Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Přelomový verdikt. Vodafone musí vrátit lidem peníze za data navíc

Ekonomika

  10:29
Všichni zákazníci, kterým společnost Vodafone bez jejich vědomí naúčtovala mobilní data navíc, dostanou své peníze zpět. V precedentním rozhodnutí to nařídil Český telekomunikační úřad. Operátor se však nevzdává a má v plánu se odvolat. Klienti měli odstoupit od smlouvy, brání se.
Vodafone. Ilustrační foto.

Vodafone. Ilustrační foto. foto: Reuters

Bylo to prosté. Pokud zákazníci vyčerpali všechna mobilní data, Vodafone jim automaticky přidal nová. Mělo to však háček – operátor si za jejich dokoupení účtoval 49 korun, což ale zákazníkům předem nesdělil.

„Pravidelně překračuji, ale byl jsem zvyklý, že se mi prostě zpomalí internet,“ řekl zpravodajskému serveru ct24.cz právní poradce dTestu Miloš Borovička. Právě on byl jedním z mnoha klientů, kterým se nečekaná položka v účtu objevila. „Nejde ani o těch několik desítek korun, ale o princip,“ dodává.

Nekalý přivýdělek

Český telekomunikační úřad tento způsob přivýdělku už v květnu označil za nekalý. Vodafonu tehdy udělil milionovou pokutu. Aktuální rozhodnutí je však průlomové v tom, že firmě nařizuje, aby oklamaným klientům neoprávněně naúčtované peníze vrátila. „Pokud operátor požaduje za obnovený datový balíček platbu navíc, tak k tomu musí mít souhlas účastníka,“ odůvodnil rozhodnutí telekomunikačního úřadu jeho mluvčí Martin Drtina. Právě tento souhlas však Vodafone nikdy nedostal.

Vodafone naděloval data zdarma. Lidem však zahltil mobil esemeskami

Operátor se však nevzdává. „Rozhodnutí je nesprávné a podáváme proti němu rozklad,“ uvedla jeho mluvčí Markéta Kuklová. Vodafone argumentuje především tím, že pokud klienti s poplatkem nesouhlasili, mohli od smlouvy odstoupit.

Změny ve smlouvách, provedené bez vědomí klientů, u nás nejsou nijak výjimečné. Český telekomunikační úřad upozorňuje, že pokud společnost chce kontrakt změnit, musí přesně určit, za jakých podmínek tak lze učinit. „Z dvanácti kontrolovaných subjektů, a jednalo se o operátory s největším počtem zákazníků, žádný nesplňoval podmínky pro to, aby k jednostranné změně smlouvy mohlo platně dojít,“ upozornil však Drtina.

Autoři: