Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Vlak ve výšce, rozpojovací MHD a ‚měsíční‘ auto. Podívejte se, jak budeme cestovat

Ekonomika

  6:00
BERLÍN - Číňané v létě postavili promo trať autobusu, který jezdí po kolejnicích lemujících silnici – lidé tak sviští několik metrů nad auty, kolony se jich netýkají. I zbytek světa přemýšlí, jak vyzrát na dopravní kolapsy a města topící se ve smogu.

Tratě vysoko nad zemským povrchem umožňují, aby se vlaky SkyWay pohybovaly na obou stranách kolejnice. Nahoře osobní souprava, dole náklad, případně nahoře meziměstská doprava, pod ní městská. foto: SkyWay

Možné scénáře nabídla futuristická část dopravního veletrhu Innotrans, který se konal minulý týden v Berlíně. Kromě známého dopravního tubusu Hyperloop pod záštitou vizionáře z Tesly Elona Muska se v německé metropoli objevily i méně okoukané vize.

Spojeni v modulu

Možná tu situaci znáte. Tři autobusy jedou společně část trasy a pak se na křižovatce rozjedou do tří různých směrů. Často bývají poloprázdné. Idea italské společnosti Next Future Transportation nabízí úspornější řešení.

Tři elektrické automatické moduly jedou společně a v potřebné chvíli se rozpojí. Cesta je pro dopravní podnik lacinější, do méně žádané části města tak jede třeba jen malý vůz pro pár lidí. Myšlenka rozpojitelných modulů – které vizuálně trochu připomínají silniční lanovku – se ale vůbec nemusí týkat jen hromadné dopravy.

Elektrické samořiditelné moduly jsou základem dopravního konceptu italské...
Elektrické samořiditelné moduly jsou základem dopravního konceptu italské...

Designéři počítají s tím, že by je vlastnily také soukromé osoby, které by vozy, v nichž můžou cestující i stát, pronajímaly v rámci car sharingu. Půjčovat za úplatu by si je mohly i firmy, například pro rozvoz zboží. Systém počítá s „ovládáním“ pomocí mobilní aplikace.

Lidé nahoře, náklad dole

Firma SkyWay z Britských Panenských ostrovů si budoucnost spojuje s tratí ve výšce. Chce stavět systém kolejí umístěných nad úrovní země, na kovových konstrukcích. Jezdit rychle, levně a vyhnout se třeba výlukám typickým pro běžné tratě.

Vize počítá s tím, že by zavěšenou dráhu sdílel osobní vlak a pod ním z jiné kolejnice visící „tendry“ s nákladem, například s uhlím. SkyWay ve svých plánech uvažuje o rychlovlacích, které dokáží jet přes 500 kilometrů v hodině, či městských jednotkách, které nad chodníky a lidmi pofrčí rychlostí vyšší než 150 kilometrů v hodině. A také o efektivní nákladní dopravě.

Tratě vysoko nad zemským povrchem umožňují, aby se vlaky SkyWay pohybovaly na...

„Vycházíme z toho nejlepšího, co vytvořili ostatní před námi, a učíme se z chyb ostatních. Vytváříme nejúčinnější, nejbezpečnější a nejspolehlivější dopravní systém, jaký kdy existoval,“ stojí v sebevědomé formulce na webu SkyWay.

Měsíční doprava

Moon Mobility je dílem studentů produktového designu z Berlína a Postupimi. Snaží se propojit ekologii, úsporu nákladů i to, jak dopravní prostředek vypadá.

Aerodynamický vůz s automatickým řízením lze sdílet, cestu dokáže naplánovat příslušná aplikace. Umožňuje cestování na krátké i delší vzdálenosti. „Měsíční“ auto – samozřejmě velmi ekologické – tak lze využít jako taxi či dopravu na výlet.

Vize německých studentů z Berlína a Postupimi Moon Mobility řeší soulad...

Vnitřní uspořádání vozu v základní podobě pro čtyři lidi má ambici nabídnout příjemný společenský prostor, jedna z vizualizací ukazuje například muže hrajícího během jízdy šachy. Problém údajně není ani cestování pro lidi na vozíčku.

Autor: