24. září 2015 12:59, aktualizováno  14:26 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Volkswagen podváděl s emisemi i v Evropě. V Česku by mohlo jít o 150 tisíc vozů

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 37Diskuse
Logo společnosti Volkswagen. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Logo společnosti Volkswagen. | foto: Reuters

BERLÍN Německá automobilka Volkswagen manipulovala s emisními měřeními u naftových vozů i v Evropě, nejen ve Spojených státech. Uvedl to ve čtvrtek německý ministr dopravy Alexander Dobrindt. V Česku by mohlo jít přibližně o 150 tisíc aut.

Automobilky Škoda Auto a Volkswagen prodaly mezi lety 2009 a 2013 v Česku přes 150 tisíc nových vozů s naftovými motory. Značná část z nich byly agregáty TDI typu EA 189, kterých by se mohl týkat problém s obcházením měření emisí ve výfukových plynech. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů a automobilek, které má ČTK k dispozici.

Volkswagen už v pondělí po zjištění amerických úřadů řekl, že vybavil téměř půl milionu vozů v USA zařízením pro oklamání emisních testů, přiznal, že tento software instaloval do celkem 11 milionů svých vozů.

Modely Fabia, Octavia, Superb, Rapid, Roomster

„Byli jsme informováni, že také v Evropě jsou vozy s naftovými motory o objemu 1,6 a 2,0 litru zasaženy manipulacemi, o nichž se mluví,“ řekl Dobrindt novinářům. Americké úřady uvedly, že manipulace se týkaly vozů značek VW a Audi s naftovými motory, které se v USA prodávaly v posledních sedmi letech.

Škoda Auto, která je součástí koncernu Volkswagen Group, ve středu uvedla, že na obcházení měření emisí se přišlo u koncernových motorů TDI pod typovým označením EA 189, které montovala do svých starších modelů Fabia, Octavia, Superb, Rapid nebo Roomster.

Německo otestuje naftové vozy dalších výrobců

Skandál vypukl minulý týden v pátek, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že u vozů s naftovými motory používala software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagenu v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (437 miliard korun) a začalo tam proti němu trestní vyšetřování; skandál navíc tento týden začaly vyšetřovat i některé evropské země.

Vozy BMW překračují emisní normy

Některé dieselové vozy BMW v běžném provozu výrazně překračují evropské emisní normy. S odvoláním na informace mezinárodní organizace pro ekologickou dopravu ICCT to napsal v nejnovějším čísle časopis AutoBild. Podle něj by tak mohl skandál s emisemi zasáhnout po Volkswagenu další německou automobilku.

Podle údajů ICCT překračují vozy BMW X3 xDrive 20d evropskou emisní normu Euro 6 na oxidy dusíku při běžném provozu až jedenáctkrát. Organizace uvádí, že vozy BMW tak produkují víc oxidu dusíku, než naftový Volkswagen Passat, u kterého americké úřady poprvé odhalily software pro manipulaci s emisemi při testech.

Dobrindt rovněž oznámil, že německé úřady budou nyní testovat na emise naftové vozy i od jiných výrobců. „Je jasné, že Spolkový úřad pro motorová vozidla se nebude výlučně zaměřovat na modely VW, ale že provede namátková měření také u vozů jiných automobilek,“ řekl ministr podle agentury Reuters.

Winterkorn odstoupil, prý ale o ničem nevěděl

Generální ředitel Volkswagenu Martin Winterkorn ve středu oznámil, že odstupuje z funkce, a převzal tím odpovědnost za potenciálně ničivý skandál, i když tvrdí, že o ničem nevěděl. Podle informovaných zdrojů agentury Reuters oznámí dozorčí rada Volkswagenu po svém pátečním zasedání osoby skutečně odpovědné za manipulace a provede změny v nejvyšším vedení, které se mohou týkat i manažerů, kteří údajně o úpravách vozů nevěděli. Měla by se také zabývat osobou Winterkornova nástupce.

ČTK
  • 37Diskuse