Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Vlaková superjízdenka k osmnáctinám? Brusel mladé lidi 'sveze', ale jen některé

Ekonomika

  6:00
BRUSEL - Před dvěma měsíci zněla tato myšlenka velmi ambiciózně: všichni čerstvě plnoletí v EU by měli dostat zdarma neomezenou vlakovou jízdenku Interrail, aby mohli křížem krážem projet Evropu a poznat její krásy. Lidovky.cz zjišťovaly, co se s odvážnou ideou části europoslanců stalo. Ve skromnější podobě by se pilotní fáze programu pro mladé mohla objevit příští rok na jaře.

Ilustrační foto. foto: Shutterstock

S návrhem štědrého rozdělování časově omezených jízdenek přišel v říjnu německý europoslanec z Evropské lidové strany Manfred Weber, podporu získal i mezi zástupci liberálů a zelených. Italský premiér Matteo Renzi to označil za “velice dobrou myšlenku.”

Optimismus ale brzdí tučné náklady. Ročně oslaví osmnácté narozeniny 5,4 milionů občanů Evropské unie, rozdávání Interrail Ticketu by tedy bylo velmi drahé. Odhady hovoří zhruba o částce 1,5 miliardy eur za rok, což je v přepočtu přibližně 40 miliard korun.

Stát podepíše smlouvu pro klíčovou část rychlodráhy na pražské letiště

Evropská komise se ideou vyřčenou a probíranou na plénu europarlamentu začala vážně zabývat. Politici a úředníci nyní řeší, jak podporu uvést v život, ale zároveň za to utratit reálnější částku. „Evropská komise v tuto chvíli zkoumá různé scénáře a možnosti, jak podpořit mobilitu mladých lidí. Podpora jízdenek Interrail je jedna z nich,“ řekla pro Lidovky.cz mluvčí českého zastoupení komise Magdaléna Frouzová.

Další možné výhody placené z evropské kasy zatím nejsou známé. Na podobě pilotní fáze podpory cestování mladých lidí nyní pracuje zejména eurokomisařka pro dopravu Violeta Bulcová a její tým. „Líbí se nám smělost a ambice tohoto záměru a jsme připraveni ho dále zkoumat,“ řekla před časem slovinská politička.

"Chceme naší mládeži předat tuto úžasnou Evropu. Každý mladý Evropan by měl k 18. narozeninám dostat Interrail Ticket, aby mohl objevit krásu a rozmanitost Evropy,"

Mafred Weber, Evropská lidová strana

Nyní se každopádně nezdá pravděpodobné, že by podpora cestování mohla spočívat v plošném rozdávání neomezených jízdenek Interrail (stojí v rozmezí 200 až 479 eur, po evropské železnici na ni lze jezdit pět dnů až měsíc – pozn. red.). Nicméně z nabídky by zmizet neměly.

Jednou z možných cest, jak „odměnu“ v podobě cestování ke studentům dostat, je ocenění za úspěch v soutěži vypsané Evropskou komisí, jejímž tématem by pravděpodobně byla udržitelná mobilita. Jednalo by se nejspíše o projekty pro studenty starší šestnácti let.

Jedním z diskutovaných scénářů je, že komise na jaře vyhlásí klání o nejlepší projekty v rámci stálého programu eTwinning, který propojuje školy EU v komunitu, jež spolu komunikuje a spolupracuje na nejrůznějších tématech. V Česku jej dobře známý, dosud se do některého z projektů platformy eTwinning zapojilo více než 3800 škol.

Skromnější balík

Uvažovaný rozpočet na jízdenku Interrail a další případné benefity je nyní výrazně skromnější než částka 1,5 miliardy eur, která před několika měsíci zněla Evropským parlamentem.

RegioJet bude konkurovat Českým drahám na trase Praha-Brno. Dostal volnou kapacitu

V listopadu poslanci schválili rozpočet EU pro rok 2017, v němž je vyčleněno zhruba 50 milionů eur navíc na studentský program Erasmus+. Malý díl z téhle částky by mohl být využitý právě k financování projektu, který má za cíl vylepšovat mobilitu mladých lidí. Spekuluje se o částce zhruba 2,5 milionu eur. To je samozřejmě jen zlomek peněz, které by EU vynaložila, kdyby všem osmnáctiletým zaplatila neomezenou železniční jízdenku.

Lidovky.cz oslovily i některé české europoslance, kteří jsou členy dopravního výboru Evropského parlamentu. K původnímu štědrému záměru se staví negativně, napříč politickým spektrem. „Toto je laciné gesto, které nesdílím. Mluvil jsem o tom s komisařkou Bulcovou. Preferuji odbourání bariér a protekcionismu v dopravě, jsem pro integrované jízdné,“ řekl například Pavel Telička (ANO). Podobně se k věci postavil také Evžen Tošenovský z ODS a Kateřina Konečná z KSČM.

CO SI MYSLÍ ČEŠTÍ EUROPOSLANCI

Evžen Tošenovský (ODS)

Nemám informace o „vylepšování“ návrhu. Ten původní jsem považoval za nesmyslný.

Kateřina Konečná (KSČM)

Na první pohled se jedná o zajímavý nápad, ale schovává se za ním mnoho pokrytectví a pomýlenosti. Jsem si jistá, že mladí lidé ocení možnost procestovat Evropupřesně do doby, než se vrátí do svých domovů, aby se nahlásili na úřad práce jako nezaměstnaní či budovali svoji kariéru jako neplcení stážisté či případně upadli do pasti nových nevýhodných smluv, které EU stále poédporuje [...] Tohle je pokus o obalamutění těch, kterým slibujeme budoucnost v mírua prospěritě, nikoliv na úřadech práce. O zmírnění návrhu zatím mnoho nevíme, jelikož komise jedná hlavně se zástupci železnic o technické proveditelnosti celého plánu.

Pavel Svoboda (KDU-ČSL)

Mně se popravdě ta myšlenka líbí, protože cestování je cesta k uvědomování si evropanství.

Pavel Telička (ANO)

Toto je laciné gesto, které nesdílím. Mluvil jsem o tom s komisařkou Bulcovou. Preferuji odbourání bariér a protekcionismu v dopravě, jsem pro integrované jízdné.

Autor: