Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Vládo, šlápni na plyn do budoucnosti. Škoda chce testovat auta bez řidiče

Ekonomika

  11:00
PRAHA - Podporujeme český automobilový průmysl – závazek, který chtějí slyšet šéfové byznysu od členů vlády. Právě ve čtvrtek jim v Mladé Boleslavi dají k podpisu společnou deklaraci. „Jde o to, udělat konkrétní opatření na podporu toho, aby Česká republika, česká ekonomika a autoprůmysl byly schopny k sobě přitáhnout jak firmy ze zahraničí, tak eventuálně vytvořit půdu pro firmy nové, které se tématům budou věnovat,“ řekl LN ředitel sekretariátu AutoSAP Zdeněk Petzl.

Studie nového SUV od Škody Auto nazvaná Škoda VisionS. foto: Škoda Auto

Ve strategickém dokumentu, který mají LN k dispozici, se obě strany zavazují k vytvoření pracovní skupiny zástupců byznysu a ministerstev. A taky k tomu, že uzavřou Pakt pro konkurenceschopnost automobilového průmyslu v ČR společně s akčním plánem obsahujícím konkrétní opatření.

Ruce na volantu

Jeden z cílů deklarace se týká zejména Škody Auto, která ve svém muzeu vrcholné setkání hostí. „Vzhledem k tomu, že chceme podpořit rozvoj autonomního řízení, pro to musíme něco udělat. A teď řekneme – třeba ministerstvo dopravy by mělo předložit návrh, jak se dívat na ta testovací vozidla,“ nastiňuje Petzl. Naráží na to, že české zákony jízdu s rukama jinde než na volantu nepovolují. To potvrzuje i vrchní stratég Škody Auto Christian Cahn von Seelen: „Pro testování autonomních vozidel potřebujeme povolení testovat řízení bez zásahu řidiče,“ popsal zdánlivou drobnost. Změn bude potřeba více. „Jde o to, přimět ministerstva, aby se k cílům přihlásila. Udělat nějaké pilotní projekty, třeba chytrou dálnici, nebo připravit potřebné legislativní změny,“ vysvětluje Petzl.

Hudba budoucnosti: Škoda chystá vozy s autonomním řízením i elektromobil

Stejnou problematiku v současnosti řeší například i Německo. I tamní automobilky mají pocit, že především firmám v americkém Silicon Valley je umožněno nové technologie rozvíjet rychleji, než to dovolují pravidla v Evropě. Automobilky tak chtějí dosáhnout toho, aby kvůli nedostatečným možnostem vývoje nebyla ohrožena jejich budoucí konkurenceschopnost.

Rozdíl je ovšem v tom, že v Česku zatím existuje jen malý úsek dálnice s infrastrukturou pro automobilovou dopravu budoucnosti, zatímco naši sousedé již řeší celý koridor. „Mezinárodní koridor pro testování samořiditelných vozů vede z nizozemského Rotterdamu přes německý Frankfurt až do Vídně,“ říká Pavel Peka, ředitel vývojového centra společnosti Valeo, která v Praze pracuje na vývoji techniky pro autonomní auta.

Zástupci autoprůmyslu požadují, aby se Česko na tento koridor napojilo dálnicí D5 a aby vláda stanovila jasná pravidla, která umožní testujícím subjektům spravedlivý, svobodný a bezpečný přístup k chytré infrastruktuře, která bude nezbytnou součástí mobility budoucnosti. Že jde o velmi komplexní téma, potvrzuje fakt, že setkání v Mladé Boleslavi se ve čtvrtek mají zúčastnit jak premiér Sobotka, tak například ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová, ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek, ministr dopravy Dan Ťok, ministr životního prostředí Richard Brabec a koordinátor digitální agendy ČR Tomáš Prouza.

Autoři: