obchodníků je nutí k nahrazování dražší složky levnějšími. Dražší kvalitní výrobky podle něj narážejí na cenové požadavky obchodních řetězců a často se kvůli tomu nedostanou na regály supermarketů. Výrobci potravin proto zvažují možnost otevření vlastních prodejen, kde by sami prodávali kvalitní tuzemské výrobky.

ČTĚTE TAKÉ:

"Hledáme možnost a uvažujeme o založení vlastní sítě prodejen," řekl Toman. "Je to ve stádiu úvah," dodal. Potravinářské firmy podle něj v současné době jednají například o tom, jak by síť vypadala, zda by jejími vlastníky byli členové Potravinářské komory, zda by šlo o franšízu či dceřinou společnost Potravinářské komory. "Je to otázka debaty," uzavřel šéf potravinářů.

Nový zákon

Ministerstvo zemědělství chystá největší změnu potravinového práva za 15 let. Navržená novelizace dvou zákonů mimo jiné rozšiřuje kontrolní kompetence resortu i na oblast veřejného stravování. Zároveň by měly vzrůst postihy za klamání při prodeji potravin.

Autoři: ,